• جمعه / ۲۴ خرداد ۱۳۸۷ / ۱۵:۴۰
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8703-11510
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

مهدي چمران: اسلامي شدن دانشگاهها در وهله اول، مساوي با علمي شدن است

مهدي چمران: 
اسلامي شدن دانشگاهها در وهله اول، مساوي با علمي شدن است
مهدي چمران گفت: الگوسازي در دانشگاه‌ها يکي از اموري است که مي‌تواند در تاثيرگذاري استادان بسيجي نقش بسزايي داشته باشد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منطقه خراسان، چمران در دومين همايش منطقه‌اي بسيج اساتيد کشور در مشهد خاطرنشان کرد: تلاش دانشگاه اين است که بتواند دانشجوياني را پرورش دهد که از جهت علم و تقوا در جايگاه مناسبي قرار گيرند و اگر يکي از اين دو بال کوتاهي داشته باشد، به آن جايگاه خوب نخواهد رسيد. وي يادآور شد: البته نه تنها در دانشگاه بلکه در جامعه نيز بحث الگوسازي و نشان دادن اسوه‌ها و نمونه‌ها بسيار مهم است زيرا بايد بتوانيم به جوانان الگوهاي ارزنده‌اي را نشان دهيم. چمران با بيان اين كه الگوها بايد براي هر نسلي جذاب، قابل استفاده و درک باشد، افزود: اگر در جامعه الگوهاي مناسبي ارائه شود، قاعدتا جوانان و نسل روشنفكر دانشجويان با داشتن الگو، راه صحيح را مي‌توانند دنبال کنند. رييس شوراي اسلامي شهر تهران خاطرنشان کرد: اگر نتوانيم الگوهاي مناسبي را ترويج و تبليغ کنيم، يقينا الگوهاي فاسد و دروغين ساخته شده‌ فرهنگ استعماري و استکباري جايگزين خواهد شد که اين را البته در جامعه شاهد بوديم. وي افزود: از صحنه‌هاي ساختگي، الگوهاي کاذب و قهرمان مي‌سازند در حالي که هيچ نيستند و تبديل به الگو شده و در قلب و روح جوانان رسوخ يافته‌اند. مهندس چمران افزود: جامعه عام و دانشگاهي به الگوهايي نياز دارد که راه آن‌ها را دنبال كند، در کلام امام خميني(ره) به الگوسازي بايد توجه کنيم که طفل 13 ساله را رهبر خود معرفي مي‌کند، امام با اين بيان به جوانان الگو معرفي مي‌کند، جوانان نياز به الگو دارند که خود را بسازند. چمران در ادامه يادآور شد: چرا عكس‌هاي چه‌گوارا در ايران اسلامي بر پيراهن جوانان نقش بسته است، ولي عکس شهداي ايران که صدها برابر چه‌گوارا رشادت و ايمان داشتند، خير، چه‌گوارا نبايد الگو و اسوه قرار گيرد. وي ادامه داد: چرا جوانان از يک ورزشکار در آن سوي دنيا که گاه داراي اخلاقيات مذموم و غيرانساني است و ريش و موي سرش را فلان فرم مي‌کند تقليد و الگوبرداري مي‌كنند و اين مسئله حتي در جامعه دانشگاهي نيز رسوخ مي‌کند ولي استادان دانشگاهي در ميان دانشجويان تا اين اندازه نفوذ ندارند. چمران افزود: امام به همين دليل الگو نشان دادند. وي ادامه داد: اسلامي شدن در وهله اول، مساوي با علمي شدن است، اگر دانشگاه از مقاله‌هاي علمي، آموزش صحيح و دقيق و علمي بي‌بهره و خالي باشد، هر چه ظواهر و مسائل و شعارهاي اسلامي به کار بگيريم، دانشگاه اسلامي نخواهيم داشت. مهندس چمران اظهار داشت: امام فرمودند که مثل چمران (شهيد مصطفي چمران) بميريد، يعني الگو و اسوه مردن را نشان مي‌دهند كه بسيار قابل تعميق است، يکي از الگوهاي زيبا براي بسيج اساتيد و دانشجويان شهيد چمران است. رييس شورا يهر تهران يادآور شد: دكتر شهيد چمران داراي ابعاد گوناگون و جامع اضداد بود، در علم و دانش فيزيک پلاسما برجسته‌ترين دانشمند بود ولي در درجه اول بسيجي و پايه‌گذار بسيج عملي در ايران بود و در عرفان نيز جايگاه والايي داشت و ايمان و عبادت اساس زندگي وي بود، ايشان معتقد بود که زندگي اگر بر اساس ايمان و حيا باشد، عبادت است. وي افزود: جوانان به الگو نياز دارند و شهدا اين الگو هستند و دکتر چمران يکي از بي‌نظيرترين الگوهاي ايران است، همين سيد حسن نصرالله شاگرد دکتر چمران بود و به وي حکم رهبري داده بود و گفته بود از رزمندگان شجاع خوشم مي‌آيد. چمران تصريح کرد: همواره به ياد خدا بودن، تعهد و تعليم، سياستمداري همراه با عمل‌گرايي، هنرمندي همراه با تواضع و فقيري عارف و در آميختن با شاگردان، از خصوصيات دكتر چمران بود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha