• سه‌شنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۸۶ / ۱۲:۵۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8603-12153
  • خبرنگار : 71293

با تصويب مجلس: توليدكنندگان آثار مستهجن به مجازات مفسد في‌الارض محكوم مي‌شوند

با تصويب مجلس:
توليدكنندگان آثار مستهجن به مجازات مفسد في‌الارض محكوم مي‌شوند

در ادامه رسيدگي به طرح اصلاح قانون نحوه مجازات اشخاصي كه در امور سمعي و بصري فعاليت غيرمجاز مي‌كنند نمايندگان به ماده‌اي از اين طرح راي دادند كه توليدكنندگان آثار مستهجن به مجازات مفسد في‌الارض محكوم مي‌شوند.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، بر اساس ماده 3 اين طرح كه به تصويب رسيد عوامل توليد، توزيع و تكثير و دارندگان آثار سمعي و بصري غيرمجاز اعم از اين‌كه مجوز فعاليت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي داشته و يا بدون مجوز باشند، با توجه به محتواي‌ اثر، حسب مورد علاوه بر ابطال مجوز به يكي از مجازات‌هاي مشروحه ذيل محكوم خواهند شد.

الف- عوامل اصلي تكثير و توزيع عمده آثار سمعي و بصري مستهجن در مرتبه اول به يك تا سه سال حبس و ضبط تجهيزات مربوطه و 100 ميليون ريال جريمه نقدي و محدوديت‌هاي اجتماعي به مدت 7 سال و در صورت تكرار به 2 تا 5 سال حبس و ضبط تجهيزات مربوطه و دويست ميليون ريال جريمه نقدي و محدوديت اجتماعي به مدت 10 سال محكوم مي‌شوند و در هر حال چنانچه از مصاديق افساد في‌الارض شناخته شوند به مجازات آن محكوم مي‌شوند.

افراد زير از مصاديق مفسد في‌الارض مي‌باشند و به مجازات مفسد في‌الارض محكوم مي‌شوند:

1- توليدكنندگان آثار مستهجن با عنف و اكراه

2- توليدكنندگان آثار مستهجن براي سوء استفاده جنسي از ديگران

3- عوامل اصلي در توليد آثار مستهجن

بر اساس تبصره 1- عوامل اصلي توليد آثار سمعي و بصري عبارت هستند از تهيه كننده ( سرمايه‌گذار) ‌كارگردان، فيلمبردار، بازيگران نقش‌هاي اصلي.

تبصره 2 – تعداد نوار يا لوح فشرده و مانند آن بيش از ده نسخه به عنوان « عمده» تلقي مي‌گردد.

تبصره 3- ساير عوامل توليد، تكثير و توزيع موضوع بند «‌الف» به مجازات شلاق از 30 تا 74 ضربه و جزاي نقدي از ده ميليون تا پنجاه ميليون ريال و محروميت اجتماعي از دو تا پنج سال محكوم مي‌شوند.

طبق تبصره 4 مصوب - تكثير و توزيع كنندگان آثار سمعي و بصري كمتر از ده نسخه حسب مورد به جريمه نقدي از يك تا ده ميليون ريال و 30 تا 74 ضربه شلاق محكوم خواهند شد.

تبصره 5- آثار سمعي و بصري « مستهجن»‌ به آثاري گفته مي‌شود كه محتواي آنها نمايش برهنگي زن و مرد و يا اندام تناسلي و يا نمايش آميزش جنسي باشد.

طبق بند ب ماده 3 طرح در دست بررسي، تهيه و توزيع و تكثيركنندگان نوارها و ديسكت‌ها و لوح‌هاي فشرده شو و نمايش‌هاي متبذل در مرتبه اول به سه ماه تا يكسال حبس و يا دو ميليون ريال تا ده ميليون ريال جزاي نقدي و در مرتبه دوم به تحمل يك تا سه سال حبس و يا پنج ميليون ريال تا سي ميليون ريال جزاي نقدي و در صورت تكرار از سه تا ده سال حبس و يا ده ميليون تا پنجاه ميليون ريال جزاي نقدي و كليه تجهيزات مربوط بنا به مراتب به عنوان تعزير محكوم مي‌شوند.

تبصره 1- آثار سمعي و بصري « مبتذل» به آثاري اطلاق مي‌گردد كه براي صحنه‌ها و صور قبيحه بوده و مضمون مخالف شريعت و اخلاق اسلامي تبليغ و نتيجه‌گيري كند.

تبصره 2- دارندگان نوارها و ديسكت‌ها و لوح‌هاي فشرده مستهجن و مبتذل موضوع اين قانون به جزاي نقدي از پانصد هزار تا پنج ميليون ريال و نيز ضبط تجهيزات محكوم مي‌شوند و نوارها و ديسكت‌ها و لوح‌هاي فشرده مكشوفه امحاء مي‌گردد.

تبصره 3- استفاده از صغار براي نگهداري، نمايش، عرضه، فروش و تكثير نوارها و لوح‌هاي فشرده غيرمجاز موضوع اين قانون، موجب اعمال حداكثر مجازات‌هاي مقرر براي عامل خواهد بود.

بر اساس بند ج طرح مذكور، عوامل تهيه، تكثير و توزيع نوارها و لوح‌هاي فشرده سمعي و بصري كه برابر قانون بايد داراي پروانه و مجوز عرصه و فروش باشند، در صورت نداشتن پروانه نمايش و مجوز عرضه و فروش ولو آن‌كه فاقد صحنه‌هاي مستهجن و مبتذل باشند، به دو ميليون ريال تا ده ميليون ريال جزاي نقدي و در صورت تكرار به پنج ميليون تا 50 ميليون ريال جزاي نقدي و ضبط كليه تجهيزات مربوط به عنوان تعزير محكوم مي‌شوند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha