• سه‌شنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8702-14190

معاون وزير نفت: به دنبال كسب سهم 25درصدي سوخت‌رساني به كشتي‌ها در منطقه هستيم طرح‌هاي با 70درصد پيشرفت تا پايان امسال نهايي مي‌شوند

معاون وزير نفت:
به دنبال كسب سهم 25درصدي سوخت‌رساني به كشتي‌ها در منطقه هستيم
طرح‌هاي با 70درصد پيشرفت تا پايان امسال نهايي مي‌شوند

جذب سرمايه‌گذاران بخش خصوصي در بخش پالايش و پخش، جذب سرمايه‌گذاران خارجي، صدور خدمات فني، مشاركت در طرح‌هاي پالايشگاه‌هاي نفت خارج از كشور و سوخت‌رساني به كشتي‌ها از جمله مهمترين برنامه‌هاي فعلي شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدرضا نعمت‌زاده - مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران - با بيان اين مطلب و با اشاره به طرح توسعه‌ سوخت‌رساني به كشتي‌ها در منطقه‌ با هدف كسب سهم 25 درصدي بازار منطقه‌ تا اواخر سال 1389 خاطرنشان كرد: عمليات از سال 1385 با ظرفيت 200 هزار تن آغاز شد كه در سال 1386 به يك ميليون تن سوخت رسيد و براساس برنامه تا پايان امسال به 2.5 تا 3 ميليون تن در سال خواهد رسيد.

وي افزود: در بخش جذب سرمايه‌گذاران خصوصي موفق به حضور شركت‌هاي خصوصي با سهم‌هاي 10درصدي در پالايشگاه ستاره خليج فارس، 51 درصدي در پالايشگاه كاسپين، 20درصدي در پالايشگاه پارس، 20 درصدي در پالايشگاه هرمز و همچنين پالايشگاه آناهيتا شديم.

وي افزود: سرمايه‌گذاران خارجي نيز با سهم 50 درصدي در پالايشگاه ستاره خليج فارس و 40 درصدي در پالايشگاه پارس حضور پيدا كرده‌اند.

به گفته‌ معاون وزير نفت، در بخش صدور خدمات فني، قرارداد افزايش ظرفيت از 50 به 100 هزار بشكه در پالايشگاهي در سريلانكا به ارزش هزار و 100 ميليون دلار و همچنين بازسازي و راه‌اندازي پالايشگاهي در زين‌باوه به مبلغ 70 ميليون يورو نهايي شده كه البته پالايشگاه زين‌باوه به دليل مشكلات داخلي هنوز نهايي نشده است.

نعمت‌زاده با اشاره به مشاركت‌ در طرح‌هاي پالايشگاه‌هاي نفت خارج از كشور توضيح داد: حضور در پالايشگاه 25 هزاربشكه‌اي مالزي با سهم 30 درصدي و حضور در پالايشگاه اندونزي با ضرفيت 300 هزار بشكه با سهام 40 درصدي از جمله اين مشاركت‌هاست. همچنين در پالايشگاه 140 هزار بشكه‌اي روسيه سهامي معادل 26 درصد و در پالايشگاه 25 هزار بشكه‌اي سنگال سهام 34 درصدي داريم كه در اين قرار داد تعهد داده شده ظرفيت پالايش را از 25 به 60 هزار بشكه افزايش دهيم.

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي با بيان اين‌كه در بخش ارتقاي توانايي مهندسان فارغ‌التحصيل جهت ورود به بازار كار برنامه‌ريزي شده است، يادآور شد: به اين منظور دوره‌هاي آموزشي 4 تا 6 ماهه براي رشته‌هاي طراحي و مهندسي، ساختمان و نصب، بهره‌برداري و تعمير و نگهداري از ابتداي تابستان امسال آغاز شده است.

به گفته‌ي او همچنين تصميم گرفته شد كه همه‌ طرح‌هايي كه در ابتداي امسال حداقل 70 درصد پيشرفت داشته‌اند، تا پايان سال نهايي شود.

همچنين با وجود اين‌كه پروژه‌هاي عمده در گذشته از منابع عمومي تامين مالي مي‌شد، در حال حاضر راه‌هاي ديگري مانند جذب شركاي غير دولتي داخلي، مشاركت سرمايه‌گذاران خارجي، حساب ذخيره‌ي ارزي، پيش فروش محصولات، دريافت تسهيلات از بانك‌هاي داخلي، صدور اوراق مشاركت به ميزان 500 ميليارد تومان در سال 1387 براي اولين بار و فاينانس خارجي نيز در نظر گرفته شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha