• سه‌شنبه / ۱۳ آذر ۱۳۸۶ / ۱۳:۲۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 8609-03562

رييس پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي: جاي ستاد ويژه زيست‌فن‌آوري درمجموعه تصميم گيري كشور خالي است 18 طرح تحقيقاتي درزمينه گياهان تراريخته درپژوهشكده اجرا مي‌شود

رييس پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي:
جاي ستاد ويژه زيست‌فن‌آوري درمجموعه تصميم گيري كشور خالي است
18 طرح تحقيقاتي درزمينه گياهان تراريخته درپژوهشكده اجرا مي‌شود

رييس پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي با بيان اين كه توليد گياهان تراريخته از عمده‌ترين محورهاي تحقيقاتي اين پژوهشكده است، اظهار داشت: پژوهشگران اين پژوهشكده علاوه بر بحث پنبه تراريخته در زمينه توليد ساير گياهان از جمله يونجه، چغندرقند، خرما و كلزاي تراريخته نيز كار مي‌كنند.

دكتر خيام نكويي در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با اشاره به بحث ادغام شوراهاي عالي از جمله شوراي عالي زيست‌فن‌آوري و مسووليت‌ها و فعاليت‌هاي گسترده اين شورا در عرصه‌هاي مختلف هدايت، نظارت، سازماندهي و حمايت از توسعه زيست فن‌آوري در كشور اظهار داشت: دولت نهم در طول دو سال گذشته نشان داده كه عزمي جدي در سرمايه گذاري در حوزه فن‌آوري‌هاي نوين دارد و در جمع بندي بحث ادغام شوراها نيز به نظر مي‌رسد كه در تشكيل ستاد ويژه‌ زيست فن‌آوري اجماع نسبي وجود دارد زيرا اگر هدف، توجه ويژه به مقوله زيست فن‌آوري باشد، نياز به وجود چنين ستادي احساس مي شود و به نظر مي‌رسد در حال حاضر با ادغام شوراها چنين جايگاهي در مجموعه تصميم‌گيري‌هاي كشور خالي است.

وي در ادامه با اشاره به برگزاري همزمان سه همايش بيوتكنولوژي، ژنوميكس و بيوتكنولوژي سلامت و ژنتيك معلوليت اظهار داشت: برگزاري اين همايش‌ها نشان داد، فضاي كشور براي رشد فن‌آوري‌هاي نوين ظرفيت خوبي دارد و بيوتكنولوژي مي‌تواند در حوزه هاي مختلف اعم از صنعت، معدن، بهداشت، محيط‌زيست، كشاورزي و ... تاثير معني داري داشته باشد.

خيام نكويي تصريح كرد: اختصاص بيشترين تعداد مقالات ارايه شده به حوزه كشاورزي و بهداشت در اين همايش‌ها نشان داد كه افراد درگير در اين دو حوزه نسبت به ساير حوزه‌ها بيشترند و اگر برنامه‌ريزي مناسبي در اين زمينه صورت گيرد خواهيم توانست در آينده رشدي قابل ملاحظه‌ را از نظر تعداد مقالات و دستاوردهاي بيوتكنولوژي كه قابليت ورود به بازار دارند داشته باشيم.

رييس پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي درباره وضعيت تحقيقات گياهان تراريخته در پژوهشكده با توجه به محدوديت‌ها و موانعي كه در زمينه كشت برنج تراريخته به عنوان دستاورد محققان اين پژوهشكده در كشور ايجاد شده است، تصريح كرد: حداقل در دو سال گذشته تعداد پروژه‌هاي تحقيقاتي در زمينه گياهان تراريخته در پژوهشكده بيوتكنولوژي به 18 طرح رسيده است. در حال حاضر 18 پروژه تصويب شده يا در حال اجرا نيز وجود دارد و علاوه بر بحث پنبه در زمينه توليد يونجه، چغندرقند، خرما و كلزاي تراريخته نيز كار تحقيقاتي مي‌شود.

وي با بيان اينكه براي اولين بار در پژوهشكده بيوتكنولوژي، بزرگترين آزمايشگاه مجموعه پژوهشكده به حوزه ژنتيك اختصاص پيدا كرده و حمايت بسيار زيادي در تجهيزات پروژه‌هاي تحقيقاتي در اين حوزه شده است ابراز اميدواري كرد كه بتوان نسبت به رشدي كه در حال حاضر در كشورهاي مختلف در اين زمينه شده در ايران نيز سرمايه‌گذاري بيشتري انجام داد.

خيام نكويي در پايان به ايسنا گفت: به عقيده من رويكردي كه در دو سال گذشته بوده توجه كاملا ويژه به بحث توسعه مهندس ژنتيك و كار كردن روي گياهان تراريخته را مد نظر قرار داده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha