• یکشنبه / ۳۰ تیر ۱۳۸۷ / ۱۴:۴۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8704-16087

منطقي: پژو 206 ديزلي بهمن ماه مي‌آيد توليد پژو405 و پارس متوقف مي‌شود قيمت بازار و كارخانه‌ خودرو يكسان خواهد شد

منطقي:
پژو 206 ديزلي بهمن ماه مي‌آيد
توليد پژو405 و پارس متوقف مي‌شود
قيمت بازار و كارخانه‌ خودرو يكسان خواهد شد

مديرعامل ايران خودرو از آمدن خودروي جديد پژو 206 ايران خودرو با موتور ديزلي در بهمن ماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منوچهر منطقي در حاشيه مراسم بيستمين سالگرد همكاري اين شركت با پژو بابيان اين مطلب افزود: پس از اين محصول سمند ديزلي را نيز عرضه خواهيم كرد.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه آيا براي موتور ديزلي كه عرضه خواهد شد، از موتور ملي بهره‌گيري شده است؟ گفت: به دليل اين كه اگر بخواهيم سيستم ديزلي روي موتور ملي پياده كنيم، اين كار 18 تا 20 ماه به طول مي‌انجامد، لذا براي شروع كار از موتورهاي فعلي استفاده مي‌كنيم.

او خاطرنشان كرد: براي 10 سال آينده يك سري محصولات جديد با شركت پژو و به طور مشترك با هم طراحي خواهيم كرد و تفاوت كار ما در اين خواهد بود كه از زمان آغاز كار و در همان ابتدا، كار طراحي در شبكه‌ قطعه‌سازان ما شروع و وقتي محصول عرضه مي‌شود، شبكه قطعه‌سازان نيز شكل گرفته است. در واقع سعي مي‌كنيم به سمت ايجاد يك اتحاد استراتژيك برويم و صرفا ديگر خريدار يا فروشنده نباشيم و هم‌زمان كه پژو محصول خود را در بازارهاي بين‌الملي عرضه مي‌كند، ما نيز به عرضه آن مشغول مي‌شويم.

وي با اشاره به اين‌كه براي كار مشترك دو خودرو در دستور كار ما قرار گرفته است، افزود: اين خودروها نسل جديد پژو 206 و پژو 206 صندوق‌دار هستند كه دو سال آينده عرضه مي‌شوند. در نظر داريم كه خودروي نسل جديد ديگري را نيز جايگزين پژو 405 و پژو پارس كنيم كه قيمت آن‌ها نيز در محدوده خودروهاي ياد شده است.

توليد پژو405 و پرشيا نيز متوقف خواهد شد!

منطقي همچنين در پاسخ به سوال ديگر ايسنا مبني بر اين‌كه نام اين خودرو كه از آن به عنوان جايگزين پژو405 و پارس نام برده مي‌شود، چيست و در چه كلاسي عرضه مي‌شود؟ گفت: اين كار به صورت طراحي مشترك ايران خودرو با پژو خواهد بود و اين خودرو نيز خودرو مردمي نيست و بعدا نام آن را اعلام مي‌كنيم كه البته عرضه آن از سه سال آينده آغاز خواهد شد.

وي افزود: با توليد اين خودرو از تيراژ پژو 405 و پارس كاسته خواهد شد و به تدريج جايگزين مي‌شود. البته سهم 20 درصدي صادرات محصولات مشترك ما در اين ميان حفظ خواهد شد.

همكاري 3 ميليارد يورويي ايران خودرو و پژو

وي همچنين درباره‌ي ارزش همكاري‌هاي ايران خودرو و شركت پژو فرانسه گفت: مدلي پيشنهاد كرديم كه چطور مي‌توان ارزش همكاري‌هايمان را افزايش دهيم، زيرا اگر صرفا بحث قطعات براي ساخت داخل مطرح باشد، تجارت محدودي خواهيم داشت، ولي اگر از كل شبكه قطعه‌سازي كمك بگيريم، حتي براي كارهاي خارجي نيز حجم كار بالا مي‌رود.

به گفته او ايران‌خودرو در حال حاضر حدود 500 تا 600 ميليون يورو از پژو خريد مي‌كند كه 200 ميليون يورو نيز خودرو به فرانسه صادر مي‌كند كه با اين وجود ارزش همكاري‌هاي ما به 800 ميليون يورو مي‌رسد، ولي مسيري كه ما پيشنهاد داديم، ارزش صادرات ما و پژو را به ترتيب به يك و دو ميليارد يورو خواهد رساند كه يك همكاري سه ميليارد يورويي بين دو شركت متصور هستيم.

قيمت بازار و كارخانه خودرو يكي مي‌شود!

منطقي همچنين در باره افزايش قيمت خودرو در بازار اظهار كرد: با وزارت صنايع و معادن برنامه‌ريزي شده كه هم تيراژ توليد خودرو افزايش يابد و هم قيمت‌ها واقعي شده و قيمت بازار مشخص كننده قيمت كارخانه‌اي خودرو باشد؛ بنابراين دو يا سه ماه آينده قيمت‌ها واقعي مي‌شوند و قيمت بازار خودرو نيز طي دو تا سه ماه آينده كاهش مي‌يابد! البته سيستم قيمت‌گذاري مسير خاص خود را دارد كه كميته قيمت‌گذاري خودرو كار كارشناسي در اين زمينه انجام داده و شوراي سياست‌گذاري نيز آن را مصوب مي‌كند.

وي همچنين درباره‌ي تنش‌هايي كه درگذشته بين ايران خودور و پژو به‌وجود آمده بود، تلويحا اظهار كرد: در چنين كارهايي اين‌چنين تنش‌هايي اجتناب‌ناپذير است، ولي موفق شديم اين موضوع را به نحو مطلوبي مديريت كنيم و حتي بخشي از خسارت‌هايي كه به ما وارد شده را نيز موفق شديم از زنجيره پژو بگيريم.

كاهش سهم پژو در سبد محصولات ايران‌خودرو

به گزارش ايسنا، مديرعامل ايران خودرو در پاسخ به سوالي ديگري مبني بر اين‌كه آيا در آينده سهم شركت پژو فرانسه در سبد محصولات ايران خودرو كاهش خواهد يافت؟ گفت: بله. ظرفيتي كه ايران خودرو براي توليد ايجاد كرده، چيزي حدود يك ميليون دستگاه در سال است. طبق سقف 230 تا 250 هزار دستگاهي كه با پژو در حال همكاري هستيم و در حال حاضر حدود 50 درصد از توليدات ما را تشكيل مي‌دهد، اگر اين سقف بخواهد افزايش يابد، نسبت به سهم فعلي بالاتر نخواهد رفت و حتي پايين‌تر هم خواهد آمد.

وي در ادامه تصريح كرد: در سال 1386 حدود 83 هزار دستگاه خودروي فرسوده را جايگزين كرديم و سهم جايگزيني تاكسي‌ها نيز 43 هزار دستگاه بوده است كه امسال با توجه به تغيير و تحولات ستاد تبصره 13 كار تغيير كرد، ولي در شش ماه آينده كار سرعت بهتري خواهد گرفت كه علت اين تاخير نيز تغيير رويه‌اي بود كه ايجاد شد.

400 ميليارد تومان ايران‌خودرو در بخش‌هاي مختلف بلوكه شد

وي همچنين در تشريح دلايل كاهش توليد ايران خودرو اظهار كرد: با توجه به اين كه قيمت خودرو ثابت نگه داشته شده، لذا بعضي محصولات ما به حاشيه ضرر مي‌رود، بنابراين بايد بخشي از قيمت‌ها اصلاح شود. بخشي از نقدينگي نيز كه چيزي معادل 400 ميليارد تومان است، در بخش‌هاي مختلف معطل شد. به عنوان مثال سوبسيد تجهيزات دوگانه‌سوز به طور كامل پرداخت نشد و يا در جوايز صادراتي مبالغي كه بايد از گمرك برمي‌گشت، با تاخير زيادي روبرو ‌شد كه توان مالي شركت را كاهش داد در اين ميان سعي كرديم كه به سمت محصولات با كشش‌تر بازار حركت كنيم.

رفتن خود را هر 15 روز يك بار مي شنوم!

رييس هيات مديره ايران خودرو همچنين درباره مباحثي كه راجع به رفتن وي از اين شركت هر چند ماه يك بار عنوان مي‌شود، گفت: البته بحث رفتنم از ايران خودرو را تاييد يا تكذيب نمي‌كنم، چرا كه هر 15 روز يك بار مطرح مي‌شود! منبع بخشي از چنين مباحثي رسانه‌ها هستند و بخشي هم مربوط به موارد ديگر است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha