اگر كاهش تعرفه واردات خودرو (CBU) همزمان در تعرفههاي FCKD و CKD اتفاق نيفتد، خودروسازان خصوصي داخلي دچار مشكلات بسيار زيادي خواهند شد.
داوود ميرخاني رشتي - دبير پيشين انجمن خودروسازان - در گفت و گو با خبرنگار خودرو خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درخصوص كاهش تعرفه واردات خودرو از 90 به 75 درصد با بيان مطلب فوق افزود: البته قرار بود تعرفهها هر ساله كاهش يابد تا طبق برنامه و در برنامه چهارم توسعه به 50 درصد برسد.
وي تاكيد كرد: درست است كه ثابت نگه داشتن تعرفه كار درستي نبود، ولي در زمان فعلي نيز نميتوان بيشتر از 15 درصد تعرفهها را كاهش داد.
لزوم كاهش تعرفه FCKD از 64 به 50 درصد
ميرخاني با اشاره به تعرفه 64 درصدي FCKD فعلي خودرو خاطرنشان كرد: همزمان با كاهش تعرفه CBU بايد اين تعرفهها نيز از 64 به 50 درصد و تعرفههاي CKD نيز از 25 به 15 تا 20 درصد برسد؛ در غير اين صورت حجم واردات CBU افزايش مييابد.
بدون كار مشترك و انتقال دانش فني نميتوان پيشرفت كرد
وي افزود: در حال حاضر حدود 2هزار قطعهساز كوچك با سرمايههاي پايين در ايران فعاليت ميكنند كه اگر بتوانند به سمت كار مشترك روي آورده و با كشورهاي خارجي همكاري مشترك انجام دهند، ميتوانيم موفق باشيم، زيرا بدون كار مشترك و انتقال دانش فني نميتوان پيشرفتي داشت.
كار روي پلت فرم مشترك تنها راه نجات
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا كاهش تعرفه خودروهاي وارداتي در راستاي رقابتي كردن توليدات داخلي بوده است؟ اظهار كرد: ما در داخل توليد رقابتي نداريم و تنها راه اين است كه براي خودروسازان پلتفرم مشترك تعريف كنيم تا آنها فقط اتاقهاي متفاوت روي اين پلت فرم قرار دهند. همچنين نبايد از قطعهسازي كشور غافل شد؛ چرا كه 80 درصد از قيمت يك خودرو را قطعه تشكيل ميدهد و افزايش كيفيت و رقابتپذيري تنها زماني اتفاق ميافتد كه ساختار قطعهسازي اصلاح شود.
ارجح بودن كار با هنديها به جاي چين
وي در خصوص كار مشتركي كه قرار است خودروساز چيني چري با ايران خودرو داشته باشد، توضيح داد: در اين قرارداد بايد ديد كه به چه ميزان انتقال دانش فني به كشور وارد ميشود و ترجيح من اين است كه اگر قرار است كاري مشترك انجام شود به جاي چين با هند اين كار انجام شود، زيرا اين كشور از نظر انتقال دانش فني با ما راحتتر كار ميكند.
به قطعهسازان بزرگ نياز داريم
دبير سابق انجمن خودروسازان در بحث قطعهسازي با تاكيد بر انجام هر چه بيشتر كار مشترك افزود: اگر ميتوانستيم يك موتور مشخص براي خودروها تعريف و آن را با تيراژ بالا توليد كنيم، به يك موتورساز قوي تبديل ميشديم كه توانايي توليد با تيراژ بالا داشته باشد. با توليد جداگانه و تيراژ پايين موتورهاي پژو، سمند، نيسان و امثال آنها نميتوانيم قطعهسازانمان را بزرگ كنيم.
به گزارش ايسنا، تعرفه واردات خودرو اخيرا در كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي از 90 به 75 درصد كاهش يافته است.
انتهاي پيام
نظرات