• جمعه / ۱۰ اسفند ۱۳۸۶ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8612-03486

رييس هيات مديره انجمن قطعه‌سازان: سهم ما در قرارداد چري 4/5درصد بود، نه21 امسال كم‌تر از 22هزار دستگاه تندر90 توليد شده است

رييس هيات مديره انجمن قطعه‌سازان:
سهم ما در قرارداد چري 4/5درصد بود، نه21
امسال كم‌تر از 22هزار دستگاه تندر90 توليد شده است

در قرارداد چري، ما هيچ اعتراضي به سهم 21 درصدي قطعه‌سازان كه عملا خيلي كمتر از اين نيز هست،‌ نداريم، بلكه به كيفيت پايين خودرو چيني اعتراض داريم، چرا كه پس از مدت كمي عملا به درد اسقاط مي‌خورد.

محمدباقر رجال - رييس هيات مديره انجمن قطعه سازان - در واكنش به حضور شركت خودروسازي چري در ايران به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: چرا ما بايد در مورد صنعت داخلي روي كيفيت حساس باشيم، اما وقتي صحبت از واردات مي‌شود، همه چيز را ناديده بگيريم و حتي به محصول يك‌بار مصرف هم راضي شويم؟

وي درباره دليل مخالفتش با كار مشترك ايران و چين اظهار كرد: تجربه نشان داده كه در ابتداي چنين كارهايي تا زماني كه ساخت مشترك آغاز شود 100 تا 200 هزار دستگاه خودرو به صورت CBU وارد خواهد شد و پس از آن هم معلوم نيست ديگر ساخت داخل به صلاح باشد يا خير.

او ادامه داد: در مورد سهم 21 درصدي قطعه‌سازي كه در اين قرارداد آمده نيز بايد گفت كه چيزي كه با ما در ميان گذاشتند، سهم 4.5 درصدي اعضاي انجمن قطعه‌سازان در توليد قطعات بود و 3 درصد نيز سهم مربوط به قطعه‌سازان منطقه شمال و بقيه سهم مربوط به قطعه‌سازان ايران خودرو و ديگران بود.

رجال در پاسخ به اين‌كه چرا با اين شرايط و دو سال پيش كه بحث كار با چري مطرح شد، اعتراضي نكرديد؟ گفت: از اولين روزي كه پروژه چري را براي ما تعريف كردند، مخالفت خود را اعلام كرديم و حتي پيشنهاد كرديم كه اين بحث را نيز براي مسوولان مطرح كنند كه دو سال ديگر نگويند چرا نظر كارشناسي خود را به موقع اعلام نكرديد.

وي در پاسخ به سوال ديگر ايسنا مبني بر اين كه با وجود حضور چري در بازار خودرو آمريكا چطور كيفيت اين خودروساز را زيرسوال مي‌بريد؟ مدعي شد: آنها كار مشترك فني انجام نمي‌دهند، بلكه پول مي‌دهند! چنان كه آمريكا نيز در بازار چين حضور دارد و اين نمي‌تواند دليلي بر كيفيت يك خودروساز باشد، چرا كه چين در اقتصاد خيلي كشورهاي ديگر نيز با سرمايه‌گذاري رسوخ كرده است.

 توليد حدود 22 هزار دستگاه تندر90 در 11 ماهه امسال

رجال در ادامه در خصوص آخرين وضعيت قطعه‌سازان تندر90 توضيح داد: براساس اعلام رنو پارس تا پنجم اسفند امسال خودروسازان جمعا 21 هزار و 930 دستگاه تندر90 توليد كرده‌اند. البته شركت رنوپارس و قطعه‌سازان نيز مشكلات مالي خاص خود را دارند.

به گزارش ايسنا، اين در حالي است كه شركت‌هاي ايران‌خودرو و پارس‌خودرو (وابسته به سايپا) براي تحويل 80 هزار دستگاه تندر90 در سال جاري متعهد شده‌اند كه با اين حساب كمتر از 30 درصد رقم فوق تاكنون محقق شده است.

وي درخصوص داخلي‌سازي تندر90 نيز توضيح داد: در حال حاضر 54.23 درصد از اين خودرو ساخت داخل شده و پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال 2008 اين رقم به 62 درصد برسد. اين در حالي است كه در قرارداد بين ايران و رنو 52 درصد ساخت داخلي پيش‌بيني شده بود.

او در خصوص اظهارات رييس كميسيون امنيت ملي مجلس درباره كنار گذاشتن پژو فرانسه از همكاري با ايران گفت: اين جبهه‌گيري‌ها در واقع نوعي واكنش سياسي است كه براي دفاع از حقوق ملي بايد عنوان شود و اين موضوع قدرت چانه‌زني ما را بالا مي‌برد.

 لحاظ كردن هزينه تحقيق و توسعه به جاي ماليات؛ بزرگ‌ترين خدمت

وي لحاظ كردن هزينه تحقيق و توسعه به جاي ماليات شركت‌هاي خودروساز و قطعه ساز را بزرگترين خدمت به پيشرفت اين صنت برشمرد و افزود: كشورها ي توسعه يافته اين كار را كرده اند و ما نيز بايد آن را قبول كنيم كه با وام با بهره 24 درصد، شركتي مثل ايران خودرو نمي تواند كار تحقيقاتي انجام دهد.

 كاهش تعرفه عامل رشد واردات خودرو

وي در خصوص محدوديت‌هايي كه براي صنعت قطعه‌سازي به‌وجود آمده و عدم گشايش اعتبار اسنادي (LC) براي شركت‌هاي ايراني گفت:‌ در نامه‌اي كه انجمن قطعه‌سازان درخصوص اثرهاي زيان‌آور كاهش تعرفه به نمايندگان مجلس نوشت، عنوان شد كه پايين آوردن تعرفه موجب واردات هرچه بيشتر خودرو به ايران مي‌شود.

او خاطرنشان كرد: در حال حاضر كشورهايي مثل چين بسيار سخت‌گيرانه به ما جنس مي‌دهند و حتي در بعضي مواقع مواد اوليه در اختيارمان قرار نمي‌دهند؛ يعني اين دسته كشورها يك زمان بالاترين استفاده‌ها را از ما مي‌برند و به وقت خود نيز كمترين ترديدي در ضربه زدن به ما ندارند.

 كاهش ندادن تعرفه قابليت چانه‌زني ما را افزايش مي‌دهد

وي با اشاره به اين‌كه كاهش تعرفه به سود خودروسازان خواهد بود، گفت: اصلا مخالف واردات خودرو نيستيم، ولي بايد بپذيريم كه تعرفه يك ابزار سياسي كارآمد در دست ماست. وقتي با تعرفه 45 درصدي به سازمان تجارت جهاني بپيونديم، ديگر جاي چانه‌زني نداريم، در صورتي كه با تعرفه 100 يا 90 درصدي به هنگام ورود به اين سازمان عملا چندين سال وقت داريم كه آن را كاهش دهيم و آن را به 45 درصد برسانيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha