• جمعه / ۲۸ تیر ۱۳۸۷ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8704-14727

مديرعامل ايران‌خودرو خبرداد: جبران كاهش توليد تاشهريور رسيدن ظرفيت توليدتاپايان سال به يك ميليون دستگاه ورودسمند با موتور1600سي‌سي به بازار درسال جاري

مديرعامل ايران‌خودرو خبرداد:
جبران كاهش توليد تاشهريور 
رسيدن ظرفيت توليدتاپايان سال به يك ميليون دستگاه 
ورودسمند با موتور1600سي‌سي به بازار درسال جاري

در سه ماه نخست امسال افت توليد نسبت به عملكرد داشتيم كه از مرداد ماه، آن را جبران و سعي مي‌كنيم كه در شهريور ماه به برنامه‌ريزي كامل توليد در 6 ماهه اول سال دست يابيم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منوچهر منطقي - مدير عامل ايران خودرو - با بيان اين مطلب افزود: كاهش توليد اين شركت به دو دليل بود؛ يكي اين‌كه در سال گذشته نتوانستيم برخي منابع را كسب كنيم. به طور مثال يكي از اين موارد به بحث مربوط به ستاد تبصره 13 بر مي‌گردد كه دراين ميان 120 ميليارد تومان ايران خودرو به ما داده نشد و كلا مي‌توان گفت سال گذشته حدود 400 ميليارد تومان اين شركت در قسمت‌هاي مختلف پرداخت نشد و همين مساله باعث شد كه ما با كمبود منابع در ابتداي امسال مواجه شويم.

وي با اشاره به اين‌كه در اين مدت توانستيم 20 درصد افزايش درآمد داشته باشيم، گفت: در سه ماهه اول نيز كمترين تيراژ توليد را براي پژو روآ داشتيم.

او با اشاره به ظرفيت‌هاي توليدي كه امسال به اين شركت افزوده مي‌شود، خاطرنشان كرد: از تيرماه امسال سايت ايران خودرو خراسان محصولاتش را به طور كامل توليد مي‌كند و ظرفيتي كه دراين بين به ما اضافه مي‌شود، چيزي حدود 150 هزار دستگاه خودرو است كه امسال 100 هزار دستگاه آن محقق مي‌شود. از آبان ماه نيز 150 هزار دستگاه به ظرفيت تندر90 افزوده مي‌شود، بنابراين انتهاي آذرماه ظرفيت ايران خودرو به 880 هزار دستگاه مي‌رسد و پيش‌بيني مي‌كنيم كه ظرفيت توليد تا پايان سال به يك ميليون دستگاه برسد.

وي با اشاره به اين‌كه روشي كه در پيش گرفته‌ايم، در راستاي كاهش هزينه‌هاست، افزود: در اين راستا بايد از فناوري‌هاي جديد نيز بهره‌ ببريم، ولي چيزي كه به هزينه‌هاي ما افزود نرخ تسريع ارز بود؛ به طوري كه محاسبه ما از نرخ يورو چيزي معادل 1.33 دلار بود، ولي اين رقم به 1.56 دلار رسيده است كه همين مساله 10 ميليارد تومان به هزينه‌هاي ما افزود كه سعي كرديم اين افزايش را با برخي فعاليت‌ها مثل كاهش هزينه‌هاي عمومي (حدود 70 ميليارد تومان) جبران كنيم.

منطقي در ادامه فروش دارايي‌هاي ايران خودرو را در راستاي اصلاح ساختار مالي اين شركت ارزيابي كرد و در پاسخ به ايسنا در مورد ميزان اين فروش در سال گذشته گفت: براساس تصميمات مجمع، ايران خودرو مكلف به فروش 250 ميليارد تومان از دارايي‌هاي خود بود كه طي سال گذشته 265 ميليارد تومان محقق شد.

او همچنين خاطرنشان كرد: در اين ميان ارزش دارايي‌هاي غير مشروط (Brand Value) بنز حدود 10 ميليارد دلار است كه اين رقم براي ايران خودرو حدود 40 ميليون يورو است كه در مقابل سرمايه‌گذاري‌هاي مختلف ايجاد شده است. حدود 80 تا 85 ميليون دلار نيز سرمايه‌گذاري بين‌المللي كرده‌ايم.

مديرعامل ايران خودرو در ادامه افزود: در سايت‌هايي كه محصولات خود را عرضه مي‌كنيم، مواردي كه حاشيه سود آن زياد است با شبكه‌اي كه با ما همكاري مي‌كند، در حال شريك شدن در سود نهايي پروژه هستيم، اما بايد توجه داشت هر خودرويي كه عرضه مي‌شود 7 تا 20 درصد ارزش آن مربوط به قطعات يدكي‌اش در بازار است.

وي تاكيد كرد: در مكان‌هايي كه سايت داريم، نياز كشور و كشورهاي همسايه را نيز در نظر مي‌گيريم. البته در آينده سايت‌هاي ما چند محصول را توليد مي‌كنند و الزاما اين طور نيز نخواهد بود كه لزوما آن محصول 100 درصد داخلي باشد.

او با بيان اين‌كه محصولات صادراتي‌ داراي حداقل استاندارد يورو 3 هستند، افزود: امسال نيز سمند با موتور 1.6 و استاندارد يورو 3 را مي‌توانيم به بازار داخل عرضه كنيم.

همكاري با فيات

منطقي در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد اين‌كه آيا بحث اخير همكاري ايران خودرو با فيات صحت دارد؟ خاطرنشان كرد: با فيات از سال 1381 وارد مذاكره شديم. هدفمان نيز توليد خودرو ارزان قيمت بود و به اين جمع بندي نيز رسيديم، ولي پس از خريد بخش عمده‌ سهام فيات توسط جنرال موتورز آمريكا، اين امر محقق نشد؛ ولي با توجه به اين‌كه بخشي از سهام فيات دوباره باز گردانده شد، قصد داريم در محصولات مكمل از فيات كمك بگيريم.

توليد خودرو مردمي اسلامي

رئيس هيات مديره ايران خودرو در مورد پروژه توليد خودرو اسلامي كه از سوي سازمان كنفرانس اسلامي مطرح شده، اظهار كرد: يكي از خودروهايي كه دراينجا مطرح شد، خودرو مردمي بود كه قيمتي بين 6 تا 8 هزار دلار برآورد شده است كه از ويژگي‌هاي آن مي‌توان به ساده بودن تعمير و نگهداري و استفاده از آن در جاده‌هاي ناهموار اشاره كرد. تيراژ اين خودرو حدود يك ميليون دستگاه خواهد بود و اين محصول قابليت عرضه در سايت‌هاي مختلف ما را دارد.

بهره‌وري بالاي قطعه‌سازان خصوصي

وي همچنين درباره سودآوري قطعه‌سازان گفت: قطعه‌سازان ما سودآور هستند و سودآوري آنها بخشي از سودي است كه ما به آنها مي‌دهيم، ولي سعي مي‌كنيم آن را به بهره‌وري تبديل كنيم، زيرا قطعه‌سازان ما نسبت به قطعه‌سازان بخش خصوصي بهره‌وري كمتري داشتند.

منطقي با اشاره به اين‌كه نمي‌خواهيم محصولاتمان در سال 1387 در حاشيه ضرر باشند، گفت: وزارت صنايع و معادن نيز با اين موضوع كه بايد محصولاتمان يك حاشيه سود معقولي داشته باشند، موافقت كرده است.

كميته بحران در شوراي سياست‌گذاري خودرو!

او همچنين در پاسخ به سوال ايسنا در خصوص اين‌كه با توجه به برگزاري جلسه شوراي سياست‌گذاري خودرو و اين‌كه قرار بود كميته بحران مبحث مربوط به بدهي‌هاي شركت‌هاي خودروساز به قطعه‌سازان را بررسي كند، گفت: نمي‌دانم اسم اين كميته را چه كسي بحران گذاشته است، ولي بحثي كه مطرح بود اين بود كه قطعه‌سازان وضعيت خود را در جلسه اخير شوراي سياست‌گذاري مطرح كنند، ولي اين موضوع به جلسه‌اي ديگر موكول شد. همچنين اين جلسه تصميم خاصي در انتها نداشت.

بهينه‌سازي پژو روآ

وي همچنين در پاسخ به سوال ديگري از ايسنا مبني بر اين‌كه با توجه به اين‌كه ايران خودرو توليد پژو روآ را كاهش داده، آيا براي جايگزيني يا بهينه‌سازي اين محصول برنامه‌ ويژه‌اي داريد؟ گفت: براي پژو روآ ما سه مسير توسعه داريم؛ اولين مسير پايين آوردن هزينه‌هاي اين خودرو است. دومين مسير ارتقاي كيفي آن است و سومين مسير نيز اين است كه برخي زيرمجموعه‌هايي را كه به روزتر هستند، در محصول اعمال كنيم تا مصرف انرژي آن نيز پايين بيايد، ولي هنوز اين محصول در حاشيه ضرر است. براي وانت پيكان نيز تا زماني كه به تيراژ مناسب برسد، توليد آن را ادامه مي‌دهيم. با توجه به اين‌كه خيلي از قسمت‌هاي اين محصول با پژو روآ مشترك است، بهينه‌سازي كه روي پژو روآ انجام مي‌شود، روي اين خودرو نيز اعمال مي‌كنيم.

اتمام تعهدات تندر90 تا مهرماه

منطقي درباره تندر 90 نيز تاكيد كرد: انتهاي سال 1385 حدود 51 هزار ثبت نام براي اين خودرو داشتيم كه با توجه به تبديلاتي كه انجام شد، هم اكنون بايد حدود 17 هزار دستگاه از اين تعهدات را انجام دهيم كه تا پايان تابستان و حداكثر تا مهرماه اين كار انجام مي‌شود.

اين در حالي است كه قبلا عنوان شده بود كه درصورت تامين قطعه، تعهدات تندر90 تا پايان پاييز به طول خواهد انجاميد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha