• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۳۸۶ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8603-03443
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/عراق محور مذاكره ايران و آمريكا- نگاه نمايندگان/ *نقش ايران در ثبات منطقه غيرقابل انكاراست *مذاكره درباره عراق فرصتي براي آمريكاست تا حسن نيت‌ نشان دهد

/عراق محور مذاكره ايران و آمريكا- نگاه نمايندگان/
*نقش ايران در ثبات منطقه غيرقابل انكاراست
*مذاكره درباره عراق فرصتي براي آمريكاست تا حسن نيت‌ نشان دهد

جهانگيرزاده عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: وجود امنيت در عراق براي ايران و عراق مفيد خواهد بود؛ لذا وجود يك همسايه امن براي ايران ضرورتي‌تر از كشوري است كه دچار مخاطرات شديد امنيتي است.

جواد جهانگيرزاده، عدم امنيت در عراق و شرايط موجود در عراق را تاثيرگذار در امنيت جمهوري اسلامي ايران و هم‌چنين فرو رفتن آمريكا در باتلاق عراق دانست و به خبرنگار پارلماني ايسنا گفت: كشتارهاي وسيع، غارت‌گري، محاربه‌هايي كه جريانات بر عليه دولت منتخب مردم عراق انجام مي‌دهند، نبود امنيت كافي براي شهروندان مختلف عراق و احتمال وقوع درگيري‌هاي منطقه‌اي، در صورتي‌كه اين وقايع كنترل نشود، وجود دارد. بنابراين جمهوري اسلامي ايران هم كه مرز بسيار طولاني با عراق دارد از اين موضوع متاثر خواهد بود.

وي با تاكيد بر اين‌كه انجام هرگونه مذاكره با آمريكا بدون در نظر گرفتن منافع آتي قدم درستي نخواهد بود؛ آنچه باعث ظهور تفكرات راديكال در عراق شده است را حضور اشغالگران دانست و تصريح كرد: زمان و نحوه خروج اشغالگران مهم است، زيرا ارتباط مستقيم با امنيت منطقه دارد.

وي با بيان اين كه با تداوم حضور اشغالگران، عراق كانون ناامني‌ها خواهد بود، گفت: ظهور مخالفت‌هاي جدي ميان تفكرات مختلف مذهبي يا قومي در عراق مي‌تواند به كشورهاي منطقه تسري يافته و امنيت منطقه را تحت‌الشعاع قرار دهد.

اين عضو كميسيون امنيت ملت مجلس رسيدن پرونده ايران به شوراي امنيت را نيز نتيجه‌ پيگيري‌هاي مستمر و شيطنت‌هاي آمريكايي‌ها دانست و خاطرنشان كرد: آمريكا بايد در روالي كه قرار دارد، تجديدنظر‌ اساسي داشته باشد. زيرا بدون ايجاد تغييرات گسترده‌ در رفتار آمريكايي‌ها ايجاد بستر يا زمينه‌ براي هرگونه مذاكره كار درستي نخواهد بود.

عضو فراكسيون اقليت تصريح كرد:« مذاكره ايران و آمريكا بر سر موضوع عراق مي‌تواند فضاي بين‌المللي كه عليه ايران است را بشكند.»

بيژن شهبازخاني، نماينده‌ي مردم ملاير در خانه ملت، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني ايسنا، در خصوص مذاكره ايران و آمريكا در مورد عراق خاطرنشان كرد:« تصميم براي انجام مذاكره تصميم‌ منطقي و درستي است. در اين شرايط آمريكا فضاي بين‌المللي را به ضرر جمهوري اسلامي ايران سوق مي‌دهد و تبليغات شديدي دارد مبني بر اين‌كه ايران علاقه‌ ندارد در عراق ثبات ايجاد شود و از آن در كنار بحث انرژي هسته‌يي، به عنوان گزينه‌اي براي فشار بر ايران استفاده مي‌كند.»

وي ادامه داد:« سياست درست دولت‌ ما مي‌تواند اين باشد كه فضايي كه عليه ايران است شكسته شود و تبليغات گسترده‌ي آمريكا مبني بر عدم علاقه ايران براي ثبات در عراق، با عملكرد ايران، شكست بخورد.»

عضو فراكسيون اقليت با بيان اين‌كه سياست كلان جمهوري اسلامي ايران ثبات در عراق است، خاطرنشان كرد:« در شرايطي كه مجلس و نخست‌وزير عراق شيعه است، يكي از سياست‌هاي آمريكا ناكارآمد جلوه دادن دولت فعلي عراق است و سعي مي‌كند شرايط را براي حاكم كردن اقليت در عراق فراهم كند، مذاكره با آمريكا تصميم درستي بوده است.»

شهبازخاني مذاكره در سطح وزير خارجه يا معاونين وي كه از ارزش بين‌المللي برخوردار باشد را كار منطقي و درستي دانست و گفت:« اين مذاكره هم به امنيت عراق كمك مي‌كند و هم باعث پيشبرد و اهداف جمهوري اسلامي مي‌شود.»

نماينده‌ي ملاير در پاسخ به اين‌ پرسش كه آيا ايران در اين مذاكره مي‌تواند موضوع هسته‌يي را نيز مطرح و امتيازي كسب كند؟ خاطرنشان كرد:« جمهوري اسلامي ايران با توجه به ظرفيت‌هاي بين‌المللي، شرايط خاورميانه، شرايط آمريكا از لحاظ سياسي، وضعيت بوش و مشكلي كه با مجلس آمريكا و دموكرات‌ها دارد و شرايط جديد در سياست خارجي آمريكا كه در لبنان به نتيجه نرسيد و بي‌ثباتي عراق و تحت تاثير قراردادن حيثيت آمريكا و نياز بوش به ارائه يك عملكرد مثبت و موفق در عراق مي‌تواند در اين مذاكرات زمينه‌اي به دست آورد كه در انرژي هسته‌يي هم به حق خودمان برسيم.»

شهبازخاني با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبري درارتباط با مذاكره با آمريكا گفت:« مذاكره بر سر موضوع عراق فرصتي براي آمريكاست تا حسن نيت‌ نشان دهد و از سياست‌هاي خصمانه عليه ايران دست بردارد.»

وي افزود:« ايران در زمينه‌هايي كه باعث ثبات منطقه شود و حقوق ملت‌ها محترم شمرده گردد، علاقمند به همكاري است و اين حسن نيتش را با اين مذاكره نشان مي‌دهد؛ حال نوبت آمريكاست كه نشان دهد چقدر از سياست‌هاي سلطه‌طلبانه خود دست برمي‌دارد.»

شهبازخاني تاكيد كرد:« اين مذاكره محكي است كه ببينيم نياز هست كه در آينده با آمريكا مذاكرات در حوزه‌هاي ديگر گسترش يابد؟»

غلامرضا كرمي نماينده مردم كرمان در خانه ملت اظهار كرد: آمريكايي‌ها به شدت در عراق گرفتار شده‌اند، و به همين دليل به دنبال آن هستند كه درباره اين موضوع با جمهوري اسلامي ايران مذاكره و گفت‌وگو كنند.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياسي خارجي مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين‌كه متاسفانه هميشه نوع موضع‌گيري‌هاي مقامات آمريكايي نسبت به جمهوري اسلامي ايران استكباري و تند بوده است، گفت: سياست‌هاي آمريكا سياست‌هاي استكباري است و همين حالا هم كه درخواست براي مذاكره پيرامون بحران عراق كرده‌اند موضع‌گيري بوش، ديك چني و مقامات آمريكايي باز از نوع استكباري است و برخوردهاي تندشان هم‌چنان ادامه دارد.

رييس كميته دفاعي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي گفت: بايد ببينيم اين اقدام براي گفت‌گو در مورد عراق چگونه چارچوب خود را پيدا مي‌كند؟ آيا آمريكايي‌ها براي همين درخواست‌شان نيز از روش استكباري استفاده مي‌كنند يا واقعا به دليل اين‌كه در مساله عراق دچار مشكل شده‌اند، به اين نحو برخورد مي‌كنند.

نماينده مردم كرمان با اشاره به اين‌كه هر دولتي سعي مي‌كند در هر اقدام و مذاكره‌اي منافع ملي خود را در نظر بگيرد، افزود: آنچه تا كنون در مورد اين ديدار مطرح است مساله عراق است و جمهوري اسلامي ايران نيز براي كمك به دولت و ملت عراق اعلام آمادگي كرده است.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس يادآور شد: بايد ديد اين مذاكرات به چه شكلي پيشرفت خواهد كرد و رويكرد آمريكايي‌ها در بحث مذاكره چگونه خواهد بود؛ اما شخصا به آمريكايي‌ها بسيار بدبين هستم، زيرا در طول سال‌هاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نسبت به جمهوري اسلامي ايران برخوردهاي مناسبي نداشته‌اند.

كرمي اظهار كرد: رويكرد مثبت آمريكايي‌ها براي مذاكره با ايران در خصوص مساله عراق به اين برمي‌گردد كه آنها چقدر به مسائل منطقه واقع‌بين‌تر شده‌اند و تا چه اندازه مي‌خواهند با واقعيت‌هاي منطقه و اين كه جمهوري اسلامي يكي از مهم‌ترين آن واقعيت‌ها در منطقه است برخورد كنند و اين را بايد به آينده سپرد.

به اعتقاد حاجي‌بابايي عضو هيات ريسه مجلس شوراي اسلامي فصل جديدي از ارتباطات و تعامل جمهوري اسلامي ايران، با كشورهاي دنيا شروع شده است كه در اين راستا حرف اول در سياست خارجي را ارتباط با كشورهاي مسلمان و كشورهاي همسايه مي‌زند.

حميدرضا حاجي بابايي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني ايسنا، مصر را كشوري مسلمان خواند كه بايد تعامل با اين كشور را بيش از گذشته كرد.

وي افزود: علي‌رغم اشتباهات و مسائلي كه برخي كشورها دارند، اين تعاملات بايد دنبال شود.

نماينده‌ي مردم همدان در عين حال تاكيد كرد كه در ايجاد ارتباط با همه، بايد زمينه‌ها را فراهم كرده و اعتمادسازي را بيشتر كنيم.

اين عضو كميسيون امينت ملي و سياست خارجي مجلس مذاكره با آمريكا را نيز مذاكره مشروطي دانست كه به امنيت عراق باز مي‌گردد.

وي ادامه داد: البته كمكي كه در عراق انجام مي‌پذيرد و كاري كه شكل خواهد گرفت بر موازنه‌ سياسي در دنيا تاثير خواهد گذاشت.

حاجي‌بابايي با تاكيد بر اين‌كه مذاكره با آمريكا محمل مردمي نداشته و مردم اين شرايط را نخواهند پذيرفت، گفت: آمريكا بايد ديوار بي‌اعتمادي را بردارد. هر چند كه با موقعيتي كه در عراق پيش آمده حوادثي را در پيش خواهد داشت كه مي‌تواند بسياري از موضوعات را در صحنه‌ بين‌الملل تسهيل و آماده كند.

هوشنگ حميدي معتقد است: قبول اين موضوع كه ايران مي‌تواند نقش مهمي را در ايجاد ثبات در منطقه ايفا كند و در اين زمينه مذاكراتي شروع شود، يقينا مي‌تواند پيش زمينه‌اي باشد براي اين كه در آتيه مسائلي را كه مستقيما به خود ايران مربوط است، به وسيله مذاكره و گفت‌وگو حل كنند.

نماينده‌ي مردم سنندج در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در ارزيابي از مذاكره ايران و آمريكا در مورد حل مشكلات عراق گفت: يقينا خاورميانه به عنوان يكي از حساس‌ترين نقاط دنيا كه به لحاظ وضعيت ژئوپوليتيك، بافت جمعيتي، مذهبي و ديني از موقعيت ويژه در دنيا برخوردار است.

وي افزود: هم‌چنين نمي‌توان نقش ايران در ايجاد ثبات در منطقه را ناديده گرفت. آمريكايي‌ها هم به خوبي اين مساله را درك كرده‌اند. البته تلاش زيادي از سوي آن‌ها صورت گرفت كه نقش ايران را در اين موضوع كمرنگ و يا موضوع را وارونه و به گونه‌اي ديگر چه در ديدارهايشان با سران كشورهاي ديگر و چه در ايجاد ذهنيت منفي در افكار عمومي دنيا عليه ايران جلوه دهند، ولي هيچ كدام از اين‌ها نتيجه‌اي نداشته است.

به اعتقاد حميدي، مذاكره در مورد عراق، مي‌تواند بسياري از ذهنيت‌ها كه عليه ايران در دنيا مطرح است را خنثي كند و دو دستگي كه در نحوه برخورد با ايران وجود دارد و افكاري را كه برنامه‌ي خشن و تندي را عليه ايران دارند، را نيز به سمت مذاكره سوق دهد.

عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس ادامه داد: ايران بارها اعلام كرده كه به انحا مختلف آماده است در چارچوب كنوانسيون‌ها بين‌المللي و معاهدات حقوق بين‌المللي مذاكره كند و براي دنيا همان‌طور كه تا كنون در مسائل مختلف شفاف عمل كرده، حاضر است باز شفاف‌تر عمل كند تا جاي هيچ‌گونه نگراني نباشد.

خدادادي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اين‌كه جمهوري اسلامي ايران هميشه با در نظر گرفتن رفاه و امنيت مردم عراق حاضر است در هر اجلاس و مذاكره‌اي شركت كند،‌ تصريح كرد: جمهوري اسلامي صرفا به خاطر اين‌كه اين گفت‌وگو با آمريكا به ثبات و امنيت و رفاه عراق ارتباط دارد جواب مثبت داده و اعلام آمادگي كرده است.

سلمان خدادادي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با طرح اين سوال كه تا چه اندازه اين ديدار و مذاكره با منافع ملي نظام منافات دارد يا نه،‌ گفت: اين مورد بايد بحث و بررسي شود، اما اين‌كه اين نشست‌ها در ارتباط با عراق و به نفع مردم عراق است، در واقع قدمي براي ايجاد ثبات و امنيت در كشور همسايه است و هرچه در عراق امنيت برقرار باشد، امنيت منطقه افزايش پيدا مي‌كند و افزايش امنيت در منطقه به نفع تمام كشورها به خصوص منافع كلي نظام جمهوري اسلامي تلقي مي‌شود.

نماينده مردم ملكان در خانه ملت يادآور شد: اگر ايران جواب مثبت به مذاكره با آمريكا در خصوص حل بحران عراق داده اولا نفع مردم عراق در آن است و ثانيا مي‌توانيم از امنيت عراق به نفع امنيت داخلي كشورمان نيز استفاده كنيم.

عضو كميسيون امنيت ملي با اشاره به اين‌كه اگر گفت‌وگو اتفاق بيفتد اين اولين نشست ايران و آمريكا بر سر يك موضوع خواهد بود،‌افزود: در اين ديدار غير از مسايل عراق مسايل ديگري قابل طرح نيست، و هياتي كه براي مذاكره انتخاب خواهد شد در حد مذاكره در خصوص مسايل عراق انتخاب مي‌شود و احتمالا صلاحيت بالاتر از اين را نيز داشته باشند اما اين ديدار مي‌تواند سرآغاز مذاكرات ديگري هم باشد.

خدادادي شروع اين گفت‌وگوها را در حد كارشناسان عنوان كرد و گفت: شروع اين كار نمي‌تواند در حد وزرا باشد بلكه در حد كارشناسان صورت مي‌گيرد؛ زيرا اين نوع مذاكرات نمي‌تواند در ابتدا در سطح بالايي از مقامات دو كشور باشند، بلكه با حضور كارشناسان دو طرف مي‌تواند براي بررسي مساله عراق انجام شود.

وي در پايان تاكيد كرد: اين مذاكرات مي‌تواند شروعي براي فتح باب مذاكرات ديگر در چارچوب منافع ملي باشد و ما مي‌توانيم با اين نشست‌ها منافع ملي خود را دنبال كنيم اما امروز منافع ملي ايجاب مي‌كند كه يك همسايه امن و با ثباتي داشته باشيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha