• جمعه / ۱۸ خرداد ۱۳۸۶ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8603-06564

مديرعامل شركت ملي نفت فلات قاره خبر داد: توافق صادرات گاز با عمان تا يك ميليارد فوت معكب

مديرعامل شركت ملي نفت فلات قاره خبر داد:
توافق صادرات گاز با عمان تا يك ميليارد فوت معكب

در سفر اخير به كشور عمان بر صادرات گاز ايران تا ميزان يك ميليارد فوت مكعب به اين كشور توافق شد.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) محمود زيركچيان زاده ـ مديرعامل شركت ملي نفت فلات قاره ـ اظهار كرد: در اين راستا مقامات عماني نيز ابراز علاقه كردند تا بتوانيم از ميدان كيش، هرمز و ميادين همجوار بتوانيم كارهاي توسعه‌اي را انجام دهيم.

وي با بيان اينكه از ديگر دستاوردهاي اين سفر شركت در طرح LNG عمان بود افزود: عمان در اين زمينه با كمبود گاز براي خوراك ال ان جي مواجه است كه بخشي از نياز آنها را تامين مي‌كنيم.

او تصريح كرد: همچنين توافق اوليه براي توسعه و بهره‌برداري مشترك از ميدان مشترك هنگام به عمل آمده كه يكي از سياست‌هايمان مشاركت به جاي رقابت در توسعه، توليد، فروش و داشتن يك مديريت واحد روي ميدان است كه اثرات زيادي در كاهش هزينه و افزايش توليد و درآمد دارد.

زيركچيان زاده با اشاره به اينكه سرمايه گذاري عمان براي توسعه ميدان كيش از ديگر توافقات با عمان بود، اظهار كرد: در اين ميان توافق بر ايجاد شركت مشترك ايران ـ عمان از ديگر دستاوردهاي سفر بود البته توافق ديگر ما در زمينه انتقال تكنولوژي و پژوهش و توسعه (R&D) بود كه دو كشور تجارب يكديگر را به هم انتقال مي‌دهند.

وي درباره زمان اجرايي شدن فاز اول توافقات تشكيل شركت ايران عمان گفت: در اين زمينه قرار شده كه تا يك ماه، يك گروه كاري تشكيل شود و بعد از معرفي اين گروه به طرف عماني، ظرف چهار ماه جمع بندي كار اجرايي اين گروه نهايي ‌شود. البته اين ماه اولين نشست مشترك گروه كاري ايران ـ عمان در ايران قبل از موعد پيش بيني شده، تشكيل مي شود تا موارد اجرايي كار را دنبال كند.

مديرعامل شركت نفت فلات قاره تاكيد كرد: اولويت اول صادرات گاز به عمان از ميدان هرمز است كه پيش بيني اوليه وجود 15 TCF (پانزده تريليون فوت مكعب گاز) گاز در جا براي آن بوده كه به كشور عمان نيز نزديك است و ميدان كيش در اولويت دوم صادرات گاز قرار دارد.

* ان جي ال خارگ ماندني است

وي درباره NGL خارگ نيز تصريح كرد: با تعاملي كه در سطح استان بوشهر و محيط زيست كشور در خصوص آن صورت گرفته، مشكل آن برطرف و به شكل فعال در زمينه طراحي تامين كالا و اجرا براي آن در حال كار هستيم.

* ساخت مجموعه‌هاي فرهنگي در خارگ

وي تصريح كرد: سياست دولت و بخش نفت و نگرشي كه صنعت نفت در رفع محروميت‌هاي منطقه‌اي داشته سياست محوري است و در اين ميان بودجه 100 ميليارد توماني براي كل مناطق تحت پوشش وزارت نفت اختصاص يافته كه در منطقه خارگ نيز سعي داريم در كنار توسعه مسائل صنعتي در زمينه پرورش و به كارگيري نيروها و رفع بخشي از محروميت‌ها گام برداريم.

* تزريق آب به ميدان بلال

زيركچيان زاده در مورد تزريق آب به ميدان بلال كه با افت توليد مواجه شده بود، گفت: ميدان بلال بايد در طول سه سال توليد 40 هزار بشكه‌اي مي‌داشت كه زودتر از اين موعد با كاهش توليد مواجه شد. در اين ميان با شركت مديريت توسعه صنعت نفت (متن) در حال پيگيري براي شناسايي رفتار منطقي ميدان هستيم زيرا بعضي ميادين طبق مطالعات انجام شده رفتار نمي‌كنند و بايستي اين مغايرت‌ها مستمرا مورد بررسي قرار گيرد.

وي ادامه داد: امسال برنامه داريم كه 5/26 هزار بشكه روزانه توليد از ميدان بلال داشته باشيم ولي تزريق آب به ميدان يكي از مواردي است كه با توجه به آب دهي بالاي ميدان محرز نيست زيرا بايد مطالعات آن با عملكرد واقعي ميدان نهايي شود. ولي تا به امروز تزريق آب به چاه هنوز ضروري به نظر نرسيده ولي اميدوارم تصميم به تزريق آب به ميدان بلال تا پايان سال نهايي شود.

* صادرات گاز به امارات

وي همچنين درباره صادرات گاز به امارات توضيح داد: توسعه مخزن مشترك ميدان سلمان از سوي شركت متن و پترو ايران در حال انجام است كه از اين مخزن بايد روزانه 540 ميليون فوت مكعب گاز صادر شود. ولي در مورد مسئله كرسنت تنها راهي كه موجود است اين است كه اين شركت به خواسته‌هاي به حق وزارت نفت تن دهد و ما شاهد اين باشيم كه براي اولين بار از خليج فارس به كشورهاي همسايه گاز صادر شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha