• جمعه / ۷ تیر ۱۳۸۷ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8704-03306
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

*گشايش پتروشيمي کرمانشاه* مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي: 12 مجتمع پتروشيمي تا پايان سال وارد فاز بهره‌برداري مي‌شوند

*گشايش پتروشيمي کرمانشاه*
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي: 
12 مجتمع پتروشيمي تا پايان سال وارد فاز بهره‌برداري مي‌شوند

مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي گفت: در سال جاري ‌12 مجتمع پتروشيمي کشور به بهره‌برداري خواهد رسيد که ‌8.5 ميليون تن مواد پتروشيمي به ظرفيت توليد کشور اضافه خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه کرمانشاه، غلامحسين نجابت در مراسم افتتاح پتروشيمي بزرگ کرمانشاه که صبح روز پنجشنبه با حضور رييس جمهوري برگزار شد، از استان کرمانشاه به عنوان يکي از استان‌هاي استثنايي کشور به لحاظ امور پتروشيمي ياد کرد و گفت: ايجاد سه واحد پتروشيمي در اين استان قابليت‌هاي آن را در توليدات پترشيمي به حد مطلوبي خواهد رساند.

وي از پتروشيمي LAB بيستون، ‌660 هزار تني اوره و آمونياک و مجتمع پليمري پلي اتيلن به ظرفيت ‌3000 تن به عنوان سه واحد بزرگ پتروشيمي کرمانشاه ياد و تصريح کرد: دو واحد نخست به بهره‌برداري رسيده‌اند و سال آينده نيز مجتمع سوم به چرخه توليد وارد خواهد شد.

نجابت با اشاره به آخرين وضعيت صنايع پتروشيمي کشور گفت: در سال جاري ‌35 ميليون تن محصول پتروشيمي در کشور توليد خواهد شد که اين رقم در سال گذشته ‌24 ميليون تن بوده است.

وي گفت: سال گذشته ‌12 مجتمع پتروشيمي به خط توليد وارد شد که در سال جاري نيز متعهد شده‌ايم ‌12 مجتمع ديگر به اين مجموعه اضافه کنيم که تا الان سه واحد آن آماده بهره‌برداري است و انشاءالله تا پايان سال همه ‌12 مجتمع وارد فاز بهره‌برداري خواهند شد.

وي با بيان اينکه محصولات پتروشيمي کشور علاوه بر صادرات، فروش داخلي و تبادل بين مجتمعي نيز دارد، در خصوص صادرات محصولات پتروشيمي گفت: سال گذشته ‌9.5 ميليون تن حجم صادرات ما بود که اين رقم را در سال جاري به ‌13 ميليون تن خواهيم رساند.

نجابت تصريح کرد: ارزش صادرات کشور در اين بخش در سال گذشته شش ميليارد دلار بوده که اين رقم در سال ‌87 به ‌7.8 ميليارد دلار خواهد رسيد و اين در شرايطي است که ما در سال ‌83 تنها با ‌1.7 ميليارد دلار ارزش صادرات مواجه بوده‌ايم.

معاون وزير نفت در امور پتروشيمي در ادامه با اشاره به وضعيت توليد اوره کشور، اظهار كرد: تا سال ‌84 کل توليد اوره کشور ‌1.7ميليون تن در سال بود که اين رقم در پايان سال ‌86 به ‌3.4 ميليون تن رسيد، يعني در طول دو سال برابر ‌45 سال گذشته به ظرفيت توليد کود اوره کشور اضافه شده است.

مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي با اشاره به مصرف سالانه ‌2.3 ميليون تن اوره در کشور، افزود: در سال جاري ‌1/1 ميليون تن صادرات اوره خواهيم داشت.

وي تصريح کرد: تا پايان سال جاري و نهايتا اوايل سال آينده يک ميليون تن از مجتمع غدير دو در عسلويه به ظرفيت توليد اوره کشور اضافه خواهد شد و تا اواسط سال ‌88 توليد ما در اين زمينه به پنج ميليون تن خواهد رسيد.

نجابت گفت: با اجراي طرح‌هاي در دست اجراي گلستان، زنجان و لردگان که هر يک ظرفيت توليد يک ميليون تن کود اوره را در سال دارند ظرفيت توليد اوره کشور تا پايان برنامه پنج ساله پنجم به ‌12.5 ميليون تن خواهد رسيد که معادل هفت درصد ظرفيت جهاني توليد کودهاي اوره است.

وي خاطرنشان كرد: براي اجراي ‌12 طرح پتروشيمي در سال جاري ‌4.8 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري صورت گرفته که در مجموع ‌8.5 ميليارد تن به ظرفيت توليد کشور اضافه خواهد شد.

مجتمع پتروشيمي کرمانشاه در زميني به مساحت ‌295 هکتار در ‌25 کيلومتري شرق شهر کرمانشاه احداث شده است.

براي راه‌اندازي اين مجتمع حدود ‌600 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري ارزي و ريالي شده است. اين مجتمع روزانه ‌1200 تن آمونياک، ‌2000 تن توليد اوره دانه بندي و ‌2000 تن اوره مذاب توليد مي‌کند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha