• شنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8606-17394

/ادغام صنعت و بازرگاني/ عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني ايران: ادغام وزارت صنايع و بازرگاني قبل از خصوصي‌سازي رشد بروكراسي را در پي دارد

اگر به طور جدي در پي اجراي خصوصي سازي و تحقق اقتصاد آزاد باشيم، ادغام يا تفكيك وزارت صنايع و معادن و بازرگاني تاثيري در فعاليت‌ها ندارد.

مسعود دانشمند ـ عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني ايران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگاني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به تجربه ادغام وزارتخانه‌هاي اقتصادي در كشورمان عنوان كرد: زماني مجموعه وزارت بازرگاني و صنايع با عنوان وزارت اقتصاد فعاليت كرد كه پس از انقلاب يك وزارت صنايع و معادن و يك وزارت بازرگاني به صورت جدا تشكيل شده بود كه پس از مدتي وزارت صنايع به دو وزارتخانه صنايع و وزارت معادن و فلزات تفكيك شد و سپس دوباره وزارت صنايع را به وزارت صنايع سنگين تقسيم كرديم كه البته چند سال بعد مجددا وزارت صنايع سنگين را در وزارت صنايع ادغام كرديم و در ادامه باز هم وزارت معادن و فلزات را هم در وزارت صنايع ادغام كرديم در حالي كه در همين زمان نيز بحث تاسيس وزارت صنايع كوچك نيز مطرح بود.

وي گفت: بررسي اين ادغام نشان داد كه يك وزارتخانه بزرگي به نام وزارت صنايع و معادن فعلي با معاونت‌هاي بزرگ و حجم بسيار فعاليت شكل گرفت بنابراين معتقدم اگر برنامه ريزي مطلوبي وجود داشته باشد نبايد از داشتن وزارتخانه بزرگ هراس داشته باشيم.

دانشمند با اشاره به اجراي سياست‌هاي اصل 44 و خصوصي شدن شركت‌هاي دولتي افزود: كوچك شدن دولت به اين معناست كه براي مثال اگر معاونت خودرو در وزارت صنايع ايجاد شود در زماني كه صنايع سنگين و شركت‌هاي خودروسازي به بخش خصوصي واگذار مي‌شوند عملا وزارت صنايع به يك اداره ستادي براي برنامه‌ريزي تبديل شده و از حجم آن كاسته مي‌شود، از سويي وزارت بازرگاني نيز اگر به جاي پرداختن واردات نارنگي و پرتقال، روغن، شكر، گندم، برنج و غيره در پي سياستگذاري باشد قطعا حجم آن كوچك شده و عملا به اداره ستادي براي سياستگذاري براي بازرگاني داخلي و خارجي تبديل مي‌شود.

عضو هيات رييسه اتاق ايران گفت: چنانچه ادغام وزارت صنايع و بازرگاني با حجم فعلي انجام گيرد قطعا يك وزير نمي‌تواند به همه امور نظارت كند و بايد آن را به چند وزارتخانه تبديل كنيم چرا كه اگر قرار است دولت همه كاره باشد طبيعتا بايد تعداد وزارتخانه‌ها بيشتر شود.

وي با اشاره به تجربه اتحاد جماهير شوروري در تشكيل تعداد زيادي وزارتخانه‌هاي اقتصادي اظهار كرد: بر اساس شواهد موجود تشكيل تعداد بسيار وزارتخانه‌هاي اقتصادي در اتحاديه جماهير شوروي منجر به فروپاشي اين اتحاديه به دليل بروكراسي سنگين دولتي شد بنابراين معتقدم در زماني كه به سمت خصوصي سازي در حركتيم بايد تلاش كنيم از حجم وزارتخانه‌ها كمتر كنيم چرا كه ترس از كوچك شدن مسلما ادغام دو وزارتخانه نيز چندان مشكل نخواهد بود.

به گفته او اگر دو وزارتخانه با حجم بالا در هم ادغام شود هيچ نتيجه‌اي جز رشد بروكراسي نخواهد داشت و اگر در فضاي اقتصاد آزاد ادغام انجام شود نتايج مطلوبتري در پي داشته و تمركز تصميم‌گيري‌ها را در پي مي‌آورد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha