• جمعه / ۱۸ آبان ۱۳۸۶ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8608-10143

نماينده ويژه وزارت نفت در خط لوله صلح: بازخواني و تاييد متون قراردادي تا پايان امروز تكميل مي‌شود خط لوله "تاپ" مانعي بر سر راه خط لوله صلح نيست

نماينده ويژه وزارت نفت در خط لوله صلح: 
بازخواني و تاييد متون قراردادي تا پايان امروز 
تكميل مي‌شود

خط لوله "تاپ" مانعي بر سر راه خط لوله صلح نيست

برنامه اين است كه تا پايان امروز (جمعه) بازخواني متن قراردادي خريد و فروش گاز و تفاهم‌نامه‌اي كه لازم است بين سران به امضا رسد، تكميل و مورد تاييد دو طرف قرار گيرد.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌اله غنيمي‌فرد ـ نماينده ويژه وزير نفت در خط لوله صلح ـ در دومين روز از نشست دو جانبه تهران با بيان اين مطلب اظهار كرد: به اين منظور از روز چهارشنبه (16 آبان) نشست دو جانبه‌اي به مدت سه روز در تهران تشكيل شده است.

در مذاكره با هندي‌ها فقط نياز به فرصت بازخواني متن داريم

وي درباره احتمال بازگشت هند در پروژه خط لوله صلح و چگونگي انجام مذاكرات با هندي‌ها توضيح داد: مطالبي را كه با پاكستان به نتيجه رسيديم، مذاكراتي در تمامي سطوح كارشناسي بوده و اگر هند به مجموعه مذاكرات برگردد، مطلب جديدي براي بيان كردن نخواهيم داشت. البته بديهي است كه اگر تاخير ورود هندي‌ها به گونه‌اي باشد كه شرايط بازار براي گاز تغيير عمده‌اي كند، شرايط جديد موردنظر قرار خواهد گرفت، وگرنه از نظر مسائل فني، حقوقي، مالي، حسابداري و بازرگاني مشابه يكديگرند و به نظر مي‌رسد در مذاكره با هندي‌ها فقط به فرصت بازخواني متن نياز داريم.

خط لوله TAP خطري را براي خط لوله صلح ايجاد نمي‌كند

نماينده ويژه وزير نفت در خط لوله صلح با بيان اين كه اجرا شدن پروژه تركمنستان ـ افغانستان ـ پاكستان (TAP) امري طبيعي براي تامين نياز انرژي كشور‌ها است، تشريح كرد: همان طور كه ما نمي‌توانيم تمام انرژي خود را (نفت يا گاز) فقط به يك مقصد منتقل كنيم و به مقاصد مختلف مي‌فرستيم، متقاضيان نيز از منابع مختلف تقاضا مي‌كنند.

وي افزود: به همين دليل تمايل پاكستان و هند براي گرفتن گاز از تركمنستان وقفه يا خطري را براي خط لوله صلح ايجاد نمي‌كند. سال‌هاي زيادي است كه درباره خط لوله TAP صحبت شده ولي هنوز برخي موارد آن بايد به توافق سه طرف برسد و اميدواريم آن پروژه نيز نهايي شود كه در اين صورت هم براي تركمنستان منافع اقتصادي دارد و هم نياز دو كشور افغانستان و پاكستان برطرف مي‌شود.

 استقبال پاكستان از صادرات گاز خشك ايران از طريق خط لوله به هند، چين يا ساير كشور‌ها

وي با اشاره به زمان‌بندي قراردادي اين پروژه، يادآوري كرد: دسامبر 2013 آخرين مهلت اجراي پروژه و رفع نواقص است و براساس شروط قراردادي، پروژه با تمامي‌ تاخير‌ها بايد بين دسامبر 2012 تا دسامبر 2013 اجرايي شود.

او با تاكيد بر استقبال پاكستان از صادرات گاز خشك ايران از طريق خط لوله به هند، چين يا ساير كشور‌ها افزود: در نشست با وزير نفت و منابع طبيعي پاكستان بحثي از LNG نبود و به نظر مي‌رسد اگر قرار باشد LNG توليد شود و به چين برود، فروش مستقيم ايران به چين خواهد بود.

اين در حاليست كه يك مقام ارشد وزارت نفت پاكستان به پايگاه خبري "نيوز" اين كشور گفته بود كه پاكستان از مقامات ايران خواسته است كه گاز وارداتي از ايران مِي‌تواند به صورت ال.ان.جي به چين صادر شود، چرا كه بخش غربي چين با كمبود منابع انرژي روبه‌روست و اگر اين اتفاق بيافتد پروژه بسيار اقتصادي‌تر خواهد بود.

براساس اين گزارش، پايانه ال.ان.جي نيز در بندر گوادار پاكستان ساخته خواهد شد كه خط لوله صلح به آن‌جا كشيده مي‌شود و گاز خط لوله براي صادرات به چين به ال.ان.جي تبديل مي‌شود.

پاكستان قصد دارد ال.ان.جي را از طريق خطوط آهن از بندر گوادار به چين منتقل كند و وزارت راه‌آهن درحال بررسي مطالعات امكان سنجي كشيدن خط آهن است. پاكستان همچنين به ايران پيشنهاد داده است پايانه خود را در پاكستان تاسيس كند.

پيش‌تر همچنين شفقت سعيد - سفير پاكستان در ايران- درخصوص پيشنهاد پاكستان مبني بر انتقال گاز ايران توضيح داده بود كه اعلام كرده‌ايم در صورتي كه هند مايل نيست در اين پروژه شركت كند، گاز ايران را از طريق خط لوله به چين منتقل كنيم.

وي در پاسخ به اين سوال كه منظور از ارائه مجوز صدور گاز ايران به چين، هند، نپال يا هر كشور ديگري توسط دولت فعلي چه بوده است؟ تشريح كرد: در حال حاضر در حال تجهيز تاسيسات يك پايانه LNG در جنوب پاكستان هستيم كه با تكميل آن مي‌توانيم گاز ايران را در آنجا تبديل به LNG كرده و صادر كنيم.

نصرت اله سيفي - مدير عامل شركت ملي صادرات گاز ايران- نيز با اعلام اين‌كه كابينه فعلي پاكستان متعهد است اجازه عبور گاز ايران به كشورهاي ثالث از جمله چين و نپال را بدهد، به ايسنا خاطرنشان كرده بود كه به نظر ما عبور خط لوله از كشور و خريد گاز يك فرصت است و در حال حاضر از پيشرفت پروژه رضايت داريم و از آن حمايت مي‌كنيم.

وي همچنين بازارهاي اروپا، آمريكاي شمالي و خاور دور را از جمله بهترين مراكز فروش LNG دانسته و در اين زمينه افزوده بود كه چين و هند از جمله بازارهاي بالقوه هستند كه در آينده توان بالايي براي جذب LNG خواهند داشت. اگرچه در حال حاضر قيمت‌هاي LNG در اين دو كشور (چين و هند) پايين است، ولي در سال‌هاي آينده رشد مناسبي خواهد داشت. در اين راستا با شركت‌هاي مختلفي از كشورهاي متعدد مانند هند، آلمان و اتريش براي فروش LNG مذاكره شده است.

سرمايه‌گذاري خاصي انجام نشده كه نيامدن هند ضرر زده باشد

غنيمي‌فرد در خصوص سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده در اين پروژه توضيح داد: در ايران تاكنون بخشي از خط لوله هفتم ساخته شده كه نياز داخلي را نيز تامين خواهد كرد. ولي براي صادرات نياز است خط لوله هفتم كامل شود و فاصله بين ايران شهر تا مرز پاكستان نيز لوله‌گذاري شود همچنين نياز است ايستگاه‌هاي تقويت فشار نيز ساخته شوند پس تاكنون سرمايه‌گذاري خاصي انجام نشده كه نيامدن هند ضرر زده باشد. وي در ادامه افزود: همچنين تاكنون هندي‌ها در جلسات رسمي‌ تاكيد كرده اند كه مي‌خواهند در مجموعه قراردادي بمانند در برخي موارد مشكل پارلماني، هزينه ترانزيت با پاكستان و بند مرور قيمت با ايران بوده است.

او خاطرنشان كرد: از آنجا كه در حال حاضر بند مرور قيمت با جزئيات با پاكستان نهايي شده هيچ گونه تغييري در مرور بر قيمت با طرف هندي ايجاد نخواهد شد، زيرا محل دريافت گاز و شرايط حاكم بر قراردادي براي هر دو كشور يكسان است.

 صادرات‌ گاز به چين از طريق خط لوله، ال‌ان‌جي يا سوآپ

او درباره صادرات گاز به چين تصريح كرد: فرض ما بر اين است كه در سمت آسيا چند كشور هستند كه بازار تقاضاي گاز و نفت را به خود اختصاص مي‌دهند كه براساس مقدار انرژي موردنياز به ترتيب عبارت از چين، هند و پاكستان. بديهي است به عنوان دومين دارنده منابع گاز جهان پس از تامين نياز داخلي و تزريق در ساليان بعد بايد براي صادرات به سمت آن كشور‌ها برود.

غنيمي فرد همچنين توضيح داد: در اين زمينه چين هم مي‌تواند دريافت كننده LNG باشد و هم از محل مرز مشترك با پاكستان و مذاكرات آتي از طريق خط لوله گاز ايران مستقيم به چين منتقل شود و يا خط لوله‌اي كه به جز اين قرارداد گاز اضافي را از ايران به پاكستان ببرد و معوض آن در مرز چين با تعبيه خط لوله‌هايي كه سيستم موجود پاكستان را به چين منتقل كند. سوآپ گاز يا معاوضه انجام شود اين موضوع در آينده مي‌تواند مورد توجه قرار بگيرد و جايگزيني هند نخواهد بود.

شرايط پاكستان، مانع حضور هند نخواهد شد

او در حضور مسوولان پاكستاني تاكيد كرد: پاكستان به ما قول داده است درخواست ما از هند به جز استاندارد‌هاي بين المللي نيست يعني اين طور نخواهد بود كه پاكستان براي هند شرايط سخت و ناگواري را ايجاد كند كه به اين علت هند نتواند گاز ما را منتقل كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha