• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۳۸۶ / ۱۶:۴۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8603-03749
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/كامل/حسيني: *مذاكرات لاريجاني - سولانا ‌10 خرداد برگزار مي‌شود *مذاكره ايران و آمريكا در عراق تنها درباره‌ي مسائل امنيتي است

/كامل/حسيني:
*مذاكرات لاريجاني - سولانا ‌10 خرداد برگزار مي‌شود
*مذاكره ايران و آمريكا در عراق تنها درباره‌ي مسائل امنيتي است

سيد محمد علي حسيني، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در خصوص زمان مذاكرات ميان لاريجاني و سولانا اظهار داشت: با توجه به آخرين توافقات حاصله بين آقاي لاريجاني و آقاي سولانا زمان مذاكرات روز پنجشنبه 10 خرداد ماه اعلام مي‌گردد. مكان ملاقات همچنان در رايزني‌هاي فيمابين تعيين خواهد شد.

وي پيشتر در كنفرانس خبري هفتگي با خبرنگاران عنوان داشته بود: با توافق لاريجاني - سولانا زمان اين مذاكرات كه قرار بود 10 خرداد برگزار شود، به تاخير افتاده است.

سخنگوي وزارت خارجه هم‌چنين با تاكيد بر اينكه مذاكرات ايران و آمريكا تنها محدود به امنيت عراق است، عنوان داشت: با يك نگاه واقع بينانه به مسايل عراق و منطقه نگاه مي‌كنيم.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) سيد محمد علي حسيني، صبح امروز در نشست خبري خود در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي درخصوص مذاكرات ايران و آمريكا درباره‌ي عراق گفت: اين مذاكرات فردا آغاز مي‌شود و رياست تيم مذاكره كننده را كاظمي قمي، سفير كشورمان در بغداد بر عهده دارند.

وي با بيان اينكه ممكن است يك يا دو نفر از كارشناسان از تهران اعزام شوند، گفت: هيات مذاكره كننده را مراجع ذيصلاح جمهوري اسلامي ايران با مشورت يكديگر تعيين مي‌كنند و البته شخص رياست جمهوري هم نظر خاص خودشان را در اين خصوص مطرح مي‌كند.

حسيني اظهار داشت: اين مذاكرات در چارچوبي كه رهبري معظم انقلاب تعيين فرموده است آغاز مي‌شود و به مسايل امنيتي عراق اختصاص دارد.

وي با اشاره به اينكه مكان و هيات مذاكره كننده همراه آقاي كاظمي قمي هنوز مشخص نشده است، درباره احتمال ادامه اين مذاكرات و سطحي كه ايران در آن شركت خواهد كرد، گفت: در خصوص موضوعات و سطح مذاكرات اجازه دهيد كه اين مذاكرات انجام شود سپس در اين خصوص تصميم‌گيري خواهيم كرد و اجازه دهيد جلوتر از زمان پيش نرويم.

سخنگوي وزارت خارجه در خصوص تحليل‌هايي كه درباره اين مذاكرات در محافل بين‌المللي وجود دارد، گفت: اكنون تحليل‌هاي زيادي در اين باره مطرح است اما ما بر اساس اين تحليل‌ها تصميم نمي‌گيريم بلكه تلاش مي‌كنيم بر اساس واقعيات موجود تصميم بگيريم و عمل كنيم و با يك نگاه واقع بينانه به مسايل عراق و منطقه نگاه كنيم.

وي در خصوص آخرين وضعيت پنج ديپلمات ربوده شده كشورمان در اربيل عراق و ديدار آنها با خانواده‌هايشان در بغداد گفت: اينكه هنوز دسترسي كنسولي به آنها به ما نداده‌اند و ملاقات‌ خانواده‌هايشان با آنها صورت نگرفته است، موجب نگراني ما و خانواده‌هاي اين عزيزان نيز هست و ما اين موضوع را از مجاري مختلف به ويژه شخص دبيركل سازمان ملل و شوراي امنيت و مسوولين عراقي پيگيري مي‌كنيم.

حسيني اعلام كرد: خانواده‌هاي اين ديپلمات‌ها درخواستي را براي ديدار با سفير سوييس داشته‌اند كه البته سفير سوييس رد نكرده است و مشغول پيگيري اين موضوع هستند.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه نشرياتي در كشور به نقل از احمدي نژاد آورده‌اند كه وي در سفر به كرمان اعلام كرده است ما با آمريكا گفتگويي نداريم حتي درباره عراق و اين گفت‌وگوها فقط تفهيم اتهام است، آيا اين مذاكرات با اين هدف انجام مي‌گيرد، گفت: اين گفت‌وگوها در چارچوبي كه مقام معظم رهبري تعيين فرمودند آغاز خواهد شد.

حسيني در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبني بر اينكه كاظمي قمي چه ويژه‌گي‌هايي براي نمايندگي ايران در مذاكرات با آمريكا داشت كه كشورمان بيش از 10 روز را براي تعيين وي صرف كرد، اظهار داشت: در طول اين مدت نظرات مختلف مورد بررسي كارشناسانه قرار گرفت و در نهايت همه در انتخاب آقاي كاظمي قمي، سفير كشورمان در عراق اتفاق نظر داشتند. او از ديپلمات‌ها برجسته‌ و كاركشته‌ي ماست و با چارچوب‌ها كاملا آشنايي داشته و به مسايل منطقه و عراق اشراف دارد.

وي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا مبني بر اينكه گزارش اخير البرادعي درباره‌ي پرونده‌ي هسته‌يي كشورمان در عين حال كه نكات مثبت بسياري داشت به طور كلي منفي بود، تاكيد ايران تنها بر نكته‌هاي مثبت اين گزارش به چه دليل بود، گفت: آنچه در گزارش آقاي البرادعي مطرح شد را مسوولين ما مورد بحث و بررسي كارشناسانه قرار دادند و نظرشان را اعلام كردند. تاكيد او بر عدم انحراف فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران و فراهم كردن امكان دسترسي‌هاي لازم بازرسان آژانس و نصب دوربين و هم چنين اشاره به عدم بازفرآوري كه عليرغم گزارشات قطعنامه‌هاي گذشته كه اين موضوع در آنها آمده بود و از نكات منفي اين قطعنامه‌ها بود، از نكات مثبت گزارش البرادعي تلقي مي‌شود كه در مصاحبه‌اي كه داشتند نيز بر اين موضوع تاكيد كردند كه غني سازي جزو حقوق ايران است و تسلط ايران بر فناوري هسته‌يي بايد پذيرفته شود.

وي در خصوص خبري مبني بر دستگيري فردي به نام كيان تاج بخش گفت: در اين خصوص هنوز از مراجع رسمي اطلاع دقيقي نداريم.

حسيني در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه موضع ايران در برابر اتهامات اخير مقامات عراقي مبني بر اينكه فردي كه در شهرك صدر بغداد دستگير شده است با ايران در ارتباط بوده است، گفت: اين اتهامات جديد نيست اكنون هر اتفاقي كه مي‌افتد و كمي بعد منفي دارد آمريكايي‌ها تلاش مي‌كنند به نوعي براي فرار از مسووليت خود ديگران را متهم كنند.

وي در خصوص موضع ايران درباره‌ي انحلال كميته‌ي ويژه‌ي هماهنگ كننده اقدامات تهاجمي عليه ايران و سوريه در وزارت خارجه‌ي آمريكا گفت: اين اقدام بايد مورد بررسي كارشناسانه بيشتري قرار گيرد تا بتوان درباره‌ي آن اظهارنظر كرد.

سخنگوي وزارت خارجه درخصوص موضع‌گيري‌هاي اخير روسها درباره‌ي تكميل نيروگاه بوشهر گفت: مذاكرات ميان ايران و مسكو ادامه دارد البته اظهار نظرهاي متفاوتي از سوي مسوولين روسي شنيده شده است از جمله يكي از مسوولان دوما گفته است ما به تعهدات خود به ايران پايبند هستيم و روند تكميل پروژه بوشهر را ادامه خواهيم داد.

وي با بيان اينكه ممكن است برخي مشكلات فني باشد كه بايد در جلسات كارشناسي مورد ارزيابي قرار گيرد، گفت: آنچه مورد تاكيد ماست آن است كه ما به تمامي تعهداتمان حتي بيشتر از آنچه توافق شده بود عمل كرديم و آمادگي كمك به طرف روسي را داريم.

حسيني در خصوص ورود دو ناو جنگي آمريكايي به خليج فارس گفت: اين چيز جديدي نيست، از گذشته نيز بوده است و به نظر مي‌رسد براي بازسازي روحيه سربازان آمريكايي چنين تحركاتي صورت مي‌گيرد.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه وزارت خارجه چگونه به ايرانيان مقيم خارج اطمينان مي‌دهد كه چنانچه به ايران بيايند يا سرمايه‌گذاري كنند بتوانند به راحتي از ايران خارج شوند، اظهار داشت: قوانين كنسولي ما كاملا روشن است و ايرانيان مقيم خارج كشور به راحتي تردد مي‌كنند. وزارت خارجه تسهيلات زيادي را براي آنها تدارك ديده است كه چند سالي است از آن استفاده مي‌كنند و اخيرا تقويت شده است. برخي از مواردي كه احتمالا مورد اتهام قرار مي‌گيرد برخوردي منصفانه و قانوني از طرف دستگاه‌ها ذيربط صورت مي‌گيرد و جاي نگراني نيست.

وي افزود: براي جذب سرمايه‌هاي خارجي نيز برنامه‌هاي متعددي مانند تشكيل انجمن‌هاي ايرانيان مقيم در عرصه‌هاي مختلف علمي، فني و اقتصادي در نظر گرفته شده است.

حسيني درخصوص صحت دستگيري فردي به نام علي شاكري در حال خروج از ايران گفت: اين موضوع را بايد از مراجع ذيربط پيگيري كنيم.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه وزارت اطلاعات كشور از متلاشي كردن شبكه جاسوساني كه از حمايت دولت‌هاي غربي برخوردار بودند، خبر داد، اين دولت‌هاي كدامند، گفت: اين موضوع را بايد كساني كه مسوول هستند به آن پاسخ دهند.

سخنگوي وزارت خارجه در خصوص آخرين وضعيت سيد عبدالعزيزحكيم گفت: وضعيت آقاي حكيم بهتر از گذشته است و دوران نقاهت خود را سپري مي‌كند و هر وقت كه پزشك ايشان اعلام كنند مرخص خواهند شد.

(رييس دفتر مجلس اعلاي اسلامي عراق امروز اعلام كرد سيد عبدالعزيز حكيم كه به علت بيماري ريوي در بيمارستان مسيح دانشوري تهران بستري شده بود، مرخص شد.)

خبرنگاري به اتهامات اخير آمريكا به ايران مبني بر دخالت در عراق همچنين انحلال چند شبكه جاسوسي در كشور كه از طرف دولت‌هاي غربي حمايت مي‌شد و اعزام ناوهاي آمريكايي به خليج فارس اشاره كرد و پرسيد: اين همه فشار در آستانه مذاكرات ايران و آمريكا چه معنايي دارد و آيا فكر نمي‌كنيد كه اين مذاكرات مانند اجلاس شرم‌الشيخ هيچ نتيجه‌اي نخواهد داشت، كه حسيني در پاسخ گفت: برخي از مواردي كه اشاره كرديد واقعيت‌هايي است كه در منطقه وجود دارد، آنچه درباره‌ي گفت‌وگوها با آمريكا درباره‌ي عراق از ابتدا مطرح شده است بنا به درخواست مسوولين عراقي و آمريكايي و احساس مسووليت ايران به منظور كاهش آلام ملت عراق بوده است و در همان چارچوب مشخص شده نيز انجام خواهد شد.

وي افزود: اينكه گمانه‌زني كنيم كه اين مذاكرات به نتيجه نمي‌رسد صحيح نيست. گفت‌وگوها مشروط به اينكه عزم و اراده‌ي سياسي لازم در طرف مقابل وجود داشته باشد و مسووليت خود را پذيرفته و رويكردهاي گذشته‌شان را اصلاح كنند، مي‌توان به نتيجه آن اميد داشت.

حسيني تاكيد كرد: وضعيت عراق و درخواست مسوولين عراقي از گذشته نيز مورد توجه ايران بوده است.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه برخي كشورهاي عربي در لبنان اقداماتي انجام مي‌دهند كه در راستاي بر هم زدن نظم لبنان است، موضع ايران در خصوص حوادث اخير لبنان چيست، گفت: آنچه اخيرا در لبنان اتفاق افتاد موجب نگراني همه است، ما همواره تاكيد كرديم كه ثبات و آرامش در لبنان مورد توجه ماست و اگر از طريق رايزني‌ها بتوانيم به اين امر كمكي كنيم، آماده‌ايم. اينكه برخي سعي مي‌كنند آرامش را در لبنان به هم بزنند نبايد مانع از تلاش‌هاي ايران شود و ما به هر حال بايد تلاش‌هاي خودمان را در چارچوب اهدافي كه مورد نظرمان است، ادامه دهيم.

وي اعلام كرد: پيرامون حوادث اخير لبنان دبيركل سازمان ملل تماس‌هايي را با وزير امور خارجه كشورمان داشته‌اند و گفت‌وگو‌هايي ميان آقاي متكي و نبيه بري صورت گرفته است و در آينده نيز گفت‌وگوهايي با پادشاه عربستان در اين خصوص خواهند داشت.

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوالي مبني بر اين در پي دادگاه لاهه و محكوميت تاجر هلندي براي فروش سلا‌ح‌هاي شيميايي به عراق اين فرد از پرداخت غرامت به جانبازان كشورمان خودداري كرده است، موضع وزارت خارجه در اين خصوص چيست، گفت: اين پرونده را معاونت حقوقي و پارلماني رياست جمهوري دنبال مي‌كند و به نتايج خوبي رسيده‌اند.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه نظر شما درخصوص اتهاماتي كه اخيرا آلمان به عنوان رييس دوره‌يي اتحاديه‌ي اروپا درباره‌ي حقوق بشر به ايران وارد كرده چيست، گفت: برخي از اين مطالب كه درباره‌ي حقوق بشر مطرح مي‌شود از منابع غير موثق است و منطبق بر واقعيات نيست، ما نگران مسايل مربوط به مسلمانان، مهاجران و كساني كه در آنجا در اقليتند هستيم و اعلام آمادگي كرديم كه حاضريم به صورت كارشناسانه و منصفانه مسايل مربوط به حقوق بشر در ايران را با آنچه كه در كشورهاي غربي در جريان است، مقايسه كنيم.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا در مذاكرات ايران و آمريكا درباره ديپلمات‌هاي ربوده شده‌ي كشورمان صحبت مي‌شود، گفت: گفت‌وگوها اخصاص به مسايل امنيتي عراق دارد.

حسيني درخصوص وضعيت دكتر پورباقر در فرانسه گفت: تلاش‌هايي از طريق سفارت كشورمان در فرانسه انجام شده است و در تماسي كه دكتر آهني با فرزند آقاي پورباقر داشته‌اند مطالب جزئي‌تري را در اين خصوص به صورت مكتوب دريافت كرده‌اند. دو يادداشت به وزارت خارجه فرانسه داده شده است و با مديركل وزارت خارجه آن كشور نيز ديدار كردند و مسايل اكنون در حال پيگيري است و نياز به بررسي دقيق‌تر نيز دارد.

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوالي درخصوص حضور مقتدي صدر در ايران و اينكه اكنون به دليل مذاكرات ايران و آمريكا به عراق بازگشته است، اظهار داشت:‌ درباره‌ي مقتدي صدر بارها اخبار غيرموثقي مطرح شده است و اخيرا نيز اين خبر از منبع موثقي اعلام نشده است و اينها گمانه‌زني‌هايي است كه رسانه‌ها مطرح كرد‌ه‌اند.

وي درخصوص حوادث اخير لبنان و فلسطين گفت: آنچه كه در جريان است و كشورهاي مدعي حقوق بشر به راحتي از كنار آن مي‌گذرند، ادامه تجاوزات ددمنشانه رژيم صهيونيستي است كه عليه ملت لبنان و فلسطين در حال شكل گيري است و حقيقتا هيچ نشانه‌اي از بيداري در سازمان‌هاي بين‌المللي و حقوق بشري ديده نمي‌شود.

حسيني ادامه داد: اخيرا تلاشهايي براي وحدت گروه‌هاي فلسطيني صورت مي‌گيرد كه بايد مورد تقويت قرار گيرد چرا كه رژيم صهيونيستي از اين تفرقه نهايت استفاده را عليه منافع ملت فلسطين مي‌برد.

وي درخصوص وضعيت عسگري، معاون وزير دفاع سابق كشورمان گفت: در اين خصوص تلاشهايي از سوي دولت تركيه انجام مي‌شود و كميته‌اي كه از ايران به اين منظور به تركيه اعزام شده بود نيز فعال است و پيگيري‌ها ادامه دارد ولي هنوز دولت تركيه نتيجه كميته تحقيقاتي كه به اين منظور تشكيل داده بود را اعلام نكرده است و توقع ما اين است كه در اعلام اين نتيجه تسريع كنند.

وي هم چنين تاكيد كرد: خبرهاي ضد و نقيضي كه در اين خصوص مطرح مي‌شود به هيچ وجه مستند نيستند.

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوالي درخصوص نشست اخير وعيدي با ديپلمات‌هاي اروپايي در بروكسل و اينكه آيا تاخير در مذاكرات لاريجاني - سولانا از دل اين نشست بيرون آمد، گفت: اين ديدار يك ديدار كارشناسي بود و طرح‌ها و نظرات طرفين مطرح شد كه البته برخي طرح‌ها نيازمند بررسي بيشتر است.

وي با بيان اينكه مذاكرات لاريجاني - سولانا با توافق طرفين صورت گرفت، تصريح كرد: اين نشست مي‌تواند براي مذاكرات آتي لاريجاني سولانا زمينه‌سازي كند.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص اتهامات اخير دولت يمن به كشورمان گفت: اين باعث تعجب ما نيز هست، ما بارها اعلام كرديم كه مسايل "سعده" يمن يك مساله داخلي است و آنچه كه از سوي برخي مقامات يمني و اخيرا وزير كشور يمن مطرح شد منطبق بر واقعيات نيست.

وي با بيان اينكه ما در كنار يمن هستيم و روابط خوبي را با برادران يمني داريم، افزود: ما ابراز اميدواري كرديم كه يمن با حسن تدبير بتواند اين مسايل داخلي را به طول مسالمت آميز حل كند و از فرافكني و متهم كردن ديگران پرهيز كند.

حسيني در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه بعد از نشست شرم‌الشيخ به جاي اينكه عمليات تروريستي در عراق كاهش يابد اين روند تندتر شد، نظر شما چيست، گفت: در بيانيه پاياني اجلاس شرم‌الشخي در مصر بر حمايت همه جانبه از دولت مالكي، متمركز شدن تلاشها بر ايجاد امنيت و ثبات بيشتر در كشور عراق تاكيد شد و كشورها بايد نسبت به آنچه در اين بيانيه مورد تاكيد قرار گرفت متعهد باشند. البته در مقابل تصميمات آن اجلاس گروه‌هاي تروريستي كه با اهداف مشخص ناآرامي‌ها را در عراق دنبال مي‌كنند، آرام ننشسته‌اند.

وي تاكيد كرد: بايد با تقويت دولت قانوني مالكي به دنبال برقراري ثبات و امنيت در عراق بود.

وي در خصوص نامه‌اي كه اخيرا از سوي وزارت خارجه مصر به ايران فرستاده شده است، در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا گفت: يك پيام شفاهي از سوي وزير خارجه مصر مطرح شد كه از اظهارات رييس جمهور استقبال كردند و از آقاي متكي وزير امور خارجه كشورمان خواستند كه موضوعات را در ديدارهاي آتي مورد پيگيري قرار دهند.

حسيني در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه وزير امور خارجه روز گذشته از پيام‌هاي مثبتي كه از سوي برخي كشورها در خصوص مذاكرات لاريجاني - سولانا مطرح شده است، صحبت كرد، اين پيام‌ها چيست و از طرف چه كساني است، گفت: تماسي از طرف وزير خارجه آلمان و هم چنين شخص بان كي مون، دبيركل سازمان ملل صورت گرفت و بر اين نكته تاكيد داشتند كه سولانا براي كمك به روند گفت‌وگوها و يافتن راه‌حل منطقي تلاش كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha