• جمعه / ۱۰ اسفند ۱۳۸۶ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 8612-04390

دبير ستاد توسعه فن‌آوري نانو: ايران در حوزه نانو، پيشتاز كشورهاي منطقه است تقويت فضاي نظريه‌پردازي و خودكفايي تجهيزاتي از راهبردهاي حركت كشور درحوزه نانوست

دبير ستاد توسعه فن‌آوري نانو: 
ايران در حوزه نانو، پيشتاز كشورهاي منطقه است
تقويت فضاي نظريه‌پردازي و خودكفايي تجهيزاتي از راهبردهاي حركت كشور درحوزه نانوست

دبير ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو با موفق ارزيابي كردن روند اجراي سند راهبرد توسعه فن‌آوري نانو طي سه سال اخير و پيشتازي ايران در حوزه نانوفن‌آوري در منطقه، هدف‌گذاري دقيقتر و تخصصي‌تر در بخش‌هاي آموزشي و تحقيقاتي، تقويت فضاي نظريه پردازي و اعتماد به نفس در حوزه نانو، برقراري روابط موثر، الهام بخش و توسعه‌دهنده با كشورهاي منطقه و اسلامي، توجه به ثبت پتنت و توسعه و تجهيز بيشتر آزمايشگاه‌ها و ساخت تجهيزات پيشرفته را از جمله اولويت‌هاي برنامه‌هاي نانوفن‌آوري كشور طي سه سال آينده خواند.

به گزارش خبرنگار فن‌آوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مهندس سجادي، دبير ستاد توسعه فن‌آوري نانو كه در مراسم دومين جشنواره انتخاب برترين‌هاي فن‌آوري نانو سخن مي‌گفت با اشاره به سند راهبردي توسعه نانو كه اجراي آن از سال 1384 آغاز شده است، اظهار كرد: با نگاهي به سه سال گذشته اين جمع بندي حاصل مي‌شود كه برنامه خوبي تدوين شده بود و هم با همت همه دست اندركاران عرصه فناوري نانو فعاليت‌ها به پيش رفت. در سه سال گذشته سرمايه‌گذاري در بحث توسعه منابع انساني به خوبي به بار نشسته و دانشجويان و اساتيد در دانشگاه‌هاي متعدد در اين حوزه به خوبي درخشيدند و قطار توسعه نانو در كشور به رشد و شكوفايي و سرعت مطلوب خود در حال نزديك شدن است.

وي افزود: در بحث ترويج نيز توانسته‌ايم اقشار مختلف جامعه از سياستمداران و سياستگزاران گرفته تا مديران بخش‌هاي تحقيقاتي و دانشگاه‌ها، رسانه‌ها، اصحاب صنعت و حتي هنرمنداني را كه مي‌توانند به خوبي پيامي را منتقل كنند در بحث نانو فعال كنيم.

مهندس سجادي تصريح كرد: در زمينه ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب و طراحي براي زيرساخت‌هاي ضروري كه در آينده مورد نياز است نيز به خوبي پيش رفته‌ايم. شبكه آزمايشگاه‌هاي نانو تجربه بسيار موفقي بود كه امروز به عنوان مثال و نمونه براي ساير حوزه‌هاي علمي و فن‌آوري كشور مورد توجه قرار گرفته است. تلقي من اين است كه ما در زنجيره علم تا بازار بر اساس برنامه‌اي كه پيش بيني شده بود در دو حوزه آموزش و پژوهش به خوبي به برنامه‌ها رسيده‌ايم و در زمينه ورود به عرصه توسعه و توليد فن‌آوري و همچنين تبديل فن‌آوري به محصول گامهاي بلندي برداشته‌ايم و در واقع با راه‌اندازي شبكه شركتهاي نانو و عضويت بيش از 25 شركت فعال در حوزه نانو گامهايي فراتر از زيربناهايي كه در برنامه پيش بيني شده را طي كرديم.

دبير ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو با بيان اين كه چراغ راهي كه مقام معظم رهبري در ابتداي حركت نانو جلو آن روشن كرده‌ و تاييدي كه بر هدف‌هاي اعلام شده از سوي ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو داشته‌اند، سرمايه ذي قيمتي در اين مسير بوده است، خاطر نشان كرد: تجربه سه سال گذشته اين برق اميد را در دل همه ما ايجاد مي‌كند كه بتوانيم با عزم و اراده و تدبير و برنامه ريزي مناسب سه دوره آتي را كه سه سال آينده و دو دوره دو ساله است را با انرژي و دلگرمي بيشتر طي كنيم. در سه سال گذشته تلاش ما اين بود كه با حمايتهاي عمومي فضاي نانو را در كشور و بخصوص در بخشهاي دانشگاهي گسترش دهيم تا آمادگي‌هاي ذهني و اوليه ايجاد شود اما طبيعتا بايد به سمت و سويي برويم كه منابع و اهداف متمركز تر باشد تا به دستاوردها و اهداف مدنظر برسيم.

وي گفت: در سه سال آينده جهت گيري ما اين است كه بتوانيم هدف مندي آموزش و تحقيقات در كشور را دقيقتر كرده و تمركزهاي تخصصي در دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي صورت دهيم.

مهندس سجادي، تقويت فضاي نظريه پردازي و اعتماد به نفس در فضاي نانو را نيز بسيار مهم خواند و گفت: اين نگاه كه جامعه علمي ما نمي‌تواند ايده هاي درخشان و نوظهور داشته باشد و حتي براي ساير دانشمندان و ساير كشورها ايده آفرين باشد بايد شكسته شود.

وي با اشاره به ايده‌پردازي به عنوان يكي از مهمترين اهداف سه سال آينده در حوزه نانو گفت: انتقال فن‌آوري از بخشهاي علمي و پژوهشگاهي به صنعت نيز رويكرد ديگر است. حلقه آموزش، پژوهش و توليد به خوبي در حال مديريت است و در حال ورود به حلقه فناوري است و گام بعد انتقال فناوري به حوزه صنعت است.

دبير ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو اظهار كرد: ايجاد روابط موثر، الهام بخش و توسعه‌دهنده بين ما و كشورهاي منطقه و اسلامي از محورهاي ديگر فعاليت‌ها در سه سال آينده است. در ارتباطات فني كه با كشورهاي پيرامون مثل تركيه، عربستان، عمان، قطر و امارات داشتيم متوجه شديم كه اگرچه آنها زير بناهاي علمي و نيروي انساني ما را ندارند اما با رويكرد هوشمندانه‌اي به بازار به دنبال دستيابي به بخشي از بازار فن‌آوري و صنعت نانو هستند ولو اينكه آنرا از خارج از كشور خريداري كنند.

وي با تاكيد بر اين كه به اذعان خود محققان منطقه، ايران مي‌تواند رهبري منطقه در نانو را به عهده بگيرد، گفت: اساتيد و محققان كشور ما در اين امر رسالت بزرگي دارند و قطعا حوزه فن‌آوري‌هاي پيشرفته به صورت عام و نانو به صورت خاص چه در بخش پژوهش و چه در بخش بازار نياز به همكاران و همراهاني دارد.

مهندس سجادي با اشاره به اهميت ثبت پتنت و به تملك درآوردن دارايي‌هاي معنوي دانشمندان به عنوان مساله مهمي كه در گذشته علمي كشور آن گونه كه بايد به آن توجه نشده است گفت:‌ براي آنكه ما بتوانيم كسب و كار نانو را توسعه دهيم و سرمايه معنوي و كشفيات دانشمندان خود را ارزشيابي و قيمت گذاري كنيم چاره‌اي جز اين نداريم كه تفكر ثبت پتنت را توسعه دهيم. ايجاد دفاتر ثبت پتنت در تعدادي از دانشگاه‌ها كه ظرفيت و زمينه اين كار را داشته‌اند آغاز شده و برگزاري دوره‌ها و سمينارها نيز به همين صورت آغاز شده است.

به گزارش ايسنا، وي گفت: حمايت از بنگاه‌هاي موجود فن‌آوري نانو و ايجاد بنگاه‌هاي جديد، رويكرد ديگري است كه در سه سال آينده به صورت جدي مورد نظر ستاد خواهد بود. بحث توسعه و تجهيز بيشتر آزمايشگاه‌ها و ساخت تجهيزات پيشرفته يكي ديگر از رويكردهاي جدي ستاد است و البته تحريم‌هايي كه امروزه باعث مي‌شود حتي نتوانيم تجهيزات معمولي آزمايشگاهي و بيمارستاني را تهيه كنيم در حوزه نانو بسيار شديدتر اعمال خواهد شد؛ بنابراين اينكه كشور ما از لحاظ تجهيزات به يك خودكفايي منطقي برسيم و حتي وارد بازارهاي جهان اسلام و ديگران شويم از استراتژي‌هاي جدي ما خواهد بود.

دبير ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو در پايان تقويت زير ساختها را از ديگر مباحث مهم عنوان كرد و گفت: مسائلي مثل استانداردسازي، انتقال و انتشار فن‌آوري، بازار سازي، شبكه سازي و موضوعاتي از اين دست مسائل مهمي است كه در رويكرد تجاري سازي و حلقه توسعه صنعت و بازار نقش مهمي را ايفا خواهند كرد.

گفتني است، ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو در پاييز 1382 پيرو دستور رييس‌جمهور وقت در مورد توجه جدي به فن‌آوري نانو و برنامه‌ريزي براي توسعه آن تشكيل شده و وظيفه اصلي آن تعيين مسير حركت و اولويت‌هاي ملي كشور، رفع موانع در زمان اجرا و خدمت‌رساني به بخش‌هاي اجرايي براي توسعه فن‌آوري نانو مي‌باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha