• دوشنبه / ۲۵ تیر ۱۳۸۶ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8604-15230
  • خبرنگار : 71186

*همايش بين‌المللي ايران - ترانزيت*‌ يكي از مديران شركت تايدواتر: سياست دولت خصوصي‌سازي بنادر تجاري است

بعد از فروپاشي شوروي، ايران بار ديگر موقعيت خود را به عنوان پلي بين كشور‌هاي منطقه براي دسترسي به درياي آزاد از طريق بنادر خود بازيافته است.

به گزارش خبرنگار ايسنا، چشميان ـ از مديران شركت تايدواتر ـ در دومين روز همايش بين‌المللي ايران ـ ترانزيت افزود: در سال‌هاي اخير، سياست دولت خصوصي‌سازي بنادر تجاري براي ارتقاء كارآمدي و كيفيت خدمات بوده و بخش خصوصي نقش مهمي‌ را در بنادر شمال و جنوب ايفا كرده است.

وي خاطرنشان كرد: بندر شهيد رجايي از طريق نرم‌افزار مديريت شده و به وب سايت مجهزي مرتبط است كه واردكنندگان و صادركنندگان مي‌توانند اطلاعات آن لاين را در رابطه با فعاليت‌هاي درون ترمينال به دست آورند.

به گفته وي، اضافه كردن دو هزار متر ديگر به ترمينال بندرعباس دردست اقدام است كه با اتمام آن، ظرفيت ترمينال به شش ميليون TEU مي‌رسد. موانع ترانزيت منطقه‌اي و دو برابر شدن هزينه حمل و نقل باعث كاهش نيم درصدي رشد اقتصادي كشورها شده و توسعه آنها را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

باتيجا، مسوول هماهنگي امور آسياي مركزي سازمان‌هاي ذيربط آنكتد نيز در دومين روز همايش بين المللي ايران - ترانزيت ، افزود: هزينه حمل و نقل در كشورهاي در حال توسعه ، 7/8 درصد و در كشورهاي فاقد دسترسي به درياي آزاد ، تا 33 درصد قيمت كالا را تشكيل مي‌دهد.

وي اضافه كرد: در كشورهاي منطقه كه به درياي آزاد دسترسي ندارند هزينه‌هاي بالاي حمل و نقل قدرت رقابت‌پذيري تجاري آنها را كاهش داده است.

وي خاطرنشان كرد كه توسعه ترانزيت در ايران مي‌تواند به توسعه استراتژيك و گسترش سرمايه‌گذاري در كشورهاي منطقه كمك كند.

به گفته وي كشورهاي در حال توسعه در مقايسه با كشورهاي توسعه يافته، موانع بيشتري براي ترانزيت كالا و توسعه بخش حمل و نقل دارند.

باتيجا گفت: از بين بردن موانع تجاري، اجراي توافق نامه‌هاي حمل و نقل فعلي، تسهيل در مقررات گمركي و جمع‌آوري اطلاعات حمل و نقل از مسائل مهم در گسترش ترانزيت منطقه‌يي است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha