• شنبه / ۱۹ آبان ۱۳۸۶ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8608-10755

/آخرين وضعيت فروش گاز ايران به پاكستان/ متون قرارداد بامداد امروز روان‌سازي و آماده امضاي سران شد

/آخرين وضعيت فروش گاز ايران به پاكستان/
متون قرارداد بامداد امروز روان‌سازي و آماده امضاي سران شد

سرانجام پس از تشكيل آخرين نشست سه‌جانبه خط لوله صلح در تيرماه امسال، متون قراردادي فروش گاز ايران به پاكستان در چندين دور مذاكرات دوجانبه در سطح كارشناسان فني و حقوقي بازخواني، همسان‌سازي، روان‌سازي و درنهايت بامداد امروز (19 آبان) آماده امضاي سران دو كشور- بدون حضور هند - شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اگرچه مشكلات داخلي، هزينه ترانزيت گاز از پاكستان به هند و دوره بازنگري قيمت گاز از جمله اصلي‌ترين دلايل تامل هند براي پيوستن مطرح مي‌شود، ولي همچنان مسوولان دو كشور ايران و پاكستان به حضور هند در پروژه خط لوله صلح اميدوارند و استقبال مي‌كنند.

پس از آغاز اولين مذاكرات براي صادرات گاز ايران به پاكستان و هند در اوايل دهه 90 ميلادي، از آنجا كه تصور مي‌شد مشتركات اقتصادي دو كشور خريدار گاز در اين پروژه مي‌تواند به بهبود روابط سياسي آنها كمك كند، طرح فروش گاز ايران به هند و پاكستان «پروژه خط لوله صلح» نام گرفت، ولي درحال حاضر اجرايي‌شدن فروش گاز ايران به پاكستان - بدون حضور هند - در انتظار هماهنگي سران اين دو كشور براي امضاي قرارداد است.

حجت‌اله غنيمي‌فرد - نماينده ويژه وزير نفت در خط لوله صلح- در اين راستا اظهار كرد: هم‌اکنون متن قرارداد خط لوله صلح نهايي، تمام نکاتي که وکلاي دو طرف آماده کرده بودند، بازخواني شده و مورد تاييد طرفين قرار گرفته است.

 تكميل مطالعات فني متون قراردادي تا يك‌ماه آينده

وي افزود: جملات و مواردي که حتي به توافق قبلي وکلا نرسيده بود هم در مذاکرات شب گذشته تا بامداد امروز مورد موافقت قرار گرفت و نکات باقيمانده که به صورت مسائل فني بايد به گروه فني و مهندسي دو طرف و طبق دوره زمانبدي شده سپرده شود، پس از آن مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. اين نکات فني و مهندسي بايد به نحوي مورد مطالعه قرار گيرد که ظرف يک ماه آينده و براي امضاء همزمان سران دو کشور و دو شرکت طرف قرارداد آماده شود.

نماينده ويژه وزير نفت در خط لوله صلح با تشريح جزئيات توافق هاي انجام شده، درباره نکات فني و مهندسي متون قرارداد خط لوله صلح توضيح داد: نکات فني و مهندسي يا توافق براي نحوه اجراي مراحل عملياتي« Operatioanl Agreement» با عنوان ضميمه قرارداد بايد از سوي مهندسان دو طرف بررسي و تاييد شود. مسائل فني شامل مواردي مانند ميزان فشار گاز در محل تحويل، انتخاب نقطه تحويل و نقطه مرزي توسط مهندسان دوطرف درمدت يك‌ماه بررسي و به عنوان ضميمه به قرارداد افزوده مي‌شود.

اميدواري از امضاي سه‌جانبه قرارداد

غنيمي فرد با اشاره به موضوع پاراف متن قرارداد در مذاکرات سه روز اخير تصريح کرد: منظور ما از پاراف متن قرارداد امضاي آن نبود، بلکه پاراف به معناي نهايي کردن متن قرارداد و آماده سازي آن براي امضاي بود که اين مهم پس از مذاکرات سه روزه دو طرف انجام شد.

وي با بيان اين که مراسم امضاي قرارداد با حضور سران دو کشور ايران و پاکستان و شرکت هاي طرف قرارداد برگزار خواهد شد، افزود: با توجه به اين که هنوز هم طرف هندي به پيوستن به قرارداد خط لوله صلح علاقه مند است؛ از اين رو اميدواريم که اين مجموعه بتواند هند را نيز در کنار خود داشته باشد و اين قرارداد به صورت سه جانبه امضا شود.

تامين نياز آسيا از طريق خط لوله‌صلح و ال‌ان‌جي

نماينده ويژه وزير نفت در مذاکرات خط لوله صلح با اشاره به وضعيت سودآوري اين پروژه در صورت مشارکت هند به عنوان طرف سوم اظهار داشت: سودآوري اين پروژه را نبايد با بودن يا نبودن يکي از اين دو کشور مقايسه کرد، زيرا تمام تمهيدات لازم از قبل در نظر گرفته شده که چه ميزان گاز بايد در مسيري که قرار است به مرز برسد، در نظر گرفته شود.

وي ادامه داد: در وضعيت کنوني، طرف پاکستاني با صراحت و به طور رسمي اعلام کرده که از هر گونه طرح انتقال گاز ايران به هند، چين و هر نقطه اي ديگر از مسير پاکستان استقبال مي کند. اعلام پاکستان و استقبال اين کشور، به اين معناست که ما در آينده‌اي نزديک با بازار رو به رشد مصرف گاز در جهان و به خصوص بازار آسيا رو به رو هستيم.

به گفته اوبخشي از تقاضا و نياز بازار آسيا مي تواند از طريق خط لوله صلح و بخشي ديگر نيز در قالب گاز طبيعي مايع شده (ال.ان.جي) از طريق دريا به کشورهاي متقاضي تامين شود.

امكان مشاركت ساير كشورها در خط لوله‌صلح

نماينده وزير نفت در مذاکرات خط لوله صلح ادامه داد: بايد به اين نکته توجه داشت که در آينده قابل پيش بيني، تنها نبايد بر پيوستن و تقاضاي هندوستان متمرکز شويم، کشورهاي ديگر در آسيا نيز مي توانند از طريق ايران در خط لوله صلح مشارکت و از ما گاز دريافت کنند، يا اين که از طريق خط لوله به مبدايي که آن مبدا بتواند معوض (سوآپ) آن، گاز را از طريق خط لوله خود آن کشور به شبکه مقصد مورد نظر ما منتقل کند، نيز با اهميت است.

وي با بيان اين که در شرايط کنوني موضوع صادرات و حضور در بازارهاي جهاني گاز براي ايران بسيار مهم است، اظهاركرد: با توجه به برنامه هايي که براي توليد گاز داريم، اين مهم پس از اين که ميزان مصرف داخلي تامين شده و تزريق گاز نيز در ميدان هاي نفتي کشور انجام شد، باقيمانده گاز توليدي مي تواند براي امر مهم صادرات مورد توجه قرار گيرد؛ صادرات گاز ايران نه تنها به ايران و هندوستان بلکه به ديگر کشورهاي آسيايي، همزمان با تصميم هايي که براي صادرات گاز به کشورهاي اروپايي گرفته شده است، مي تواند به لحاظ اقتصادي مهم باشد.

 شرايط مرور قيمت در فروش گاز به پاكستان

به گزارش روابط عمومي وزارت نفت، غنيمي‌فرد با اشاره به دوره بازنگري قيمت تعيين شده در قرارداد خط لوله صلح گفت: به جز دوسال اول، از سال سوم و به موجب دو شرط، طرفين مي توانند سال به سال براي مرور بر قيمت، درخواست تغيير قيمت دهند. اين دو شرط عبارتند از هنگامي که تغيير همبستگي بين قيمت گاز طبيعي مايع شده ژاپن و نفت خام وارداتي اين کشور به ميزان همبستگي کمتر از 87 درصد برسد و شرط دوم زماني که در يک سبد فرآورده هاي نفتي شامل « نفت کوره با گوگرد 3.5 درصد و 380 سي.اس.تي» به ميزان 80 درصد و «گازوييل با گوگرد2.5 درصد» به ميزان 20 درصد، با قيمت خليج فارس، تفاوت بيشتر از مثبت و منفي 10 درصد ديده شود. دو طرف در هر سال اعلام «مرور قيمت» را با يکي از اين دو شرط خواهند داشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha