كارشناس ايرانخودرو: سيستم سوخترساني گاز و بنزين در خودروهاي دوگانه سوز بايد همنسل باشند
سيستم سوخترساني گاز خودروها داراي چهار نسل مختلف است كه هر كدام ويژگيهاي خاص خود را دارند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهندس فيروزگان ـ كارشناس ايران خودرو ـ در گفتوگو با خبرنگار خودرو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ضمن بيان اين مطلب و با اشاره به تفاوتها و مزيتهاي نسلهاي مختلف اين سيستمها اظهار كرد: سيستم ميكسري به صورت حلقه باز (open loop) است كه افت تواني در حدود 15 تا 20 درصد نسبت به حالت بنزيني دارد. نسل دوم يا ميكسري حلقه بسته با داشتن لاندا سنسور، آلودگي و افت توان كمتري نسبت به نسل قبل خود داشته و مديريت بهتري بر سوخت اعمال ميكند، ولي ضعف عمدهاش اين است كه روي بنزين اثر مطلوبي ندارد.
وي در ادامه با اشاره به هوشمندي بيشتر سيستم نسل سوم يا افشانهاي پيوسته گفت: اثر نامطلوب اين نسل روي سيستم پايه بنزيني حذف و افت توان نيز به 10 تا 12 درصد نسبت به حالت بنزيني محدود شد. البته به دليل الكترونيكي شدن و حذف ميكسر از روي كيتها، تنظيم اوليه و كاليبراسيون نسل سوم زمان بيشتري نسبت به سيستمهاي نسل قبل طلب ميكند.
او درمورد قابليتهاي سيستم گازسوز نسل چهارم (افشانهاي ترتيبي) نيز گفت: فرق اين نسل با نسلهاي قبلي، هوشمندي بالاتر، خود عيب يابي، استارت سرد و گرم مطلوب، قابليت رانش مناسب، Drive Ability (توان رانش) همتراز با سيستم بنزيني و افت توان حدود 8 تا 10 درصد است.
به گفته فيروزگان در اين نسل هر سيلندر يك انژكتور داشته و براي تك تك نقاط كار موتور يك جرقه اختصاصي تعريف ميشود كه در صورت افت توان لحظهاي با پاشيده شدن مقداري بنزين، راننده غير حرفهاي متوجه كاركرد خودرو در حالت گاز نخواهد شد.
اين كارشناس با بيان اين كه تحقيقات نشان ميدهند 50 تا 60 درصد قطعات در حالت گازسوز درجه حرارتي بيشتر نسبت به حالت بنزيني دارند، گفت: اين به دليل اختلاف دماي بيشتر بوده و بنابراين لازم است كه روغن موتور در حالت گازسوز زودتر از حالت بنزيني عوض شود.
وي در مورد معايب سيستم گاز نيز گفت: استارت سرد در دماي 10 يا 20 درجه زير صفر در شهرهايي مانند اردبيل اصلا خوب نيست كه رگلاتورهاي چند مرحلهاي و برقي اين ضعف را برطرف ميكند.
او در خصوص نصب نسلهاي گوناگون بر روي خودروها نيز گفت: سيستم سوخترساني گاز و بنزين موتور بايد همنسل باشند. مثلا نصب سيستم افشانهاي ترتيبي (نسل چهارم) بر روي پيكان نه تنها ارزش افزودهاي ندارد، بلكه باعث افزايش بيمورد قيمت خودرو نيز خواهد شد. همينطور نصب سيستم ميكسري بر روي خودروهاي سمند در گذشته كار اشتباهي بود كه برطرف شده است.
فيروزگان در پايان تصريح كرد: خودروهاي گازسوز 23 تا 24 درصد دي اكسيد كربن كمتري نسبت به خودروهاي بنزيني و گازوئيلي توليد ميكنند، ولي در مورد هيدروكربنها و ناكسها (NOX) مزيتي بر خودروهاي بنزيني ندارند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات