• دوشنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8703-09017

عضو هيات علمي دانشگاه علم وصنعت: قطع سهميه بنزين خودروهاي پرمصرف به سود داخلي‌هاست اين كار مانع گران‌فروشي‌ خودروهاي وارداتي مي‌شود

عضو هيات علمي دانشگاه علم وصنعت:
قطع سهميه بنزين خودروهاي پرمصرف به سود داخلي‌هاست
اين كار مانع گران‌فروشي‌ خودروهاي وارداتي مي‌شود
با قطع سهميه‌ بنزين خودروهاي بالاي 1300 سي‌سي وارداتي و 2000 سي‌سي به بالاي ساخت داخل به نظر مي‌رسد تقاضا براي خودروهاي وارداتي ارزان‌قيمت‌تر كم شود و خودروهاي لوكس ساخت داخل متقاضيان بيشتري پيدا كنند. دكتر اوستا گودرزي ـ عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ضمن بيان اين مطلب افزود: با شرايط فوق بازار خودروهاي لوكس داخلي رونق گرفته و با توجه به حمايت‌هاي تعرفه‌اي، اين بازار مي‌تواند بر بازار خودروهاي ارزان‌قيمت وارداتي غلبه كند. به گفته وي ميزان تقاضا براي خودرو به شرايط روان‌شناسي افراد جامعه بستگي دارد، ولي به طور عمومي به نظر مي‌رسد خودروهايي كه قيمت آنها زير 15 ميليون تومان باشد، تحت تاثير قرار نگيرند، ولي خودروهايي كه بين 15 تا 30 ميليون تومان قيمت داشته باشند شاهد افزايش تقاضا خواهند بود. البته در اين ميان بازار خودروهاي وارداتي كه بين 25 تا 30 ميليون تومان قيمت دارند، كمي تضعيف مي‌شود. او با حمايت از سياست حذف يارانه براي كساني كه داراي خودروهاي لوكس وارداتي هستند، افزود: در حال حاضر قيمت فعلي بنزين حتي كمتر از نصف قيمت جهاني آن است؛ ضمن آن‌كه بايد در نظر داشت حجم عمده‌اي از واردات خودرو در كشور مربوط به خودروهاي لوكس است كه عمدتا با سياست جديد اعمال شده، تقاضا براي آنها تفاوت چنداني نسبت به گذشته نخواهد كرد. وي تاكيد كرد: با توجه به اين‌كه پس از تعطيلات نوروز امسال حتي با اعمال تعرفه، قيمت خودروهاي وارداتي به بالاتر از قيمت‌هاي جهاني خود رسيد، چنين سياستي كمي جلوي گران‌فروشي را خواهد گرفت. گودرزي درباره خودروهاي 2000 سي‌سي به بالاي ساخت داخل كه سهميه‌ي بنزين آن‌ها نيز قطع شده است، گفت: تفاوت چشمگيري بين خودروهاي وارداتي و خودروهاي ساخت داخل با حجم موتور بالاي 2000 سي سي قائل نيستم. زماني كه خودرويي مثل تويوتا كمري با قيمتي معادل 34 ميليون تومان عرضه مي‌شد، كسي از خودروهاي ساخت داخل با چنين قيمتي استقبال نمي‌كرد، ولي وقتي قيمت اين خودرو به مرز 50 ميليون تومان رسيد، خودروهاي ساخت داخل در كلاس اين خودرو فروش خوبي كردند. وي هدف قانونگذار از اعمال اين سياست‌ را كم كردن استفاده قشر مرفه جامعه از تسهيلات دولتي ارزيابي كرد و در خصوص خودروهاي وارداتي با حجم موتور پايين اظهار كرد: واردات چنين خودروهايي از اوايل امسال كمي رونق گرفت، ولي كار به جايي رسيد كه با قيمت‌هاي خيلي بالا اين كار انجام مي‌شد. به عنوان مثال خودرويي مثل تويوتا ياريس كه قيمت جهاني آن حدود 12 هزار دلار است، در ايران 30 ميليون تومان فروخته مي‌شد كه اين يعني اجحاف در حق مشتري. اين كارشناس خودرو همچنين درباره‌ معايب سهميه‌هاي جديد اعلام شده تاكيد كرد: خودروهاي وارداتي با حجم موتور پايين مي‌توانستند در بلند مدت رقيب خوبي براي خودروهاي ساخت داخل باشند و بايد گفت كه تقريبا خودروهاي داخل رقيبي ندارند، ولي باز هم بايد منتظر گذشت زمان و بازخورد اين سياست در سطح بازار شد. به گزارش ايسنا، طبق اعلام رييس ستاد ساماندهي حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت، در دور جديد سهميه‌بندي بنزين به خودروهاي وارداتي 1300 سي‌سي به پايين سهميه سوخت تعلق مي‌گيرد، اما ساير خودروهاي وارداتي كه حجم موتور آن‌ها بيشتر از 1300 سي‌سي باشد و همچنين خودروهاي دو هزار سي‌سي به بالاي داخلي، سهميه‌اي به آن‌ها تعلق نمي‌گيرد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha