• یکشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ / ۱۱:۵۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8602-00793

مديرعامل تاسيسات دريايي ايران خبر داد: نصب سكو‌هاي فاز‌هاي 9و10پارس جنوبي در پاييز نصب سكوهاي بهرگانسر از اواخر خرداد

مديرعامل تاسيسات دريايي ايران خبر داد:
نصب سكو‌هاي فاز‌هاي 9و10پارس جنوبي در پاييز 
نصب سكوهاي بهرگانسر از اواخر خرداد

نصب سكو‌هاي فاز‌هاي 9 و 10 پارس جنوبي را براي ماه اكتبر (اوايل پاييز) برنامه‌ريزي كرده‌ايم.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سلطان‌پور ـ مديرعامل شركت تاسيسات دريايي ايران - با اعلام اين خبر گفت: قرارداد نصب سكو‌ها قطعي شده است، اما با توجه به اين كه امكان نصب داخلي نداريم، از بارج شركت SHL استفاده خواهيم كرد.

وي در خصوص فعاليت‌هاي اين شركت در فاز‌هاي 15 و 16 افزود: ما ليدر (فرمانده) بخش دريايي هستيم كه يكي از سكو‌ها به صورت كامل به ايزوايكو و ديگري به شركت صف واگذار شده است. در اين راستا قرار بود تامين مالي اين پروژه از طريق فاينانس تهيه شود كه در نهايت اين اقدام امكان‌پذير نشد و در حال حاضر منابع تامين مالي از منابع داخلي نفت تهيه خواهد شد.

پيشرفت فيزيكي 9.5 درصدي فاز‌هاي 15 و 16

به گفته او، مصالح سازه‌اي جكت‌ها، عرشه‌ها و خط لوله تامين، قرارداد مهندسي منعقد و كار مهندسي آغاز شده است. در اين زمينه كار بازرسي انجام مهندسي خط لوله نيز در حال انجام است؛ بنابراين در مجموع از برنامه عقب نيستيم، زيرا تنفيذ قرارداد با تاخير همراه بوده است؛لذا پروژه در زمان‌بندي قراردادي پيش مي‌رود. در اين زمينه در خصوص زمان تنفيذ قرارداد اختلاف نظر وجود دارد و تعبير كارفرما اين است كه با نخستين پرداخت از مجموعه پيش پرداخت‌ها قرارداد نافذ شده است. در مجموع اگر خريد را لحاظ كنيم تاكنون پروژه فاز‌هاي 15 و 16 در مجموع حدود 9.5 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.

مديرعامل شركت تاسيسات دريايي ايران با اشاره به اين كه كار ما در سكوي سلمان عملا از هشت ماه پيش تمام شده است، توضيح داد: تنها كار باقي‌مانده نصب رايزر‌هاي خط لوله است كه منتظر هستيم كار نصب سكو‌ها كه به وسيله شركت صدرا در حال برنامه‌ريزي است، انجام شود.

نصب سكو‌هاي بهرگانسر از اواخر خرداد

وي در خصوص پروژه بهرگانسر افزود: كار مهندسي آن تمام شده، مصالح لازم براي نصب سكو تامين، بارجي كه بايد سكو‌ها را حمل كند اجاره شده و كار‌هاي پيش ساخت در حال انجام است كه اميدواريم اواخر خرداد نصب سكو‌ها آغاز شود.

او، حضور در مناقصه‌هاي دريايي فاز 11 (با كارفرمايي شركت توتال)، سه قرارداد حفاري، مناقصه خط لوله رشادت و ساخت خط لوله فاز 12 را از جمله برنامه‌هاي امسال شركت تاسيسات دريايي دانست و گفت: همچنين براي ساخت و تامين دكل‌هاي حفاري نيز با مشاركت شركت اورينتال حاضر خواهيم شد. در اين راستا براي خريد دو دكل دريايي اقدام كرده‌ايم كه دكل فورچونا قطعي شده و در حال رايزني براي اوريزونت هستيم؛ اين دو دكل در اجاره شركت اورينتال بوده، ولي تملك آن را نداشته است.

سلطان‌پور با بيان اين كه سفارش خط لوله براي 400 كيلومتر در فاز‌هاي 17 و 18 را قطعي كرده‌ايم، تشريح كرد: مصالح جكت‌ها خريداري شده و كار ساخت آن‌ها دو تا سه ماه ديگر آغاز خواهد شد و قرارداد مهندسي سكو‌ها نيز در حال انجام است. پيشرفت فيزيكي تاييد شده كارفرما در فاز‌هاي 17 و 18 با احتساب بخش خريد 17 درصد است و تاكنون نيز در مجموع 170 ميليون دلار (120 ميليون دلار براي خريد خط لوله و حدود 50 ميليون دلار) در قبال ارائه صورت وضعيت‌هايي كه انجام شده از كارفرما تحويل گرفته‌ايم.

خريداري اسناد مناقصه 4 بلوك نفتي

او، از فعاليت‌هاي جديد شركت تاسيسات دريايي در زمينه بالادستي خبر داد و گفت: براي نخستين‌بار با مشاركت مجموعه‌هاي داخلي و خارجي در مناقصه 17 بلوك اكتشافي شركت كرده و اسناد چهار بلوك را خريداري كرده‌ايم. همچنين فعاليت‌هاي ما در كشور‌هاي خارجي همچنان ادامه دارد و اميدواريم امسال يك تا دو پروژه ديگر بگيريم.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: در بندر اميرآباد به صورت درازمدت ياردي براي احداث واحد پوشش خط لوله و ساخت تاسيسات دريايي اجاره كرده‌ايم كه علاوه بر كمك فعاليت‌هاي ما و درياي خزر زمينه لازم براي انجام فعاليت‌هاي ما را در پروژه تركمنستان ايجاد مي‌كند.

او، توسعه فعاليت‌هاي اين شركت با مشاركت بخش خصوصي را از جمله برنامه‌هاي امسال دانست و خاطرنشان كرد: توسعه ظرفيت‌ها از طريق مشاركت با بخش‌هاي ديگر و ايجاد شركت‌هاي اقماري از ديگر برنامه‌هاي ماست. سال گذشته فعاليت‌هاي شش پروژه كامل شد و اميدواريم امسال پروژه 9 و 10 را به صورت قطعي تحويل دهيم. همچنين اقدامات ورود به بورس را انجام داده‌ايم و در حال بررسي‌هاي بيشتر هستيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha