حداد عادل در جمع سفيران و رييسان نمايندگيهاي ايران در خارج از كشور: انسان ديني، زندگي ديني و جامعهي ديني آرمان انقلاب و جمهوري اسلامي ايران است
رييس مجلس شوراي با تاكيد بر اينكه يك حكومت با در نظر گرفتن آرمان، راه خود را از معبر واقعيتها باز ميكند، آرمان جمهوري اسلامي ايران را در يك كلمه خلاصه كرد و گفت: انسان ديني، زندگي ديني و جامعه ديني آرمان انقلاب و جمهوري اسلامي ايران است.
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر غلامعلي حدادعادل در جمع سفرا و روساي نمايندگيهاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور با تبريك اعياد شعبانيه، محور سخنان خود را بر موضوع آرمان و واقعيت در حكومتها و در سياست خارجي قرار داد و گفت: با ظهور جمهوري اسلامي ايران، فكري در مقابل مطرح شد و با حكومتهايي كه آرمان داشتند مخالفت كرد.
وي با بيان اينكه اين تفكر حكومت ديني را مخالف حكومت ايدئولوژيك مطرح ميكرد، گفت: در متون سياست ما اين طور مطرح ميشود كه فلان حكومت ايدئولوژيك است، زيرا ما در اين مقصود تحت عنوان آرمان در حكومت ياد ميكنيم.
حداد عادل با تاكيد براينكه مراد از آرمان، آرمان معنوي است، يادآور شد: البته بسياري از حكومتهايي كه با حكومت ديني تحت عنوان حكومت ايدئولوژيك مخالفت ميكنند مثل حكومت آمريكا، خود نيز آرمان دارند. منتهي آنها با آرمان ديني يا اسلامي مخالفت ميكنند.
وي افزود: كما اينكه حكومت اسراييل با يك آرمان ديني ادعاي ديني بودن دارد، اما دولت آمريكا كاملا از آن حمايت ميكند.
رييس مجلس خاطر نشان كرد: علاوه بر اين در داخل آمريكا نيز با اينكه سكولاريسم حاكم است، سعي ميشود تا يك آرمان نسبتا معنوي در مقابل چشم مردم آمريكا قرار داده شود. مثلا آزادي و دموكراسي آرمانهايي است كه حتي در زندگي آمريكايي و فرهنگ آمريكايي وجود دارد، اما با آرمانهاي ديني و اسلامي براي حكومت مخالفت ميشود.
وي با بيان اينكه حكومتهايي مقتدر و با وسعت زياد وجود دارند كه بيآرمان هستند، گفت: وقتي در مورد اين كشورها كه در همه جاي دنيا هستند و از لحاظ جغرافيايي هم با ما فاصله ندارند مطالعه صورت ميگيرد، هيچ شعار معنوي را در پيش چشم ملت خود قرار ندادهاند.
وي آرمان را يك مطلب و واقعيتها را نيز مطلب ديگر خواند و تصريح كرد: آرمانها همواره در كنار واقعيتها قرار دارند، چرا كه آرمان و واقعيت هر دو، دو روي يك سكه هستند و نوعي چالش ميان آرمان و واقعيت وجود دارد.
حداد عادل هنر حكومت و سياست خارجي را توجه به واقعيتها در يك ديپلماسي آرماني عنوان كرد و افزود: شناخت و استفاده از واقعيتها هنر حكومت است.
وي با بيان اينكه آرمان ديني نقطه مقابل سكولاريسم و يا گيتيگرايي است، اظهار كرد: آرمان ديني آرماني است كه آينده دارد و تخيلي نيست، زيرا آرماني نيست كه با حقيقت و واقعيتهاي جهان ناسازگار باشد، بلكه آرماني است كه يك مبداء و منشاء در فطرت بشر دارد.
رييس مجلس، ديني بودن و زندگي كردن را نياز دائمي بشر دانست و خاطر نشان كرد: زندگي بدون دين انسان را خرسند نميكند.
وي افزود: قطعا يكي از علتهاي فروپاشي شوروي، حتي با داشتن آرمان، اين بود كه آرماني تهي از معنويت داشت و دين در آن نقشي ايفا نميكرد.
وي با اشاره به اينكه اگر نظامي بر اساس يك ايدئولوژي شكست بخورد، اين شكست را نبايد به معناي شكست هر نوع ايدئولوژي دانست، گفت: ايدئولوژي يا آرمان بسته به اينكه بر چه اساسي مبتني باشد، قدرت مقاومت در برابر واقعيتها را دارد.
حداد عادل با تاكيد براينكه آرمان ديني ميتواند در جهان امروز آينده داشته باشد چون منطبق بر نياز فردي و اجتماعي بشر است، تصريح كرد: بشر از زندگي در جوامعي كه در آن دين و اخلاق به حاشيه كشانده شده، خسته است؛ به گونهاي كه نشانه آن گسترش فكر سياسي و اجتماعي در جهان اسلامي و در دوران ماست.
وي با بيان اينكه امروز 30 سال از ظهور انديشه اسلامي و امام (ره) سپري شده و ميتوان به تحولي كه در اين 30 سال و در جهان بر اساس اين آرمان رخ داده نظر افكند، گفت: احساس ميشود كه داشتن حكومت اسلامي به سرعت در همه جوامع اسلامي گسترش يافته و در حال رشد است؛ زيرا امروز از نظر توجه اسلامي به زندگي اسلامي، تفاوتهاي بسياري با گذشته حاصل شده است.
به گزارش ايسنا؛ وي خطاب به سفرا و روساي نمايندگيهاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور گفت: شما بيش از ما با ديگران سر و كار داريد و عطش و اشتياق مسلمانان را به زندگي ديني و حكومت اسلامي حس ميكنيد.
رييس مجلس با اشاره به اينكه مساله روز اسلام و غرب مخالفت با اين نوع زندگي است، گفت: نمونه اين تحول تركيه است كه با تشكيل آتاتوركيسم، پرچم سكولاريسم را در جهان اسلام به احتزاز در آورد.
وي با بيان اينكه حكومت اسلامي چندين قرن به "نام" اسلام حكومت كرد، اما فروپاشي آن حكومت و تشكيل حكومت جديد به اين معنا بود كه در جهان اسلام قدرت نبايد مشروعيت خود را از دين و اسلام بگيرد، گفت: امام (ره) به اين واقعيت توجه داشتند و از اتفاق رخ داده در تركيه تاسف ميخوردند؛ بگونهاي كه اين مطلب در صحيفه نور امام نيز درج و ثبت شده است.
وي با اشاره به اينكه امام (ره) از ديرباز به تقابل حكومت اسلامي و سكولاريسم توجه داشتند، تصريح كرد: مردم در مقابل تبليغات گسترده لائيكها، به مخالفان آنها راي دادند و حزبي را انتخاب كردند كه آن حزب اعتقاد خود به احكام اسلام را با پرچم حجاب نشان ميداد.
حداد عادل با تاكيد بر اينكه حجاب امروز پرچم بيداري اسلامي است و هيچ نمادي امروز جانشين حجاب نيست، يادآور شد: حزبي كه در تركيه با حجاب اعلام آرمان ميكند به گونهاي است كه هنوز هم اجازه نميدهد تا دختر نخستوزير به خاطر حجاب وارد دانشگاه شود.
وي با بيان اينكه اين يك برهان و يا قرينه قدرتمندي است تا آرمان حكومت ديني آرمان ادامهدار باشد، گفت: بايد خدا را شكر كرد كه ما پرچمدار جنبش آرماني در جهان معاصر هستيم.
وي با تاكيد بر اينكه نبايد اتفاق رخ داده در ايران را دست كم گرفت، اظهار كرد: اوايل انقلاب بسياري اين مساله را يك اتفاق اشتباهي تلقي ميكردند؛ اما حالا بعد از گذشت 30 سال آنها هم احساس ميكنند كه مطلب ريشهدارتر از آن است كه آنها تصور ميكردند.
به گفته رييس مجلس شوراي اسلامي، سفير جمهوري اسلامي ايران در چنين دنيايي بايد مظهر درك درست و دقيق و كامل آرمان ديني باشد. البته سفرا بايد شناخت كافي و درستي هم از واقعيتها كه در برابر اين آرمان وجود دارد، داشته باشند.
وي با بيان اينكه آرمان ديني و اسلامي واقعيت در جهان است و به طور عيني و عملي تحقق يافته است، تصريح كرد: اين مساله وظيفه سنگيني را بر دوش وزارتخارجه و روساي نمايندگيها قرار ميدهد، زيرا شما بايد آگاهي داشته باشيد تا با انگشت اشاره راه نويي را به جهان نشان دهيد.
وي با تاكيد براينكه امروز جمهوري اسلامي ايران سينه سپر كرده و سر به بالا گرفته است تا راه ديگري را نشان داده و ديگران را نيز به اين راه دعوت كند، گفت: بايد دائما به اين نقش جهاني خود توجه داشته باشيم.
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر غلامعلي حداد عادل در بخش ديگر سخنان خود، ديپلماسي به معناي عام كلمه را حداقل داراي سه لايه و عرصه دانست و گفت: عرصه وسيع ديپلماسي، عرصه فرهنگي است؛ زيرا يك ديپلماسي موفق بايد مبتني بر يك فعاليت فرهنگي گسترده و بر فراز سكوهايي باشد كه زيربناي آن از جنس خود آن باشد.
وي مهمترين زيربنا را كار فرهنگي عنوان كرد و افزود: ملتها در كار هنري نيازي به ترجمه ندارند. كما اينكه اگر فرش ايران را به هر جاي دنيا ببرند احتياجي به ترجمه نخواهد داشت.
به گفته وي، فرهنگ، زبان گفتوگوي بينياز از ترجمه ملتهاست و نخبگان ميتوانند اين پيام را بهتر ادا كنند. بنابراين يكي از وظايف ماموران سياسي اين است كه كاري كنند كه توده مردم و ملتها نسبت به ايران و جمهوري اسلامي ايران نوعي معرفت و احساس مثبت پيدا كنند.
حداد عادل خطاب به سفرا و نمايندگان ايران در خارج از كشور تصريح كرد: اين بذري است كه شما در سطح ملت ميپاشيد تا باعث رشد و فعاليتهاي ديگر شود.
وي لايه دوم ديپلماسي را فعاليتهاي اقتصادي عنوان كرد و گفت: بر فراز اين دو سكوي محكم است كه ميتوان فعاليت سياسي به معناي اخص كلمه را داشت، زيرا سفيري كه به اين دو لايه توجه نكند همانند كسي است كه بخواهد مجسمهاي 10 متري را به طور عادي در حيات منزل خود بنا كند.
وي با اشاره به فعاليتهاي فرهنگي آمريكا در فاصله 28 مرداد 32 تا 22 بهمن 57 كه پايان سلطه آمريكا بعد از كودتاي 28 مرداد بود، يادآور شد: نمونه فعاليت آمريكا در آن زمان مجله "مرزهاي نو" بود كه به طور وسيع در كشور توليد ميشد.
رييس مجلس در ادامه سخنان خود با سفرا و نمايندگان ايران در خارج از كشور، به فعاليتهاي مجلس شوراي اسلامي در عرصه سياست خارجي اشاره كرد و گفت: مجلس هفتم در عرصه سياست خارجي هم راهبرد مشخص داشت و هم در اين عرصه بسيار فعال بود، زيرا راهبرد خود را بر اساس آرمان امام (ره)، رهبري و نظام قرار داده و مسير را نيز بر اساس سه اصل عزت، حكمت و مصلحت تعيين كردهايم.
وي پشتيباني از غنيسازي هستهيي را يكي از موضعگيريهاي بسيار مهم و موثر مجلس در عرصه سياست خارجي دانست و خاطر نشان كرد: مجلس به اين باور رسيده بود كه عقب نشيني در مساله هستهيي به معناي پذيرش سلطه بيگانه در كشور است، زيرا اين تنها عقبنشيني نبوده و عقبنشينيهاي ديگر را هم در پي داشت.
وي الزام دولت به ادامه غنيسازي را نمونه و ملاك بارز فعاليت مجلس شوراي اسلامي در عرصه سياست خارجي عنوان كرد و افزود: تشكيل مجمع مجالس آسيايي براي صلح كه با تلاش نمايندگان و بويژه حجتالاسلام ابوترابيفرد به ثمر رسيد هم ديگر فعاليت مجلس در اين دوره است؛ زيرا اين كار در زماني صورت گرفت كه به علت مفتوح بودن پرونده هستهيي، ايران به انزوا كشيده شده و به عنوان گفتوگوي روز دنيا بود.
حداد عادل به پشتيباني از آرمان فلسطين در مجلس شوراي اسلامي نيز اشاره كرد و يادآور شد: ما مساله فلسطين را مساله قرن دانسته و هيچ مساله ديگري را مهمتر از آن نميدانيم، بنابراين در اوج فشارهايي كه به ايران وارد ميشد تصميم گرفتيم تا كنفرانس جهاني حمايت از ملت مظلوم فلسطين را برگزار كنيم كه بسيار هم موفق و موثر بود.
وي از فعاليت مجلس در جنگ 33 روزه لبنان نيز سخن به ميان آورد و گفت: در آن زمان ما علاوه بر تشكيل گروه مشورتي، جلسات و صحبتهاي تلفني هم با ديگر كشورها داشتيم تا اجلاسي را در اين مورد برگزار كنيم؛ اما با پيروزي لبنان كنفرانس برگزار نشد.
وي به ارتباط مجلس با اتحاديه بينالمجالس اسلامي و سفر خود به اين اتحاديه در مهرماه نيز اشاره كرد و افزود: مجلس شوراي اسلامي در سه سال عمر خود مجموعا 788 ملاقات خارجي داشت كه 257 ملاقات فقط براي رييس مجلس بود.
رييس مجلس از ميهمان شدن 46 هيات خارجي در ايران، سفر رييس مجلس به 19 كشور جهان، اعزام 69 هيات پارلماني در سطوح مختلف به كشورهاي سراسر دنيا و ملاقات با سفراي ديگر كشورها در ايران نيز خبر داد و تصريح كرد: مجلس شوراي اسلامي هر هفته تصويب 12 موافقتنامه و قرارداد را هم دارد تا بتواند در وقت باقيمانده دستور صحن را از موافقتنامهها خالي كند.
وي در پايان خطاب به سفرا و نمايندگان ايران در خارج از كشور گفت كه مجلس سعي خواهد كرد تا يار شاطر آنها باشد، نه بار خاطر آنها.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات