• جمعه / ۱۰ اسفند ۱۳۸۶ / ۱۷:۰۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 8612-04728

دبيركميته منابع انساني ستادفن‌آوري نانو: جشنواره برترين‌هاي فناوري نانو بين‌المللي مي‌شود ايران با10رتبه فاصله با تركيه درجايگاه اول توليدعلم نانودرمنطقه است

دبير كميته توسعه منابع انساني ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو ابراز اميدواري كرد كه جشنواره برترين‌هاي فن‌آوري نانو در دوره‌هاي آينده به يك جشنواره بين كشورهاي اسلامي ارتقا يابد كه طي آن 10 محقق برتر سال از 10 كشور اسلامي و همچنين كشورهاي برتر در حوزه فن‌آوري نانو و كشورهايي كه بيشترين رشد را داشته‌اند انتخاب شوند و ايران بتواند كانون فعاليت كشورهاي اسلامي در حوزه فن‌آوري‌ نانو باشد.

به گزارش خبرنگار فن‌آوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر سعيد سركار، دبير كميته توسعه منابع انساني ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو كه در مراسم دومين جشنواره انتخاب برترين‌هاي فن‌آوري نانو سخن مي‌گفت، با اشاره به شعار و اهداف كلي ستاد كه توليد ثروت، ارتقاي كيفيت زندگي مردم و همچنين قرار گرفتن بين 15 كشور دنيا در حوزه فن‌آوري نانو است، اظهار كرد: در راستاي اين اهداف نه تنها در بحث آموزش و پژوهش بلكه براي زنجيره ثمردهي كه از آموزش آغاز مي‌شود و به پژوهش و فن‌آوري و صنعت و در نهايت به بازار ختم مي‌شود و به هدف توليد ثروت و ارتقاي كيفيت زندگي مردم مي‌رسد در سند نانو برنامه ريزي شده است.

وي درباره وضعيت آموزش كشور در حوزه نانوگفت: در حال حاضر بيش از 10 دانشگاه در دوره كارشناسي ارشد نانو فعال شده‌اند و پنج دانشگاه نيز دوره‌هاي PhD را برقرار كرده‌اند كه در بين اين پنج دانشگاه، دو دانشگاه علوم پزشكي در حوزه نانو فناوري پزشكي وارد شده‌اند. برنامه ستاد به گونه‌اي بود كه دانشجويان ساير رشته‌ها نيز پايان نامه‌هاي خود را در حوزه فن‌آوري نانو تدوين كنند به طوري كه از لحاظ آموزش در حوزه نانو در نه فقط در سطح منطقه و كشورهاي اسلامي بلكه در سطح دنيا جزو برترين‌ها هستيم به طوري كه در حال حاضر به ندرت مي‌توان يك كشور اروپايي را پيدا كرد كه اين تعداد دوره‌هاي تحصيلات تكميلي در حوزه فن‌آوري نانو فعال باشد.

وي در زمينه وضعيت پژوهش‌ در اين حوزه نيز تصريح كرد: يكي از شاخص‌هاي مهم توليد علم، مقالات ISI است كه در سال 2000 رتبه ما حدود 52 بود كه در حال حاضر در رتبه 25 هستيم. اين رتبه نه تنها بر اساس تعداد است بلكه از نظر كيفيت مقالات - تعداد ارجاعاتي كه به مقالات فن‌آوري نانوي ايران شده - نيز در رتبه‌اي بهتر از 25 هستيم.

دكتر سركار درباره جايگاه ايران در ميان كشورهاي اسلامي خاطر نشان كرد: زماني كه كشور ايران فعاليت در حوزه نانو را آغاز كرد، بعد از كشورهاي تركيه، مصر، مغرب، تونس و مالزي در رتبه ششم بين كشورهاي اسلامي قرار داشت ولي امروز خوشبختانه در صدر كشورهاي اسلامي هستيم و حدود 10 رتبه با كشور بعدي (تركيه) فاصله داريم .

وي با بيان اين كه اگر كل مقالات كشورهاي عربي در حوزه نانو را در سال 2007 جمع كنيم معادل 70 درصد مقالات ايران است، اظهار كرد: محققان كشورهاي اسلامي پيشگامي ايران را در حوزه فن‌آوري نانو به رسميت شناخته‌اند و همه تقاضاي همكاري در اين حوزه با ايران را دارند و معتقدند ايران مي‌تواند به عنوان لوكوموتيو فن‌آوري نانو به پيش برود و بقيه كشورهاي اسلامي را جلو ببرد.

به گزارش ايسنا، دبير كميته توسعه منابع انساني ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو در ادامه به آمار حمايت‌هاي تشويقي در اين حوزه گفت: از سال 83 تاكنون در حدود هزار و 220 پايان نامه‌ كارشناسي ارشد و 280 رساله دكتري مورد حمايت ستاد قرار گرفته و در حال حاضر در حدود 300 پايان نامه نيز براي پرداخت حمايتهايشان در دست اقدام داريم. تشويق نويسندگان 500 مقاله ISI، پنجاه مقاله علمي - پژوهشي و 320 مقاله ارائه شده در كنفرانس‌هاي خارجي از ديگر موارد اين حمايت‌هاست.

وي تصريح كرد: بر اساس آمار ستاد در حدود 90 موسسه پژوهشي، 862 محقق - تنها اساتيد و دانشجويان دكتري -، 28 شركت خصوصي، پنج مركز رشد، 30 رسانه و 40 آزمايشگاه در حوزه نانو در حال فعاليتند.

دكتر سركار در ادامه با برشمردن مواردي چون تشويق و معرفي متخصصان و محققان برتر، زمينه سازي جهت رشد علمي كشور در اين زمينه، ‌جهت دهي تحقيقات در جهت فعاليت‌هاي كاربردي از مرحله توليد‌ دانش و توليد ثروت به عنوان اهداف برگزاري جشنواره برترين‌هاي فن‌آوري نانو اذعان كرد: ما همواره از اين برترين‌ها مشاوران ستاد را انتخاب مي‌كنيم و افتخار داريم كه از مشاوره برترين‌ها در اين حوزه بهره مند شويم.

دكتر سركار گفت: برگزيدگان امسال ما محققان برتر، ‌موسسات، متخصصين جوان، آزمايشگاه‌هاي برتر، مراكز رشد و پارك فن‌آوري، پايان نامه برتر (پايان نامه‌اي كه منجر به محصول شده)، محقق خارجي و رسانه‌ها بوده‌اند. معيارهاي انتخاب براي فعاليت‌هاي انجام شده دستاوردهاي حاصل در سال 1385، فعاليت‌هاي علمي - پژوهشي و نهايتا تبديل به پتنت و شركت و محصول است.

به گزارش ايسنا، وي خاطرنشان كرد: در بين محققان برتري كه امسال معرفي مي‌شوند، دو محقق در رشته‌هاي مهندسي و هشت محقق در رشته‌هاي علوم پايه معرفي مي‌شوند. شش محقق جديد نيز در بين برترين‌هاي امسال حضور دارند كه در جمع 10 نفري كه سال گذشته به عنوان فعالان برتر انتخاب شدند، حضور نداشتند و تعداد بانوان نيز از يك نفر به دو نفر افزايش يافته است.

دكتر سركار، كمتر شدن فاصله امتيازي بين محققان برتر را از ويژگي‌هاي اين دوره جشنواره عنوان و تصريح كرد: سال گذشته برترين‌ها بر اساس مجموع امتيازات ناشي از فعاليت سه سال گذشته بوده است اما امسال تنها مجموع امتيازات 85 را ملاك قرار داديم و خوشبختانه امتياز يك سال برترين‌ها معادل سهم سه ساله مورد ارزيابي در جشنواره سال گذشته بوده كه يك دستاورد بزرگ است. در حال حاضر رتبه‌هاي 100 نفر برتر را به صورت شفاف مي‌دانيم و در سايت نانو به صورت Online قرار دارد.

دكتر سركار تاكيد كرد: براساس آمار 100 نفر محقق برتر نانو، دانشگاه شريف با 16 محقق فعال در حوزه نانو، دانشگاه تهران و تربيت مدرس با 9 محقق، پژوهشگاه مواد و انرژي با هفت محقق بيشترين محققان برتر را دارند.

وي با اشاره به اينكه امسال 30 درصد فعاليت‌هاي نانو در حوزه فيزيك بوده است و پس از آن مهندسي مواد رتبه دوم را داشته و ساير حوزه‌ها پس از آنها قرار دارند درباره تغييرات جشنواره‌هاي سال آينده اظهار كرد: اميدواريم بتوانيم اين جشنواره را ارتقا دهيم و يك جشنواره بين برترين‌هاي كشورهاي اسلامي برگزار كنيم كه 10 نفر برتر از 10 كشور اسلامي را انتخاب كنيم و همينطور كشورهاي برتر در حوزه فناوري نانو و كشورهايي كه بيشترين رشد را داشته‌اند و ايران بتواند كانون فعاليت كشورهاي اسلامي در حوزه فناوري‌هاي نانو باشد. از طرف ديگر قصد داريم رتبه بندي را به صورت فصلي اعلام كنيم كه همه فعالان در حوزه فن‌آوري‌هاي نانو بتوانند آخرين رتبه و وضعيت خود را ملاحظه كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha