• جمعه / ۲۴ خرداد ۱۳۸۷ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 8703-11324

با اجراي مرحله اول تخريب ساخت‌وسازهاي غيرمجاز در سرخه‌حصار، ريه تهران سرانجام نفس كشيد سخنگوي سازمان محيط زيست: تخريب واحدهاي مسكوني غيرمجاز هم آغاز مي‌شود

با اجراي مرحله اول تخريب ساخت‌وسازهاي غيرمجاز در سرخه‌حصار، ريه تهران سرانجام نفس كشيد
سخنگوي سازمان محيط زيست: تخريب واحدهاي مسكوني غيرمجاز هم آغاز مي‌شود

مرحله اول تخريب ساخت و سازهاي غيرمجاز در پارك ملي سرخه‌حصار با موفقيت به پايان رسيد.

به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با دستور دادستان تهران واحدهاي تجاري احداث شده همانند بنگاه‌هاي مسكن و رستوران‌هاي احداث شده در پارك ملي سرخه‌حصار سرانجام سه‌شنبه گذشته پلمپ و همان شب نيز با كمك عوامل انتظامي، شهرداري منطقه و اداره كل محيط زيست استان تهران تخريب شد و بدين ترتيب يكي از قديمي‌ترين پاركهاي ملي دنيا و با ارزشترين مناطق طبيعي جهان كه نقش ريه تهران را بر عهده دارد، نفس راحتي كشيد.

سرپرست نظارت و بازرسي سازمان حفاظت محيط زيست:

تخريب واحدهاي مسكوني غيرمجاز هم آغاز مي‌شود

مهندس جوادي، سرپرست نظارت و بازرسي سازمان حفاظت محيط زيست روز جمعه با اشاره به اين كه مرحله اول تخريب ساخت‌وسازهاي غيرمجاز در پارك ملي سرخه‌حصار بر اساس اقدام سازمان حفاظت محيط زيست و با همكاري دستگاه قضايي و شهرداري منطقه صورت گرفته است، افزود: وزارت مسكن و شهرسازي مكلف بود زمين معوض اعضاي تعاوني زيتون را تعيين كند كه زمين پيشنهادي مطلوب نبود لذا سازمان حفاظ محيط زيست در حال رايزني براي تعيين زمين معوض جديد است.

وي با تاكيد بر اين كه سازمان حفاظت محيط زيست ديگر اجازه تخريب بيشتر در پارك ملي سرخه‌حصار را نمي‌دهد، افزود: در مرحله بعدي با هماهنگي مقام قضايي تخريب واحدهاي مسكوني نيز در پارك ملي سرخه‌حصار آغاز مي‌شود.

سرپرست نظارت و بازرسي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اين كه پارك ملي سرخه‌حصار به عنوان ريه تنفسي تهران متعلق به تمام تهراني‌هاست، اظهاراميدواري كرد كه با تخريب ساخت‌وسازهاي غيرمجاز و اهداي زمين معوض به اعضاي تعاوني زيتون ضمن پايان قائله چند ده ساله اين پارك، شاهد استقرار آرامش در پارك ملي سرخه‌حصار پس از سال‌ها درگيري باشيم.

شهردار تهران:

صدور مجوز ساخت و ساز در اراضي سرخه حصار غيرقانوني است

دكتر قاليباف، شهردار تهران نيز با تاکيد بر اين که صدور مجوز ساخت و ساز در اراضي سرخه حصار غيرقانوني است، گفته بود: منطقه سرخه حصار، پارکي طبيعي و داراي ثبت جهاني است و هرگونه ساخت و ساز در آن بر خلاف قانون است.

وي افزوده بود: تاکنون در اين مورد به شهرداري چيزي نرسيده است و شهرداري با هرگونه ساخت و ساز در اراضي سرخه حصار مخالف است.

شهردار تهران با اشاره به وضعيت مالکاني که در اين اراضي داراي زمين هستند، گفته بود: برخي از شهروندان در دهه‌هاي گذشته، زميني را در اين اراضي از دولت خريده‌اند که بايد مشکل آن‌ها حل شود و نمي‌توان گفت چون اين جا مجوز ساخت و ساز ندارند، پس بلاتکليف باشند.

قاليباف خاطرنشان كرده بود: فکر مي‌کنم دولت که به اين افراد زمين واگذار کرده است، بايد معوض آن را در جاي ديگري بدهد و مردم بايد قبول کنند که در مقابل اين جايگزين، ساخت و سازي را در اين اراضي انجام ندهند.

وي گفته بود كه رسيدگي به حق و حقوق اين شهروندان در شوراي اسلامي شهر تهران مطرح شده و دو نفر از اعضا نيز براي پيگيري اين کار مشخص شده‌اند و قرار است تا شهرداري يک تيم را به طور جدي براي اين کار معين کند تا با هماهنگي دولت، مشکلات اين شهروندان حل شود.

شهردار منطقه 13:

قيمت اراضي تعاوني زيتون، قيمت زمين كشاورزي در خارج حريم و در سطح شيبدار است

جعفري، شهردار منطقه 13 نيز در خصوص اقدامات تخريبي اخير در پارك ملي «سرخه‌حصار» به ايسنا گفت: در شهرك زيتون تعدادي واحدهاي تجاري شامل بنگاه‌هاي مسكن فعاليت مي‌كردند كه اين امر موجب افزايش كاذب قيمت زمين در اين منطقه مي‌شد.

وي افزود: با حكم دادستان تهران حدود 15 واحد تجاري در اين منطقه كه اكثرا بنگاه‌هاي مسكن غيرمجاز بودند، تخريب شدند.

شهردار منطقه 13 در خصوص حكم اخير ديوان عدالت اداري گفت: اين حكم هنوز به طور رسمي به شهرداري ابلاغ نشده است از سوي ديگر در صورت ابلاغ اين حكم نيز با توجه به كاربري فضاي سبز پارك ملي سرخه‌حصار، تغيير كاربري در آن تنها در صورت تصويب كميسيون‌هاي مربوطه در شهرداري و شوراي عالي شهرسازي امكانپذير است كه اين امر نيز بعبد به نظر مي‌رسد.

وي تاكيد كرد: قيمت اراضي تعاوني زيتون، قيمت زمين كشاورزي در خارج حريم و در سطح شيبدار است نه آنچه كه هم‌اكنون به صورت كاذب توسط برخي سودجويان خريد و فروش مي‌شود.

مديرکل دفتر حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست:

در مرحله اول بنگاه‌ها و رستوران‌هايي كه به ساخت‌وسازها در محل دامن مي‌زدند تخريب شده‌اند

محسن زاده، مديرکل دفتر حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست نيز چندي پيش با تاکيد بر اينکه نمايندگان هر سه قوه در صدد حل مشکل اراضي سرخه‌حصار هستند گفته بود: سومين آگهي فراخوان براي تملک اين اراضي بزودي منتشر مي‌شود كه اين آگهي آخرين مهلت اعضاي تعاوني زيتون جهت دريافت زمين معوض است.

به گزارش ايسنا، وي تاكيد كرده بود: اختلاف بين محيط زيست و اعضاي تعاوني مسکن زيتون 26 سال است که ادامه دارد اما با توجه به اينکه پارک ملي «سرخه‌حصار» به عنوان ريه تنفسي تهران محسوب مي‌شود لذا به هيچ وجه اجازه نمي‌دهيم منافع چند ميليون تهراني فداي 4 هزار نفر دارندگان زمين‌هاي تعاوني زيتون شود. در عين حال تلاش مي‌کنيم تا به اعضاي تعاوني زيتون نيز که به دليل تصميم غلط يک مقام دولتي دچار مشکل شده‌اند اجحافي نشود.

وي با اشاره به تشکيل کارگروهي در استانداري تهران در خصوص اراضي پارك ملي «سرخه‌حصار» گفته بود: تا کنون 2 بار آگهي تملک اين اراضي بر اساس قانون منتشر شده و بزودي آگهي سوم که آخرين مهلت مراجعه مالکان اين زمين‌هاست منتشر خواهد شد و پس از آن تصميمات اجرايي براي تملک اين اراضي صورت گرفته است.

مديرکل دفتر حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست خاطرنشان كرده بود: اراضي پارك ملي «سرخه‌حصار» پارك ملي مي‌ماند و سازمان حفاظت محيط زيست به جد در اين زمينه پيگير است.

وي همچنين روز جمعه در گفت‌وگو با ايسنا تاكيد كرد: در مرحله اول بنگاه‌ها و رستوران‌هايي كه به ساخت‌وسازها در محل دامن مي‌زدند تخريب شده‌اند و ساير واحدهاي احداث شده به موقع و پس از طي مراحل قانوني تخريب مي‌شوند.

محسن‌زاده در عين حال تاكيد كرد: نبايد اجحافي در حق اعضاي تعاوني زيتون صورت گيرد و بايد هرچه سريعتر زمين معوض به آنها داده شود.

گفتني است منطقه «سرخه‌حصار» واقع در بين دو بيوم البرز مركزي و كوير مركزي، داراي 470 گونه گياهي ـ 80 گونه دارويي ـ و بيش از 2000 راس قوچ و ميش بي‌نظير، تنها زيستگاه گونه آهو و زيستگاه ‌111 گونه پرنده، ذخيره‌گاه و مرجع آثار تاريخ طبيعي كشور از قديمي‌ترين پاركهاي ملي دنيا و باارزشترين مناطق طبيعي جهان كه به اعتقاد كارشناسان محيط زيست به دليل عدم انجام هرگونه ساخت و ساز و جهت وزش غرب به شرق در ‌آن، نقش ريه پيكره تهران را ايفا مي‌كند، در سال 1358 به محيط زيست واگذار شد و پس از انجام مطالعات توسط كارشناسان محيط زيست در سال‌1361 شوراي عالي حفاظت محيط زيست با استفاده از ماده 3 قانون حفاظت محيط زيست اين محدوده را به عنوان پارك ملي ثبت شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha