• شنبه / ۷ مهر ۱۳۸۶ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8607-03982

مشاور نخست وزير پاكستان: ترانزيت گاز ايران به هند از خاك پاكستان قطعي شد دولت‌هاي آتي پاكستان نيز نسبت به قرارداد خط لوله صلح تعهد خواهند داشت

مشاور نخست وزير پاكستان:
ترانزيت گاز ايران به هند از خاك پاكستان
 قطعي شد

دولت‌هاي آتي پاكستان نيز نسبت به قرارداد خط لوله صلح تعهد خواهند داشت

اجازه ترانزيت گاز ايران به هند از طريق خاك پاكستان در مذاكرات دو روزه قطعي شد و پاكستان آماده ترانزيت گاز به هند است.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مختار احمد - مشاور نخست وزير پاكستان در امور انرژي - با بيان اين مطلب اظهار كرد: چون از ابتدا مذاكرات به صورت سه جانبه با هند انجام شد و بحث ترانزيت گاز مطرح بوده، اين موضوع بين پاكستان و هند مورد مذاكره و توافق قرار گرفته است.

وي افزود: به نظر ما موضوع ترازيت گاز يك مشكل براي خط لوله صلح نيست، زيرا اين موضوع با هندي‌ها بررسي و در خصوص نرخ انتقال گاز صحبت شده و تفاهم نامه اصولي را براي اين موضوع داريم.

او درباره اقتصادي بودن اجراي دوجانبه پروژه خط لوله صلح خاطرنشان كرد: اين پروژه به صورت دوجانبه بين ايران و هند نيز اجرايي و اقتصادي است؛ اگرچه هميشه از حضور هند استقبال مي‌كنيم، زيرا با مشاركت هند منافع بيشتري تامين مي‌شود.

مشاور نخست وزير پاكستان در امور انرژي در خصوص دو بند نهايي شده در نشست دو روزه معاونان وزير در تهران به ايسنا گفت: دوره بازنگري قيمت و تفاهم نامه دولت‌ها اين دو بند را تشكيل مي‌داد كه مورد تفاهم قرار گرفتند. در اين راستا براي پاكستان وارد شدن به بند قيمت در شرايط كنوني چندان مناسب نيست و در مورد دوره بازنگري قيمت به اين نكته اكتفا مي‌كنيم كه تمام مسائل درباره قيمت از جمله اينكه چه زماني قيمت‌ها مورد بازبيني قرار مي‌گيرد و اين‌كه طبيعت بازبيني قيمت چگونه باشد، مورد توافق قرار گرفته است. در اين زمينه ما نگراني‌ها و مسائل خودمان را مطرح كرديم و با در نظر گرفتن منافع دو كشور در اين زمينه به توافق رسيديم.

وي با تاكيد بر اين‌كه اين دو بند مشكلات پروژه محسوب نمي‌شود، تصريح كرد: در دو روز گذشته فرصت مناسب پيش آمد و توافقنامه بين دولتها نيز مورد بررسي و تفاهم قرار گرفت.

مختار احمد در خصوص زمان دقيق امضاي قرارداد توضيح داد: در دو روز نشست اخير در خصوص همه موارد توافق صورت گرفته است. در حال حاضر براي ترجمه يا تغيير زبان تمام موارد توافق شده به زبان توافقنامه‌هاي بين‌المللي صادرات گاز فرصتي را در نظر گرفته‌ايم و به اين ترتيب پيش نويس نهايي متون قراردادي در فاصله روزهاي 15 تا 19 اكتبر در اسلام آباد مورد توافق دو كشور قرار خواهد گرفت. همچنين تفاهم‌نامه بين دولت‌ها نيز پس از تعيين زمان هماهنگ شده توسط روساي دو كشور به امضا خواهد رسيد، ولي تلاش ما اين است كه قرارداد را در ماه اكتبر نهايي كنيم.

وي با تاكيد بر اين‌كه گاز مورد نياز پاكستان در اين پروژه 60 ميليون متر مكعب در روز بوده است، خاطرنشان كرد: در فاز اول خط لوله صلح قرار است 30 ميليون متر مكعب گاز مورد نياز پاكستان توسط ايران تامين شود. در اين خصوص قيمت گاز به قيمت نفت وابسته است، بنابراين نمي‌توانيم از هم اكنون در باره قيمت گاز پيش بيني كنيم.

او درباره تعيين تكليف وضعيت هند در پروژه خط لوله صلح اظهار كرد: هند هرگز اعلام نكرده كه مايل به اجراي پروژه نيست و ما نيز نگفته‌ايم كه صبرمان براي حضور هند در پروژه تمام شده است. اگرچه اين پروژه به صورت دوجانبه از لحاظ اجرايي و اقتصادي منافع كافي براي دو كشور را دارد، ولي همچنان در براي ورود هند باز است و هرگاه هندوستان بخواهد فرصت براي حضور درپروژه به آنها داده مي‌شود.

مشاور نخست وزير پاكستان در امور انرژي با بيان اين‌كه از حضور هند از پروژه استقبال مي‌كنيم گفت: ما با توافق در خصوص ترانزيت گاز ايران به هند، راه را براي حضور هند در پروژه هموار كرده‌ايم. هند كشور بزرگي است كه تقاضاي گاز آن قابل توجه است و به نظر من حتي اگر هند از ميانمار و برمه هم گاز بگيرد، همچنان به منابع ديگر گازي نياز دارد و پيوستن آنها به پروژه خط لوله صلح منطقي است.

وي درباره وضعيت نياز پاكستان به LNG توضيح داد: پاكستان علاوه بر گاز طبيعي به LNG نيز نياز دارد و در اين راستا يك پروژه ساخت تاسيسات LNG در پاكستان در حال انجام است. پاكستان سالانه به 3.5 ميليون تن LNG نياز دارد كه مذاكرات براي فروش گاز به پاكستان با چند شركت در حال انجام است واحتمالا واردات اين كشور از سال آينده آغاز مي‌شود.

وي در ادامه توضيح داد: به نظر مي‌رسد واردات همزمان گاز از طريق خط لوله و LNG بتواند نياز پاكستان را برطرف كند. در اين زمينه شركت پرشين ال ان جي نيز براي حضور در پاكستان ابراز تمايل كرده كه در مناقصه شركت خواهد كرد.

او درباره تغيير احتمالي دولت پاكستان و همچنين فشارهاي سياسي آمريكا بر اين كشور تاكيد كرد: با توجه به اينكه پروژه خط لوله صلح براي پاكستان بسيار مهم است، هر دولتي كه در اين كشور حضور پيدا كند، تعهد دارد از اين قرارداد حمايت كند. همچنين آمريكا هميشه تاكيد مي‌كند كه پاكستان به اين انرژي نياز دارد و همانطور كه ايران گاز خود را به ساير كشورها مي‌فروشد، ما هم يك خريدار هستيم و اميدواريم تحت فشار آمريكا قرار نگيريم.

وي در خصوص مذاكرات پاكستان با تركمنستان و افغانستان خاطرنشان شد: پاكستان همچنان به احتمال واردات گاز از تركمنستان فكر مي‌كند و مذاكراتي با دو كشور افغانستان و پاكستان انجام شده است. اقتصاد پاكستان رشد بسيار سريعي دارد و تقاضاي انرژي بسيار بالاست. در اين زمينه آنچه درباره LNG گفته شد، به پروژه تركمنستان و افغانستان و پاكستان هم ارتباط دارد. ما در شرايطي هستيم كه همه اين پروژه‌ها با هم مي‌تواند اجرايي شوند، در حاليكه جايگزيني براي يكديگر نيستند.

او در پايان خطارنشان كرد: اگر به نقشه جهان نگاه كنيم متوجه مي‌شويم كه مسئله پروژه‌هاي تركمنستان و ايران با يكديگر تداخل ندارند ولي اگر پروژه ايران اجرايي شود تركمنستان مبناي فعاليتهاي بعدي ما براي تامين گاز خواهد بود.

در حال حاضر خطوط لوله كوتاه شركتها با اتصال يكديگر به يك شبكه تبديل مي‌شوند كه علاوه بر اتصال كشورها به يكديگر يك شبكه منطقي گاز را ايجاد خواهد كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha