• دوشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8602-05871

معاون وزير نفت خبر داد: ابلاغ دستور توليد زودهنگام يادآوران تصويب قراردادهاي بيع‌متقابل جديد

معاون وزير نفت خبر داد:
ابلاغ دستور توليد زودهنگام يادآوران
تصويب قراردادهاي بيع‌متقابل جديد

دستور توليد زودهنگام از ميدان نفتي يادآوران به شركت نفت و گاز اروندان ابلاغ شده است.

غلامحسين نوذري - معاون وزير نفت - در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران و شبكه اطلاع‌رساني نفت و انرژي با اعلام اين خبر، اظهار كرد: پس از آخرين دور مذاكرات با شركت ساينوپك براي توسعه ميدان يادآوران، همه بندهاي قرارداد به جز بحث بازگشت سرمايه (ROR) نهايي شده است.

وي افزود: در اين راستا قرار است هفته آينده يك گروه چيني براي مذاكره در خصوص ضمايم قرارداد (مانند ضميمه مالي و نحوه استفاده از پيمانكاران داخلي) به ايران بيايند كه پس از آن ضمن به نظر گرفتن مسايل اقتصادي تصميم گيري مديريتي در خصوص ROR آغاز خواهد شد.

 اعلام آمادگي شل براي حضور در يادآوران

به گزارش ايسنا، وي با اشاره به ابراز علاقه‌مندي شل براي حضور در پروژه توسعه ميدان يادآوران خاطرنشان كرد: به اين منظور دو گزينه وجود دارد كه ايران مي‌تواند با شل و ساينوپك به صورت مشترك مذاكره كند و يا پروژه به ساينوپك داده شود و آنها با شل همكاري كنند. در اين زمينه همچنين شركت سرمايه‌گذاري نفت با ساينوپك مذاكراتي داشته‌ و شركت ملي نفت نيز اعلام كرده است كه اين شركت به عنوان يك شركت ايراني مي‌تواند در توسعه ميدان يادآوران سهم داشته باشد.

حمايت از ساخت كارخانه ان.جي.ال در خارگ

وي با تاكيد بر اين‌كه شركت ملي نفت ايران از ساخت كارخانه NGL در خارگ حمايت مي‌كند، تشريح كرد: مطالعات اوليه، طراحي و عمليات مهندسي اين پروژه انجام شده است و در صورت جابه‌جايي، همه برنامه‌ها از بين مي‌رود؛ بنابراين امكان انتقال اين پروژه به مكان ديگر وجود ندارد و طرح جمع آوري گازهاي همراه بايد در منطقه خارگ اجرا شود، زيرا بخشي از خوراك پتروشيمي خارگ نيز از اين محل تامين خواهد شد.

آمادگي ايران براي همكاري با گازپروم

نوذري با بيان اين‌كه ايران آمادگي همكاري با گاز پروم در خط لوله صلح را دارد، توضيح داد: گازپروم يك شركت توانمند و بزرگ است كه اگر به خط لوله صلح وارد شود، به پيشرفت و تسريع كار كمك خواهد كرد.

مذاكره براي چگونگي انتقال گاز ايران به اروپا

وي با اشاره به موضع گيري‌هاي مثبت اخير وزير امور خارجه اتريش درباره موافقت‌نامه‌هاي شركت OMV با ايران، يادآوري كرد: نيازمندي به انرژي و پايبندي به اين موافقت‌نامه‌ها، موضع اتريش بوده است. در اين زمينه براي انتقال گاز از خط لوله نوباكو توافق شده كه ايران و اتحاديه اروپا به طور جداگانه با تركيه مذاكره كنند تا چگونگي انتقال گاز در اين محدوده جغرافيايي مشخص شود. شرايط كنوني به گونه‌اي است كه در صورت توافق ايران با تركيه، ايران مي‌تواند گاز را در مرز اروپا به آن‌ها تحويل دهد و يا در مرز تركيه، كه توجيه اقتصادي اين دو مسير زماني مشخص مي‌شود كه نتيجه مطالعات برروي آنها نهايي شود.

به گفته او ايران تاكنون دو تا سه دور مذاكره در خصوص نحوه مشاركت در انتقال گاز به اروپا از طريق خط لوله داشته كه هنوز نهايي نشده است.

 تصويب قراردادهاي بيع‌متقابل جديد

وي در ادامه با بيان اين‌كه بندهاي اصلاح قرارداد‌هاي بيع متقابل يك بار مورد تصويب هيات مديره شركت ملي نفت قرار گرفته است، افزود: قرارداد اصلاحي پس از آن به مرحله بازخواني رفت كه دوباره بندهاي اصلاحي تصويب شد و در حال حاضر مذاكرات ميدان يادآوران نيز برمبناي بيع متقابل جديد است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha