• شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۰۹:۱۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8602-13044

رييس اتحاديه صنايع آلومينيوم ساختماني خبرداد: كاهش 50توماني هركيلو آلومينيوم در پي توليد شمش‌هاي ناخالص تداوم مشكل خريد مواد اوليه از كشورهاي عربي

رييس اتحاديه صنايع آلومينيوم ساختماني خبرداد:
كاهش 50توماني هركيلو آلومينيوم در پي توليد شمش‌هاي ناخالص
تداوم مشكل خريد مواد اوليه از كشورهاي عربي

توليد شمش‌هاي ناخالص آلومينيوم در كشور، قيمت هر كيلو از اين محصول را 50 تومان كاهش داد.

هبت‌اله فاضلي ـ رييس اتحاديه صنايع آلومينيوم ساختماني ايران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين كه مشكل واردات بيلت آلومينيوم (مواد اوليه موردنياز كارخانه‌ها) همچنان ادامه دارد، گفت: در گذشته خريد‌ها با استفاده از يوزانس‌هاي شش ماهه يا يك ساله از كشور‌هاي حاشيه خليج فارس خريداري مي‌شد، ولي هم اكنون اين اعتبارات قطع شده و خريد به اين طريق امكان‌پذير نيست.

وي ادامه داد: براساس بخشنامه بانك صادرات، توليدكننده بايد از اين بانك جهت دريافت تسهيلات از يك بانك ديگر مجوز دريافت كند كه اين مساله مشكلاتي را به همراه دارد.

وي نياز كارخانه‌هاي توليدكننده آلومينيوم ساختماني را به مواد اوليه طي سال جاري حدود 300 هزار تن عنوان كرد و گفت: مشكل خريد مواد اوليه از كشور‌هاي عربي در پي مطرح شدن بحث تغيير نام خليج فارس همچنان ادامه دارد و اين كشور‌ها از فروش بليت آلومينيوم به توليدكنندگان ايراني خودداري مي‌كنند.

فاضلي ادامه داد: قرار بود حدود پنج محموله 300 هزار تني از كشور‌هاي عربي به ايران وارد شود كه به دليل بحث‌هاي مطرح شده بر سر نام خليج فارس اين كار عملي نشد و تنها يكي از اين محموله‌ها كه از بحرين خريداري شده در شرف ورود به ايران است.

به گفته وي محدوديت واردات مواد اوليه و موانع تسهيلاتي باعث كاهش توليد كارخانه‌هاي آلومينيوم ساختماني شده و هم اكنون كمتر از 50 درصد ظرفيت كارخانه‌ها فعال است.

وي از انجام مذاكرات با وزيران تعاون و صنايع به منظور حل مشكلات موجود خبر داد و گفت: تاكنون پاسخي از طرف وزارت صنايع در اين مورد دريافت نكرده‌ايم.

او با تاكيد بر لزوم كاهش صادرات شمش آلومينيوم توسط كارخانه‌هاي ايرالكو و المهدي به منظور تامين نياز داخل تصريح كرد: هم اكنون شركت المهدي با مشكلاتي در زمينه توليد مواجه است و بخشي از آلومينيوم اين كارخانه به صورت ناخالص توليد مي‌شود و براي آلياژ‌سازي در اختيار برخي توليدكنندگان قرار مي‌گيرد كه اين شمش‌هاي ناخالص بيشتر در توليد آلومينيوم‌هاي ساختمان به كار برده مي‌شود.

فاضلي كاهش 40 تا 50 توماني هر كيلو شمش آلومينيوم را طي يك ماه اخير در كشور ناشي از ورود شمش‌هاي ناخالص به بازار دانست.

او بر واردات شمش آلومينيوم از كشور‌هايي مانند ونزوئلا كه روابط اقتصادي ايران با آن كشور‌ها در حد مناسبي قرار دارد، تاكيد كرد و گفت: حمايت مسوولان از صنعت آلومينيوم كشور علاوه بر رونق اين بخش باعث رشد اشتغالزايي نيز خواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha