• جمعه / ۵ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8611-02176
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

توليد خودرو ارزان ‌قيمت چيني در ايران در هاله‌اي از ابهام فرو رفت

توليد خودرو ارزان ‌قيمت چيني در ايران در هاله‌اي از ابهام فرو رفت

پروژه توليد خودرو ارزان‌قيمت چيني در ايران كه قرار بود دهه فجر امسال كلنگ‌ آن در بابل به زمين زده شود، با اما و اگر روبه‌رو شد.

به گزارش خبرنگار خودرو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شركت ايران‌خودرو كه پس از كنارگذاشتن پيكان از سبد محصولاتش بازار خودروهاي زير 10 ميليون تومان را دودستي تقديم تنها رقيب ديرينه‌اش سايپا كرد، تصميم گرفت در سبد محصولاتش خودرو ارزان‌قيمتي را اضافه كند تا در رقابت با پرايد به نوعي جبران مافات كرده باشد. به همين منظور پس از يك سال و نيم مذاكره، در نهايت حدود پنج ماه پيش قراردادي را با شرکت چيني "چري" براي توليد خودرو ارزان قيمت S21 امضا کرد و بنا شد كه كارخانه آن دهه فجر امسال در بابل كلنگ‌زني شود، ولي گويا اين كار با مخالفت وزارت صنايع و معادن روبه‌رو شده است.

مخالفت وزير با واگذاري بازار به قيمت ارزان

وزير صنايع ومعادن در مراسم افتتاح خطوط توليد خودرو‌هاي پايه گازسوز ايران خودرو در نخستين موضع‌گيري‌اش با بيان اين كه نبايد بازار خودرو داخل را ارزان به خارجي‌ها بفروشيم، درباره مشاركت خودرو‌سازان ايراني با خارجي‌ها گفت: بعضا در گوشه و كنار شنيده مي‌شود كه فلان خودروساز با فلان كارخانه خارجي توافق براي آوردن خط توليد آن كشور به داخل كرده است، در حالي كه از نظر اقتصادي مهم‌تر از خودروسازي، بازار مصرف است. بازار مصرف ما كم بها نيست كه ارزان به خارجي‌ها بفروشيم، زيرا توان توليد انواع خودرو در كشور وجود دارد.

وي خاطرنشان كرد: بعضا شنيده مي‌شود با فلان كارخانه چيني براي آوردن خودرو به كشور به اسم توسعه استان توافق شده است، در حالي كه براي اين كار مي‌توان از برند داخلي استفاده كرد و با برنامه منظم بايد به سمت خودروهاي ديگر رفت.

محرابيان در ادامه تاكيد كرد: در اين ميان معيار‌هايي نيز اعلام مي‌شود كه مي‌خواهيم با فلان خودرو و با فلان مقدار معين ساخت داخل شروع به كار كنيم و بعد در تعيين درصد‌هاي ساخت داخل مي‌خواهيم سر خود را كلاه بگذاريم. به قولي مي‌گويند "باد خودرو ايراني است"، اين كه نشد خودرو داخلي! بنابراين بايد در اين معيار‌ها تجديدنظر شود.

خودرو ارزان‌قيمت ملي!

يك روز بعد - 3 بهمن - و در حاشيه مراسم رونمايي از پرايد 132، وزير در پاسخ به درخواست ناصري - نماينده بابل در مجلس - مبني بر حضور در اين شهر براي كلنگ‌زني پروژه چري تاكيد كرد كه تنها كلنگ كارخانه خودرو ايراني را به زمين خواهد زد.

ناصري نيز پس از آن درخصوص اظهارات وزير و نظر وي راجع به كلنگ‌زني كارخانه چري در بابل به خبرنگاران اظهار كرد كه دهه فجر كارخانه خودرو ارزان‌قيمت ملي در بابل كلنگ‌زني خواهد شد!

اين در حالي است كه وي چند روز پيش‌تر درباره اين پروژه گفته بود كه احداث كارخانه توليد چري در بابل دو سال به طول مي‌انجامد و تا آن زمان اين خودرو به طور موقت در سايت ايران خودرو خراسان توليد خواهد شد.

او با بيان اين كه بخش خصوصي در توليد چري سرمايه‌گذاري كرده، خاطرنشان كرده بود كه احداث كارخانه چري در بابل در زميني به مساحت 300 هزارمتر پيش‌بيني و سرمايه‌گذاران آن مشخص شده‌اند.

اين در حالي است كه مديرعامل ايران‌خودرو نيز به تازگي گفته بود كه چري داراي چند قرارداد است كه در حال جمع‌بندي قراردادهاي نهايي هستيم.

به گفته منطقي، توليد چري در سايت ايران خودرو خراسان جانمايي، هزينه و تجهيزات آن مشخص و طرح‌هاي اوليه آن تهيه شده است. فقط بايد ميان ايران خودرو خراسان و طرف‌هاي توليد چري قراردادي امضا شود كه در حال مذاكره هستيم و كار را جلو مي‌بريم.

به گزارش ايسنا، بر اساس قراردادي كه بين منوچهر منطقي ـ مديرعامل شرکت ايران خودرو ـ و يين تونگ يو ـ مديرعامل شرکت چري ـ در شهر "ووهو" چين امضا شد، قرار بر آن گذاشته شد كه محصول اين شرکت خودروسازي چيني به قيمت حدود 6 ميليون تومان اوايل سال آينده (1387) وارد بازار ايران شود. همچنين قرار شد كه اولين سري از اين خودروها در شرکت ايران خودرو خراسان توليد ‌شود، اما بعد از احداث کارخانه‌اي در شهر بابل در شمال ايران با ظرفيت توليد سالانه 200هزار دستگاه، توليد خودرو به اين کارخانه منتقل ‌شود.

لازم به ذكر است كه تفاهم نهايي براي صادرات 20 درصدي اين خودرو (همانند تندر90) از جمله دلايل طولاني شدن مذاكرات بوده است. ارزش کل سرمايه‌گذاري اين طرح نيز 370 ميليون دلار است و شرکت ايران خودرو با 49 درصد، شرکت چري با 30 درصد و شرکت‌هاي قطعه‌سازي ايران 21 درصد اين سرمايه را تامين خواهند كرد.

به گفته مجري طرح چري در  ايران خودرو، اين خودرو در کلاس خودروهاي سبک قرار دارد که قرار است جايگزين پيکان شود.

ناصر مرزبان پس از امضاي قرارداد افزوده بود: اين خودروي مدرن و شيک چيني داراي استاندارد يورو 3 قرار است با قيمت 6ميليون تومان به مصرف‌کنندگان عرضه شود.

وي خاطرنشان کرده بود كه براساس مصوبات هيات مديره ايران خودرو و توافق با طرف چيني ، قرار شده تا حداقل 20درصد توليدات اين خودرو به صادرات اختصاص يابد، ضمن اين که در شروع توليد حداقل 40درصد قطعات خودرو از داخل تامين شود و به تدريج اين سهم افزايش يابد.

لازم به ذكر است كه تيراژ اوليه اين خودرو 20 هزار دستگاه است كه قرار بود با ساخت داخل 40 درصدي آغاز ‌شود. ابعاد S21 از خودروهاي كوچكي كه در بازارهاي كشور وجود دارند، كمي بزرگ‌تر است و داراي استاندارد و آلايندگي يورو 3 است. مصرف آن نيز در 100 كيلومتر 5.6 ليتر است.

به گفته مديرعامل ايران خودرو 3 نوع موتور با حجم 900، 1100 و 1300 سي‌سي مي‌تواند بر روي آن نصب شود كه ايران خودرو موتور 1100 سي‌سي را انتخاب كرده است.

گفتني است، طبق مصوبه هيات دولت در سفرهاي استاني قرار شده بود كه خط توليد اين خودرو با تيراژ توليد 200 هزار دستگاه در سال به صورت CKD در مازندران راه‌اندازي شود و از آنجا كه ايجاد سايت مازندران 18 تا 24 ماه زمان مي‌برد، بنا شد كه براي توليد زودتر، از سايت ايران خودرو در خراسان استفاده شود.

شرکت چري در شهر وو هو استان آن هويي چين واقع است كه فرآورده‌هاي اين شرکت به بيش از 50 کشور و منطقه جهان صادر مي‌شود. اين شركت سال گذشته بيش از 300 هزار دستگاه خودرو فروخت.

چري كه شريك كرايسلر و فيات نيز به شمار مي‌رود، در بين ديگر خودروسازان چيني از تحقيق و توسعه بيشتري نيز بهره مي‌گيرد و بيشترين امكانات را در بين آن‌ها دارد. اين شركت كه از حمايت دولت مركزي و حكومت‌هاي محلي برخوردار است، قصد دارد ميزان توليد خود را تا سال 2010 به ميزان يك ميليون دستگاه برساند.

همچنين اين شركت برنامه دارد تا تعداد كارخانه‌هاي خارج از چين خود را دو برابر كرده و به 14 عدد برساند و ميزان فروش خود را در خارج از چين به ميزان 400 هزار دستگاه برساند، كه اين ميزان سال گذشته 52 هزار دستگاه بود.

اكنون بايد ديد با توجه به اظهارات صورت گرفته آيا توليد خودرو ارزان‌قيمت چيني در ايران محقق خواهد شد يا خير و اين كه ايران‌خودرو خواهد توانست جاي خالي پيكان را در سبد محصولاتش پر كند؟ از سوي ديگر ايران خودرو براي توليد سمند در چين نيز قراردادي امضا کرده و قرار است فاز اول آن با توليد سالانه 30 هزار دستگاه آغاز شود كه بايد منتظر واكنش چيني‌ها در اين خصوص بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha