• سه‌شنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8702-14156

وزير نفت: هر نوع كاهش توليد يا صادرات نفت ايران را تكذيب مي‌كنم شل و رپسول را بيرون نمي‌كنيم

وزير نفت:
هر نوع كاهش توليد يا صادرات نفت ايران را تكذيب مي‌كنم
شل و رپسول را بيرون نمي‌كنيم

در حال حاضر هيچ‌گونه قصد كاهش توليد نفت خام را نداريم و ميزان صادرات با توجه به عرضه و تقاضا بررسي مي‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلامحسين نوذري - وزير نفت - در حاشيه دهمين همايش مديران ارشد صنعت نفت با بيان اين مطلب اظهار كرد: هر نوع كاهش توليد يا صادرات نفت خام را تكذيب مي‌كنم و تنها در حال بررسي‌ ميزان صادرات با توجه به شرايط بازار هستيم كه ممكن است منجر به افزايش يا كاهش صادرات شود.

وي با تاكيد بر اين‌كه بررسي شرايط بازار و تعيين ميزان صادرات، امري طبيعي است كه هر هفته انجام مي‌شود، توضيح داد: معمولا فصل بهار موقع تعميرات اساسي پالايشگاه‌هاست كه ممكن است موجب تقاضاي كمتر نفت خام در بازار شود.

به گفته او متوسط توليد نفت خام ايران در حال حاضر 4 ميليون و 170 هزار بشكه در روز است كه به طور ميانگين بين 2.4 تا 2.5 ميليون بشكه آن صادر مي‌شود. به اين ترتيب گاهي ممكن است روزانه تا 3 ميليون بشكه نفت نيز صادر شود، ولي مهم اين است كه ميانگين در حد بيان شده باقي بماند.

گفتني است، امروز در خبرها آمده بود كه ايران از ماه آينده توليد نفت خام خود را احتمالا از 400 هزار بشكه تا يك ميليون بشكه كاهش خواهد داد.

شل و رپسول را از ايران بيرون نمي‌كنيم

وزير نفت همچنين با تاكيد بر اين‌كه شل و رپسول را از ايران بيرون نمي‌كنيم، توضيح داد: مذاكرات براي خروج شركت شل از فاز 13 قطعي نشده است. پيشهاد ما اين بود كه يا شل در فاز 13 اقدام به كار كند و يا با توجه به مرزي بودن اين فاز، تا زمان تصميم‌گيري، در فازهاي ديگر اقدام به كار كنند، زيرا ديگر تجربه تلخ منتظر ماندن براي حضور شركت‌هاي خارجي را تجربه نخواهيم كرد.

به گفته‌ او احتمال حضور شركت‌هاي شل و رپسول در فازهاي 20 و 21 وجود دارد. البته به صورت موازي دراين فازها با شركت‌هاي ديگر نيز مذاكره مي‌كنيم؛ به گونه‌اي كه در حال حاضر در حال تهيه اسناد مناقصه اين دو فاز براي شركت‌هاي داخلي هستيم كه در اين زمينه درحال حاضر مذاكره با كشور تركيه در فازهاي 22 تا 24 ادامه دارد.

علي وكيلي ـ مديرعامل شركت نفت و گاز پارس - نيز پيش‌تر در اين باره به ايسنا گفته بود كه توانمندي فني و مالي پيمانكاران شركت كننده در مناقصه طرح توسعه فازهاي 19 تا 21 پارس جنوبي در حال بررسي است كه به زودي نهايي خواهد شد.

وي افزود: در اين زمينه با توجه به توانمندي‌ و قابليت شركت‌هاي ايراني كه توانايي خود را در ساير پروژه‌ها نيز تثبيت كرده‌اند، احتمال زيادي براي واگذاري فازهاي 20 و 21 به شركت‌هاي داخلي وجود دارد.

او با تاكيد بر اين‌كه البته همچنان بررسي فني و مالي همه شركت‌هاي حضور پيدا كرده در مناقصه ادامه دارد و هنوز قطعي نشده است، خاطرنشان كرد: در اين راستا با هدف تامين هر چه بهتر منابع مالي پروژه‌ و همچنين نياز به تكنولوژي خاص در برخي بخش‌هاي طرح توسعه، حضور مشترك شركت‌هاي داخلي و خارجي موثر خواهد بود.

لازم به ذكر است كه شركت‌هاي رپسول اسپانيا و شل همچنان درحال مذاكره با ايران درخصوص مشاركت در پروژه پارس‌جنوبي هستند، ولي مايلند در اين پروژه حضور داشته باشند.

در اين باره سخنگوي شركت رپسول اسپانيا اظهار كرده كه اين دو شركت اكنون درحال مذاكره با دولت ايران براي ايجاد تغييري در مشاركت در توسعه ميدان پارس‌جنوبي ايران هستند.

وي تصريح كرده كه رپسول و شل مايلند باتوجه به افزايش هزينه‌هاي توسعه، مشاركت خود را از فاز 13 به مشاركت در فازهاي 20 يا 21 تغيير دهند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha