• جمعه / ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8702-15702

مدير اكتشاف شركت ملي نفت: احتمال وجودنفت دربلوك فارسي وجود دارد مناقصه‌ بلوك‌هاي تابان وفردوس تجديد مي‌شود طرف اندونزيايي ازحضوردر بلوك لاله انصراف داد

مدير اكتشاف شركت ملي نفت:
احتمال وجودنفت دربلوك فارسي وجود دارد
مناقصه‌ بلوك‌هاي تابان وفردوس تجديد مي‌شود
طرف اندونزيايي ازحضوردر بلوك لاله انصراف داد

تا كنون چهار حلقه چاه در بلوك فارسي حفر شده كه يك حلقه‌ آن در منطقه فرزاد B منجر به كشف 12.5 ترليون متر مكعب گاز شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيد محمود محدث - مدير اكتشاف شركت ملي نفت ايران - با بيان اين مطلب اظهار كرد: همچنين يك حلقه چاه در طاقديس بينالود حفر شده كه به احتمال زياد منجر به كشف نفت شده است. در اين راستا ميزان ذخاير نفتي هنوز نهايي نشده و در حال مطالعه و محاسبه است.

تجديد مناقصه‌ دو بلوك دريايي تابان و فردوس

وي با اشاره به تجديد مناقصه‌ دو بلوك دريايي تابان و فردوس افزود: در اين زمينه شركت تاسيسات دريايي پيش از اين برنده مناقصه فني در اين دو بلوك شده بود و با توجه به درخواست اين شركت مبني بر داشتن نرخ بازگشت سرمايه‌ حدود 20 درصدي كه مورد پذيرش قرار نگرفت، تصميم به تجديد مناقصه اين دو بلوك دريايي گرفتيم، زيرا از نظر شركت ملي نفت نرخ بازگشت سرمايه كمتر از 15 درصد در اين بلوك‌ها قابل قبول است.

او با اعلام خبر انصراف شريك اندونزيايي از حضور در بلوك لاله خاطرنشان كرد: شركت اندونزيايي كه قرار بود پيش از اين به صورت مشاركت با شركت تاسيسات دريايي در بلوك لاله حضور پيدا كند، پس از تغييراتي كه در هيات مديره‌اش ايجاد شده، از حضور در اين پروژه انصراف داد.

به گفته‌ي وي در حال حاضر شركت تاسيسات دريايي مي‌تواند با پذيرش ريسك اين قرارداد به اجراي آن بپردازد. در اين خصوص تاكنون بخشي از لرزه‌نگاري مرتبط با بلوك لاله توسط شركت نوروژي طي عمليات وسيع در كل خليج فارس انجام شده شده است كه شركت تاسيساتي دريايي مي‌تواند اطلاعات را خريداري كرده و به تفسير آنها بپردازد. بنابراين با كاهش هزينه‌ها پس از اين لازم است يك حلقه چاه حفر شود كه اين شركت آمادگي قبول كردن اين تعهد را دارد.

حمايت فني شركت ملي نفت در بلوك‌هاي اكتشاف و توسعه

محدث با تاكيد بر اين‌كه اگر چه در قراردادهاي اكتشاف و توسعه، مسووليت اجراي كامل پروژه بر عهده پيمانكاران است، گفت: ولي شركت ملي نفت نيز حمايت خواهد كرد. دراين راستا با توجه به تجربه و شناخت شركت ملي نفت در مراحل فني مي‌تواند منجر به كمترين هزينه‌ها شود؛ به طوري كه به انجام پروژه‌ هيچ خللي وارد نشده و كارهاي كارشناسي آن تقويت شود، ولي از نظر مالي همچنان مسووليت اجراي قرارداد اكتشاف و توسعه با پيمانكاران است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha