• جمعه / ۲۶ مرداد ۱۳۸۶ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8605-14557
  • خبرنگار : 71293

حدادعادل: حجاب امروز پرچم بيداري اسلامي است دشمنان ازترس بيداري مسلمانان،وحدت آنان رانشانه رفته‌اند بشراززندگي درجوامعي كه دين واخلاق به حاشيه رفته،خسته است

حدادعادل:
حجاب امروز پرچم بيداري اسلامي است
دشمنان ازترس بيداري مسلمانان،وحدت آنان رانشانه رفته‌اند
بشراززندگي درجوامعي كه دين واخلاق به حاشيه رفته،خسته است

غلامعلي حدادعادل گفت: قرآن ترازويي است براي دور ماندن از افراط و تفريط و هر تفكري به هر اندازه كه از اعتدال قرآني به دور باشد، دچار انحراف است.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، رييس مجلس شوراي اسلامي در مراسم اختتاميه‌ي بيست و چهارمين دوره‌ي مسابقات بين‌المللي قرآن كريم كه با شركت پنجاه و دو كشور اسلامي برگزار شد با بيان مطلب بالا گفت: برگزاري چنين مسابقاتي از بركات ماه‌هاي رجب، شعبان و رمضان است كه مصداق امر قرآني «فستبق الخيرات» است.

او افزود: قرآن امتداد وجود پيامبر عظيم‌الشان اسلام در طول تاريخ اسلام و در گستره‌ي جهان اسلام است. قرآن ادامه حضور و امتداد وحي محمدي است. قرآن نشانه‌ي دائمي و حضور مستمر عالم غيب با عالم شهادت است.

رييس مجلس شوراي اسلامي، منزلت قرآن كريم در جامعه‌ي اسلامي را همان منزلت پيامبر نزد مسلمانان دانست و تصريح كرد: مردم و مسلمانان، همان عشق، محبت و علاقه‌يي را كه به پيامبر اسلام دارند نسبت به قرآن ابراز مي‌كنند. همان طور كه شخص پيامبرگرامي اسلام(ص) مظهر وحدت ميان مسلمين است، قرآن نيز مايه‌ي وحدت مسلمين است.مخصوصا در روزگار فعلي كه دشمنان اسلام از ترس بيداري اسلامي، وحدت مسلمانان را نشانه گرفته‌اند و با توطئه‌هاي گوناگون از همه سو مي‌خواهند وحدت مسلمانان را به تفرقه تبديل كنند، قرآن همان حبل‌الله است كه ما بايد به آن چنگ بزنيم.

حدادعادل كه چهارشنبه شب در تالار اجلاس سران سخن مي‌گفت، متذكر شد: قرآن علاوه بر آن كه مايه‌ي وحدت مسلمانان است، سند هويت مسلمانان نيز محسوب مي‌شود. قرآن آيينه‌اي است كه در آن مي‌توان سيماي نوراني اسلام راستين را تماشا كرد. براي بازشناسي چهره‌ي اسلام حقيقي بايد در آئينه‌ي قرآن نظر كنيم.

او افزود: امروز كه اين همه پيرايه‌ها به اسلام بسته شده، امروز كه دشمنان اسلام با نسبت‌هاي ناروايي مانند تروريسم مي‌خواهند چهره‌ي اسلام را در چشم مردم جهان دگرگون كنند براي شناخت اسلام و شناساندن اسلام، بهترين معيار و ملاك و آئينه، قرآن كريم است.

حدادعادل تصريح كرد: قرآن ميزان و ترازويي است براي دور ماندن از افراط و تفريط،‌ جامعيت اسلام را درقرآن بايد جستجو كرد. هر تفكري به هر اندازه كه هست از اعتدال قرآني به دور باشد دچار انحراف است.اعتدال ميان دنيا و آخرت و درك درست معناي اين دو، اعتدال ميان رفاه مادي و تعالي معنوي، و اعتدال ميان زندگي فردي و اجتماعي و خلاصه آن صراط مستقيمي كه در هر زمان و به دفعات به دعا آن را از خدا مي‌خواهيم با تامل و درك در قرآن ميسر است.

نماينده‌ي مردم تهران با بيان اين كه قرآن جامع، ايمان، علم، اخلاق، حكمت و سياست و در يك كلام دستور زندگي است، اظهار كرد: گفتمان حاكم، غالب و مسلط بر همه‌ي محافل ديني و جوامع اسلامي بايد گفتمان قرآني باشد. همين گفتمان است كه بر معارف اسلامي اصيل مانند نهج‌البلاغه، صحيفه‌ي سجاديه، و احاديث پيشوايان ديني حاكم است.

رييس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين كه بايد سطح جلسات ديني و اسلامي خود را با قرآن تنظيم كنيم، خاطرنشان كرد: اگر گفتمان و بيان حاكم بر جلسات ديني، قرآني باشد مردم و مستمعان اين جلسات آن چه را كه مي‌شنوند با قرآن مقايسه مي‌كنند. آن وقت سطح جلسات ديني ارتقا و اعتلا پيدا كرده، هر سخني را ديگر نمي‌توان به نام دين و به نام اسلام در محافل و مجالس مذهبي بيان كرد.

او افزود: قرآن بهترين راه براي دور ماندن از تحجر خرافات و انحرافات است. براي ترويج حقايق قرآني توجه به انواع هنرهاي قرآني مهم است و موضوعيت دارد. آن چنان كه كاتبان بايد قرآن را به زيباترين خط بنويسند، قاريان نيز بايد قرآن را با شيواترين و دلنشين‌ترين بيان، بخوانند، قرائت، تلاوت، تجويد، ترتيل و حفظ قرآن به ترويج قرآن كمك مي‌كند. بايد از همه‌ي هنرمنداني كه در اين مسير تلاش مي‌كنند سپاسگزار بود. برگزاري چنين محافل بين‌المللي قرآني كه از جانب جمهوري اسلامي ايران، سپاسگزاري ملت مسلمان ايران از خادمان قرآن است.

حدادعادل اظهار كرد: تلاوت و بيان هنري قرآني، مقدمه‌ايست براي فهم به قرآن، ايمان به قرآن، و عمل به قرآن و نهايت حاكميت قرآن در زندگيست. همان راهي كه مسلمانان در عصر حاضرانتخاب كردند و نشانه‌هاي آن در كليه كشورها و جوامع اسلامي و به ويژه در ميان نسل جوان مشاهده مي‌كنيم.

به گفته رييس قوه مقننه، به بركت توجه به قرآن و بيداري اسلامي بود كه مسلمانان در لبنان توانستند از جنگ 33 روزه قهرمانانه در مقابل اسرائيل غاصب ايستادگي كنند و امسال اولين سالگرد اين پيروزي را جشن بگيرند.انشاءالله خورشيد اسلام دل‌هاي مسلمانان را روزافزون روشن‌تر كند.

رييس مجلس شوراي اسلامي در پايان اين مراسم با تبريك به برندگان بيست و چهارمين مسابقات‌ بين‌المللي قرآن كريم ابراز اميدواري كرد كه شركت كنندگان، ايران را با خاطر‌ه‌ي خوش ترك كنند.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،رييس مجلس شوراي اسلامي هم‌چنين در جمع سفرا و روساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور با تاكيد بر اين‌كه يك حكومت با در نظر گرفتن آرمان، راه خود را از معبر واقعيت‌ها باز مي‌كند، آرمان جمهوري اسلامي ايران را در يك كلمه خلاصه كرد و گفت: انسان ديني، زندگي ديني و جامعه ديني آرمان انقلاب و جمهوري اسلامي ايران است.

دكتر غلامعلي‌ حداد‌عادل با تبريك اعياد شعبانيه، محور سخنان خود را بر موضوع آرمان و واقعيت در حكومت‌ها و در سياست خارجي قرار داد و گفت: با ظهور جمهوري اسلامي ايران، فكري در مقابل مطرح شد و با حكومت‌هايي كه آرمان داشتند مخالفت كرد.

وي با بيان اين‌كه اين تفكر حكومت ديني را مخالف حكومت ايدئولوژيك مطرح مي‌كرد، گفت: در متون سياست ما اين طور مطرح مي‌شود كه فلان حكومت ايدئولوژيك است، زيرا ما در اين مقصود تحت عنوان آرمان در حكومت ياد مي‌كنيم.

حدادعادل با تاكيد براين‌كه مراد از آرمان، آرمان معنوي است، يادآور شد: البته بسياري از حكومت‌هايي كه با حكومت ديني تحت عنوان حكومت ايدئولوژيك مخالفت مي‌كنند مثل حكومت آمريكا، خود نيز آرمان دارند. منتهي آنها با آرمان ديني يا اسلامي مخالفت مي‌كنند.

وي افزود: كما اين‌كه حكومت اسراييل با يك آرمان ديني ادعاي ديني بودن دارد، اما دولت آمريكا كاملا از آن حمايت مي‌كند.

رييس مجلس خاطرنشان كرد: علاوه بر اين در داخل آمريكا نيز با اين‌كه سكولاريسم حاكم است، سعي مي‌شود تا يك آرمان نسبتا معنوي در مقابل چشم مردم آمريكا قرار داده شود. مثلا آزادي و دموكراسي آرمان‌هايي است كه حتي در زندگي آمريكايي و فرهنگ آمريكايي وجود دارد، اما با آرمان‌هاي ديني و اسلامي براي حكومت مخالفت مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه حكومت‌هايي مقتدر و با وسعت زياد وجود دارند كه بي‌آرمان هستند، گفت: وقتي در مورد اين كشورها كه در همه جاي دنيا هستند و از لحاظ جغرافيايي هم با ما فاصله ندارند مطالعه صورت مي‌گيرد، در مي‌يابيم كه هيچ شعار معنوي را در پيش چشم ملت خود قرار نداده‌اند.

وي آرمان را يك مطلب و واقعيت‌ها را نيز مطلب ديگر خواند و تصريح كرد: آرمان‌ها همواره در كنار واقعيت‌ها قرار دارند، چرا كه آرمان و واقعيت هر دو، دو روي يك سكه هستند و نوعي چالش ميان آرمان و واقعيت وجود دارد.

حدادعادل هنر حكومت و سياست خارجي را توجه به واقعيت‌ها در يك ديپلماسي آرماني عنوان كرد و افزود: شناخت و استفاده از واقعيت‌ها هنر حكومت است.

وي با بيان اين‌كه آرمان ديني نقطه مقابل سكولاريسم و يا گيتي‌گرايي است، اظهار كرد: آرمان ديني آرماني است كه آينده دارد و تخيلي نيست، زيرا آرماني نيست كه با حقيقت و واقعيت‌هاي جهان ناسازگار باشد، بلكه آرماني است كه يك مبداء و منشاء در فطرت بشر دارد.

رييس مجلس، ديني بودن و زندگي كردن را نياز دائمي بشر دانست و خاطرنشان كرد: زندگي بدون دين انسان را خرسند نمي‌كند.

وي افزود: قطعا يكي از علت‌هاي فروپاشي شوروي، حتي با داشتن آرمان، اين بود كه آرماني تهي از معنويت داشت و دين در آن نقشي ايفا نمي‌كرد.

وي با اشاره به اين‌كه اگر نظامي بر اساس يك ايدئولوژي شكست بخورد، اين شكست را نبايد به معناي شكست هر نوع ايدئولوژي دانست، گفت: ايدئولوژي يا آرمان بسته به اين كه بر چه اساسي مبتني باشد، قدرت مقاومت در برابر واقعيت‌ها را دارد.

به گزارش ايسنا، حدادعادل با تاكيد براين‌كه آرمان ديني مي‌تواند در جهان امروز آينده داشته باشد چون منطبق بر نياز فردي و اجتماعي بشر است، تصريح كرد: بشر از زندگي در جوامعي كه در آن دين و اخلاق به حاشيه كشانده شده، خسته است؛ به گونه‌اي كه نشانه آن گسترش فكر سياسي و اجتماعي در جهان اسلامي و در دوران ماست.

وي با بيان اين‌كه امروز 30 سال از ظهور انديشه اسلامي و امام (ره) سپري شده و مي‌توان به تحولي كه در اين 30 سال و در جهان بر اساس اين آرمان رخ داده نظر افكند، گفت: احساس مي‌شود كه داشتن حكومت اسلامي به سرعت در همه جوامع اسلامي گسترش يافته و در حال رشد است؛ زيرا امروز از نظر توجه اسلامي به زندگي اسلامي، تفاوت‌هاي بسياري با گذشته حاصل شده است.

به گزارش ايسنا؛ وي خطاب به سفرا و روساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور گفت: شما بيش از ما با ديگران سر و كار داريد و عطش و اشتياق مسلمانان را به زندگي ديني و حكومت اسلامي حس مي‌كنيد.

رييس مجلس با اشاره به اين‌كه مساله روز اسلام و غرب مخالفت با اين نوع زندگي است، گفت: نمونه اين تحول تركيه است كه با تشكيل آتاتوركيسم، پرچم سكولاريسم را در جهان اسلام به احتزاز در آورد.

وي با بيان اين‌كه حكومت اسلامي چندين قرن به "نام" اسلام حكومت كرد، اما فروپاشي آن حكومت و تشكيل حكومت جديد به اين معنا بود كه در جهان اسلام قدرت نبايد مشروعيت خود را از دين و اسلام بگيرد، گفت: امام (ره) به اين واقعيت توجه داشتند و از اتفاق رخ داده در تركيه تاسف مي‌خوردند؛ به‌گونه‌اي كه اين مطلب در صحيفه نور امام نيز درج و ثبت شده است.

وي با اشاره به اين‌كه امام (ره) از ديرباز به تقابل حكومت اسلامي و سكولاريسم توجه داشتند، تصريح كرد: مردم در مقابل تبليغات گسترده لائيك‌ها، به مخالفان آنها راي دادند و حزبي را انتخاب كردند كه آن حزب اعتقاد خود به احكام اسلام را با پرچم حجاب نشان مي‌داد.

حدادعادل با تاكيد بر اين‌كه حجاب امروز پرچم بيداري اسلامي است و هيچ نمادي امروز جانشين حجاب نيست، يادآور شد: حزبي كه در تركيه با حجاب اعلام آرمان مي‌كند به گونه‌اي است كه هنوز هم اجازه نمي‌دهد تا دختر نخست‌وزير به خاطر حجاب وارد دانشگاه شود.

حدادعادل با بيان اين‌كه اين يك برهان و يا قرينه قدرتمندي است تا آرمان حكومت ديني آرمان ادامه‌دار باشد، گفت: بايد خدا را شكر كرد كه ما پرچمدار جنبش آرماني در جهان معاصر هستيم.

وي با تاكيد بر اين‌كه نبايد اتفاق رخ داده در ايران را دست كم گرفت، اظهار كرد: اوايل انقلاب بسياري اين مساله را يك اتفاق اشتباهي تلقي مي‌كردند؛ اما حالا بعد از گذشت 30 سال آنها هم احساس مي‌كنند كه مطلب ريشه‌دارتر از آن است كه آنها تصور مي‌كردند.

به گفته رييس مجلس شوراي اسلامي، سفير جمهوري اسلامي ايران در چنين دنيايي بايد مظهر درك درست و دقيق و كامل آرمان ديني باشد. البته سفرا بايد شناخت كافي و درستي هم از واقعيت‌ها كه در برابر اين آرمان وجود دارد، داشته باشند.

وي با بيان اين‌كه آرمان ديني و اسلامي واقعيت در جهان است و به طور عيني و عملي تحقق يافته است، تصريح كرد: اين مساله وظيفه سنگيني را بر دوش وزارت‌خارجه و روساي نمايندگي‌ها قرار مي‌دهد، زيرا شما بايد آگاهي داشته باشيد تا با انگشت اشاره راه نويي را به جهان نشان دهيد.

وي با تاكيد براين‌كه امروز جمهوري اسلامي ايران سينه سپر كرده و سر به بالا گرفته است تا راه ديگري را نشان داده و ديگران را نيز به اين راه دعوت كند، گفت: بايد دائما به اين نقش جهاني خود توجه داشته باشيم.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر غلامعلي حدادعادل در بخش ديگر سخنان خود، ديپلماسي به معناي عام كلمه را حداقل داراي سه لايه و عرصه دانست و گفت: عرصه وسيع ديپلماسي، عرصه فرهنگي است؛ زيرا يك ديپلماسي موفق بايد مبتني بر يك فعاليت فرهنگي گسترده و بر فراز سكوهايي باشد كه زيربناي آن از جنس خود آن باشد.

وي مهم‌ترين زيربنا را كار فرهنگي عنوان كرد و افزود: ملت‌ها در كار هنري نيازي به ترجمه ندارند. كما اين‌كه اگر فرش ايران را به هر جاي دنيا ببرند احتياجي به ترجمه نخواهد داشت.

به گفته وي، فرهنگ، زبان گفت‌وگوي بي‌نياز از ترجمه ملت‌هاست و نخبگان مي‌توانند اين پيام را بهتر ادا كنند. بنابراين يكي از وظايف ماموران سياسي اين است كه كاري كنند كه توده مردم و ملت‌ها نسبت به ايران و جمهوري اسلامي ايران نوعي معرفت و احساس مثبت پيدا كنند.

حدادعادل خطاب به سفرا و نمايندگان ايران در خارج از كشور تصريح كرد: اين بذري است كه شما در سطح ملت مي‌پاشيد تا باعث رشد و فعاليت‌هاي ديگر شود.

به گزارش ايسنا، وي لايه دوم ديپلماسي را فعاليت‌هاي اقتصادي عنوان كرد و گفت: بر فراز اين دو سكوي محكم است كه مي‌توان فعاليت سياسي به معناي اخص كلمه را داشت، زيرا سفيري كه به اين دو لايه توجه نكند همانند كسي است كه بخواهد مجسمه‌اي 10 متري را به طور عادي در حيات منزل خود بنا كند.

وي با اشاره به فعاليت‌هاي فرهنگي آمريكا در فاصله 28 مرداد 32 تا 22 بهمن 57 كه پايان سلطه آمريكا بعد از كودتاي 28 مرداد بود، يادآور شد: نمونه فعاليت آمريكا در آن زمان مجله "مرزهاي نو" بود كه به طور وسيع در كشور توليد مي‌شد.

رييس مجلس در ادامه سخنان خود با سفرا و نمايندگان ايران در خارج از كشور، به فعاليت‌هاي مجلس شوراي اسلامي در عرصه سياست خارجي اشاره كرد و گفت: مجلس هفتم در عرصه سياست خارجي هم راهبرد مشخص داشت و هم در اين عرصه بسيار فعال بود، زيرا راهبرد خود را بر اساس آرمان امام (ره)، رهبري و نظام قرار داده و مسير را نيز بر اساس سه اصل عزت، حكمت و مصلحت تعيين كرده‌ايم.

وي پشتيباني از غني‌سازي هسته‌يي را يكي از موضع‌گيري‌هاي بسيار مهم و موثر مجلس در عرصه سياست خارجي دانست و خاطرنشان كرد: مجلس به اين باور رسيده بود كه عقب‌نشيني در مساله هسته‌يي به معناي پذيرش سلطه بيگانه در كشور است، زيرا اين تنها عقب‌نشيني نبوده و عقب‌نشيني‌هاي ديگر را هم در پي داشت.

وي الزام دولت به ادامه غني‌سازي را نمونه و ملاك بارز فعاليت مجلس شوراي اسلامي در عرصه سياست خارجي عنوان كرد و افزود: تشكيل مجمع مجالس آسيايي براي صلح كه با تلاش نمايندگان و بويژه حجت‌الاسلام ابوترابي‌فرد به ثمر رسيد هم ديگر فعاليت مجلس در اين دوره است؛ زيرا اين كار در زماني صورت گرفت كه به علت مفتوح بودن پرونده هسته‌يي، ايران به انزوا كشيده شده و به عنوان گفت‌وگوي روز دنيا بود.

حدادعادل به پشتيباني از آرمان فلسطين در مجلس شوراي اسلامي نيز اشاره كرد و يادآور شد: ما مساله فلسطين را مساله قرن دانسته و هيچ مساله‌ ديگري را مهم‌تر از آن نمي‌دانيم، بنابراين در اوج فشارهايي كه به ايران وارد مي‌شد تصميم گرفتيم تا كنفرانس جهاني حمايت از ملت مظلوم فلسطين را برگزار كنيم كه بسيار هم موفق و موثر بود.

وي از فعاليت مجلس در جنگ 33 روزه لبنان نيز سخن به ميان آورد و گفت: در آن زمان ما علاوه بر تشكيل گروه مشورتي، جلسات و صحبت‌هاي تلفني هم با ديگر كشورها داشتيم تا اجلاسي را در اين مورد برگزار كنيم؛ اما با پيروزي لبنان كنفرانس برگزار نشد.

وي به ارتباط مجلس با اتحاديه بين‌المجالس اسلامي و سفر خود به اين اتحاديه در مهرماه نيز اشاره كرد و افزود: مجلس شوراي اسلامي در سه سال عمر خود مجموعا 788 ملاقات خارجي داشت كه 257 ملاقات فقط براي رييس مجلس بود.

رييس مجلس از ميهمان شدن 46 هيات خارجي در ايران، سفر رييس مجلس به 19 كشور جهان، اعزام 69 هيات پارلماني در سطوح مختلف به كشورهاي سراسر دنيا و ملاقات با سفراي ديگر كشورها در ايران نيز خبر داد و تصريح كرد: مجلس شوراي اسلامي هر هفته تصويب 12 موافقتنامه و قرارداد را هم دارد تا بتواند در وقت باقيمانده دستور صحن را از موافقتنامه‌ها خالي كند.

وي در پايان خطاب به سفرا و نمايندگان ايران در خارج از كشور گفت كه مجلس سعي خواهد كرد تا يار شاطر آنها باشد، نه بار خاطر آنها.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha