• دوشنبه / ۲۵ تیر ۱۳۸۶ / ۱۶:۲۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8604-15457

*همايش بين‌المللي ايران - ترانزيت*‌ مديرعامل يك شركت حمل و نقل بين‌المللي: ايران مي‌تواند مسير خوبي براي ترانزيت باشد

سالانه بيش از 25 ميليارد بشكه نفت خام در دنيا جابه‌جا مي‌شود كه در اين راستا ايران مي‌تواند مسير خوبي براي عبور كالا و ترانزيت آن باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، عيقرلو ـ مديرعامل شركت حمل و نقل بين‌المللي و كشتيراني پاكان ترابر ايران ـ در دومين روز همايش بين‌المللي ايران ـ ترانزيت با بيان اين مطلب افزود: توجه به امر حمل و نقل بين‌المللي و برنامه‌ريزي براي توسعه و هماهنگي آن در آسيا موجب بهره‌برداري از كريدور‌هاي ترانزيتي در منطقه و شبكه برون منطقه آسيا ـ‌ اروپا شد كه با توجه به نقش ايران در ارتباط بين شرق و غرب ضرورت الزامات ترانزيت كالا از خاك كشور را دو چندان كرده است.

وي ادامه داد: رشد 6/18 درصدي توليد نفت در سال‌هاي اخير بيان گر رشد توليد روزانه از 59 به 70 ميليون بشكه بوده كه اين افزايش نشان مي‌دهد تقاضا براي نفت بيش از عرضه آن است.

وي با بيان اينكه علاوه بر حمل مستقيم و تركيبي ايران مبادرت به عمليات ترانزيت مواد نفتي به صورت سوآپ كرده است، افزود: در اين راستا فرآورده‌هاي نفتي در شمال كشور دريافت و در مناطق موردنظر مصرف مي‌شود كه سابقه اين كار به سال 1372 برمي‌گردد كه طي قراردادي بين شركت ملي پخش و استانداري آذربايجان شرقي صورت گرفت.

عيقرلو تصريح كرد: ترانزيت سوآپ سالانه افزايش چشمگيري داشته كه در اين ميان منافع بسياري نيز براي شركت پخش فرآورده‌هاي نفتي در پي داشته است كه اين منافع شامل دريافت هزينه‌هاي جابه‌جايي توسط شركت پخش فرآورده‌هاي نفتي، صرفه‌جويي در وقت و اصطحلاك كم نفتكش‌ها، تسريع برنامه تداركاتي فرآورده‌ها براي شركت ملي نفت و مشتريان و كاهش هزينه‌هاي شركت براي بارنامه‌ها و تخليه و بارگيري هستند.

وي تاكيد كرد: برآورد‌هاي كارشناسي براي سوآپ نشان مي‌دهد كه در سال 85 حداقل 176 ميليارد تومان درآمد نصيب كشور شده است. با توجه به محدوديت استخراج نفت خام و توليد فرآورده‌هاي نفتي در عراق، نياز اين كشور براي واردات فرآورده‌هاي نفتي افزايش يافته و يكي از بازار‌هاي مهم ترانزيت مواد نفتي براي كشور ما محسوب مي‌شود.

مديرعامل اين شركت حمل و نقل با بيان اينكه ترانزيت فرآورده‌هاي نفتي قلمرو ايران داراي منافع دو طرفه براي كشور‌هاست، تصريح كرد: در اين راستا از منافع عراق مي‌توان به سرعت انتقال محصولات ترانزيتي از كشورهاي CIS از طريق ايران و كمتر زمان‌بر بودن آن اشاره كرد. همچنين به لحاظ فاصله عبور از خاك ايران قيمت تمام شده هم كمتر است.

وي منافع ايران در رابطه با حمل مواد ترانزيتي از ايران را ايجاد اشتغال، كسب درآمد ارزي بدون استفاده از منابع داخلي، كسب درآمد ريالي براي ارگان‌هاي ذيربط و افزايش روابط حمل و نقلي براي كشور عراق دانست.

عيقرلو خاطرنشان كرد: نياز سالانه عراق براي فرآورده‌هاي نفتي پنج ميليون و 100 هزار تن است كه معادل 10 درصد ترانزيت از قلمرو ايران است كه با افزايش فعاليت‌ها در اين زمينه مي‌توان اين رقم را به 50 درصد افزايش داد.

وي با اشاره به اينكه عملكرد سنوات گذشته نشان دهنده علاقه فراوان دست‌اندركاران عاملان ترانزيت كشور به ترانزيت كالا به عراق بوده است، تاكيد كرد: با هماهنگي دولت‌ها شركت‌هاي ترانزيت سوخت، عمليات خود را درخصوص تامين نياز‌هاي اين كشور ترانزيت كشور را افزايش داده و براي كشور‌هاي پاكستان و افغانستان بهترين مسير ترانزيت كشور ايران است.

به گزارش ايسنا، جواد سمساري‌لر ـ دبير انجمن صنفي شركت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي ايران ـ نيز در اين همايش با بيان اينكه فعاليت‌هاي كارفرآوري در جهان سابقه طولاني دارد اظهار كرد: سازمان ما توانسته است دست‌اندركاران اين دسته فعاليت‌هاي مربوط به كارفرآوران را به نحوي منسجم گسترش دهد و كارفرآوري يا فورواردينگ با تحولات چشمگيري در تجارت جهاني روبه‌رو بوده است.

به گفته وي اين پديده دو فرآيند مهم را در پي داشته كه يكي از آن‌ها نقش سنتي كارگزار است در اين حيطه كارفرآور به انعقاد قرارداد و صدور سند حمل مبادرت نمي‌كند و مسووليت شخص ثالث را نيز برعهده ندارد و به نوعي دقت و مراقبت از وظايف اوست و به گفته‌اي نقش وي به عنوان يك وكيل مطرح است.

سمساري‌لر تصريح كرد: جهاني شدن تجارت و پديده حمل و نقل چند وجهي اين نقش را كم رنگ كرده است. البته دخالت سازمان آنكتاد براي ساماندهي پديده حمل و نقل چندوجهي منجر به صدور بارنامه حمل و نقل SBL شد كه انجمن، آن را در اختيار اعضاي خود قرار مي‌دهد و با صدور اين سند مسووليت كامل آن را مي‌پذيرد.

وي يكي از ويژگي‌هاي كارفرآوران را فعاليت‌هاي كارفرآور در امر حمل و نقل بين‌الملل به موجب اساسنامه عنوان كرد و افزود: از ديگر ويژگي‌هاي آن‌ها فعاليت‌هاي كريدوري است، همچنين در صورت داشتن دانش و نيروي كار متخصص و كسب مجوز سازمان‌هاي ذيربط مثل سازمان بنادر و كشتيراني كه به كارگزاري حمل دريايي يا هوايي مبادرت مي‌كند مي‌توان ارزيابي كرد.

دبير انجمن صنفي شركت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي ايران درخصوص بحث آموزش نيز اظهار كرد: در دروس آموزشي آموزش و حمل دريايي، هوايي، ريلي، جاده‌اي، كالا‌هاي خطرناك، بيمه، تجارت خارجي، اينكوترمز كه جمعا 300 ساعت آموزش را در بر مي‌گيرد با شيوه تدريس كيس استادي متمركز ارائه مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha