• جمعه / ۲ آذر ۱۳۸۶ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8609-00479

معاون وزير نفت: به ازاي هر1435خودرو يك جايگاه سوخت داريم استفاده از "ال‌پي‌جي" مقرون به صرفه نيست امسال تعداد جايگاه‌هاي گازطبيعي به عدد 550خواهد رسيد

معاون وزير نفت:
به ازاي هر1435خودرو يك جايگاه سوخت داريم
استفاده از "ال‌پي‌جي" مقرون به صرفه نيست
امسال تعداد جايگاه‌هاي گازطبيعي به عدد 550خواهد رسيد

در آرژانتين، پاكستان، ايتاليا‌، برزيل و ايران به ازاي هر يك جايگاه سوخت به ترتيب 1178، 965، 735، 1057و 1435 خودرو وجود دارد كه هدف ما رسيدن به آمار به ازاي هر هزار خودرو يك جايگاه سوخت است.

به گزارش خبرنگار خودرو خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اكبر تركان ـ معاون برنامه‌ريزي وزارت نفت ـ تصريح كرد: در حال حاضر روسيه، ايران و قطر به ترتيب 26.7 درصد، بيش از 15 درصد و 14 درصد ذخاير گاز جهان را در اختيار دارند، بنابراين پايه مصارف انرژي كشور براي مصارف گاز قرار داده شده است.

به گفته وي استفاده از گاز مايع در خودرو‌ها تجربه شده، ولي به دلايل اقتصادي اين موضوع تغيير مسير داده و در دنيا تقريبا قيمت LPG برابر با بنزين است، در حالي كه هزينه حمل و نقل و توزيع LPG بسيار بالاست و هزينه تمام شده آن را بالا مي‌برد؛ بنابراين سياست استفاده از سوخت CNG در نظر گرفته شده است.

وي با بيان اين كه به دنبال گسترش استفاده از گاز طبيعي در بحث حمل و نقل هستيم، تصريح كرد: در حال حاضر قيمت LNG با فاصله 10 درصدي نسبت به نفت خام حركت مي‌كند، اما گاز طبيعي قبل از اين كه تبديل به LNG شود تفاوت قيمت بالايي دارد.

او همچنين در باره قيمت صادرات گاز با خط لوله نيز گفت: صادرات يك مترمكعب گاز با خط لوله حدود 30 سنت درآمدزايي دارد و اين قيمت براي گاز طبيعي وقتي به LNG تبديل مي‌شود، به ازاي يك ميليون BTU (معادل 28 مترمكعب گاز) حدود 11 دلار مي‌شود.

به گفته تركان در خودرو‌هاي CNG سوز به دليل اين كه قيمت گاز طبيعي در مبدا با بنزين تفاوت دارد، اين مساله براي ما داراي مزيت است، ولي در مقصد قيمت نهايي گاز طبيعي به سوخت‌هاي مايع نزديك مي‌شود.

وي كه در پنجمين همايش موتور‌هاي درون سوز سخن مي‌گفت، درباره موتور پايه گازسوز نيز اظهار كرد: در مورد استفاده از خودرو‌هاي 100 درصد گازسوز موفقيت خوبي در مركز تحقيقات موتور با طراحي موتور با پايه گازسوز حاصل شد كه آينده خوبي نيز اين محصول دارد.

معاون برنامه‌ريزي وزارت نفت درباره توسعه جايگاه‌هاي CNG در كشور گفت: ما از برنامه توسعه جايگاه‌هاي CNG در كشور عقب افتاده‌ايم، ولي اميدواريم امسال 550 جايگاه CNG داشته باشيم.

به گزارش ايسنا، اين در حالي است كه طبق برنامه بايد در سال جاري تعداد هزار جايگاه‌ CNG در سراسر كشور ساخته شود. آخرين آمارها نيز حاكي از ساخت 300 جايگاه گاز طبيعي در 299 شهر كشور است.

وي خاطرنشان كرد: در روسيه برنامه توسعه‌اي مثل ما براي استفاده از سوخت CNG وجود ندارد و اين كشور براي استفاده از خودرو‌هاي ديزلي به دليل سرمايي كه در آن موجود است نيز داراي محدوديت است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha