• دوشنبه / ۲۷ فروردین ۱۳۸۶ / ۱۵:۰۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8601-10423

وزير نيرو خبر داد: آبگيري سد سيوند در هفته جاري احتمال زياد تغيير نكردن ساعت رسمي كشور در سال86

وزير نيرو خبر داد:
آبگيري سد سيوند در هفته جاري 
احتمال زياد تغيير نكردن ساعت رسمي كشور در سال86

سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري موافقت كتبي و رسمي‌ خود را با آب‌گيري سد سيوند اعلام كرده است كه بر اين اساس آب‌گيري اين سد به طور رسمي‌ در هفته جاري آغاز مي‌شود.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيد پرويز فتاح - وزير نيرو - در خصوص آب‌گيري سد سيوند خاطرنشان كرد: در اين رابطه ملاحظات و تاخيراتي در آبگيري سد به منظور مطالعات تكميلي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري انجام شد و خوشبختانه در حال حاضر اين كار‌ها به پايان رسيده و اين سازمان موافقت كتبي و رسمي‌ خود را با آب‌گيري سد سيوند اعلام كرده است كه بر اين اساس آب‌گيري اين سد به طور رسمي‌ در هفته جاري و همزمان با سفر هيات دولت به استان فارس انجام خواهد شد.

وي با بيان اين كه سازمان ميراث فرهنگي تحقيقات لازم را در اين رابطه انجام داده است، تصريح كرد: هم اكنون ما دستور آبگيري را داده‌ايم و مرحله نخست آن انجام و دريچه‌هاي تحتاني باز شده‌اند؛ ولي اين آبگيري قطعا محدود خواهد بود كه با اين حال فرصتي است براي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تا مطالعات احتمالي را ادامه دهد.

فتاح با اشاره به سيلاب‌هاي هفته‌هاي گذشته در اين منطقه اظهار كرد: با توجه به اين كه هيچ برنامه‌اي براي آبگيري سد سيوند وجود نداشت، تمام سيلاب‌ها را در آن زمان از مخزن سد خارج كرديم؛ بنابراين هم اكنون فرصت استفاده از سيلاب‌هاي گذشته را از دست داده‌ايم، در حالي كه امكان پر كردن مخزن سد با آب سيلاب‌ها مهيا بود.

وي تصريح كرد: طبق توافق امسال ايستگاه‌هاي رطوبت‌سنج را در منطقه پاسارگاد نصب مي‌كنيم و بر اين اساس سنجش رطوبت انجام خواهد شد. با توجه به اين كه كميسيون فرهنگي مجلس‌ موافقت كلي خود را براي آبگيري سد سيوند اعلام كرده‌ است و همچنين توافق كلي كه در سطح ملي انجام شده، آبگيري اين سد در اين هفته انجام خواهد شد.

تغيير ساعت رسمي كشور به احتمال زياد در سال 86 انجام نخواهد شد

وزير نيرو همچنين در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر احتمال تغيير ساعت رسمي كشور در سال جاري گفت: تصويب يك فوريت اين طرح از سوي مجلس يك كار كاملا مدبرانه بوده است؛ اما در واقع با توجه به اين كه طرح دو فوريتي آن رد شده است و تنها يك فوريت آن تصويب شد، اين مساله مي‌تواند فرصتي را براي كارشناسي بيشتر و تعامل جدي‌تر مجلس و دولت فراهم كند.

او با بيان اين كه موضوع تغيير ساعت بايد طبق قانون مراحلي را طي كند، گفت: با اين حساب احتمال مي‌دهيم طبق گفته رييس كميسيون انرژي مجلس، امسال طرح مذكور تاييد نشود كه بر اين اساس تغيير ساعت در سال 86 انجام نخواهد شد.

او تصريح كرد: البته اگر در مراحل بعدي يك فوريت تصويب شده به طور كلي تاييد شود، از سال آينده تغيير ساعت اجرا مي‌شود و در صورتي كه به تصويب نهايي نرسد، نظر دولت اين است كه همين روند ادامه پيدا كند؛ با اين حال دولت در همه امور تابع قوانين مصوب مجلس است، حتي اگر نظري متفاوت داشته باشد.

 بهره‌برداري از پروژه‌هاي آب و برق از جمله سد ملاصدرا 

وزير نيرو در رابطه با افتتاح طرح‌هاي اين وزارتخانه در سفر استاني هيات دولت به استان فارس گفت: طبق آخرين هماهنگي اميدواريم سد مخزني ملاصدرا فردا - سه‌شنبه - افتتاح شود كه در واقع در نخستين سال آبگيري اين سد، 350 ميليون مترمكعب آب پشت آن ذخيره شد و در واقع سدي است كه با سرمايه‌گذاري خارجي چيني‌ها انجام شده است و همچنين يك نيروگاه 100 مگاواتي دارد كه هم‌اكنون در حال كار است.

وزير نيرو همچنين گفت: هم زمان با اين برنامه‌، پروژه‌هاي بزرگ برق نيز استان فارس افتتاح خواهد شد كه شامل ورود واحد دوم نيروگاه سيكل تركيبي كازرون به ظرفيت 160 مگاوات به مدار است؛ همچنين اميدواريم واحد نخست نيروگاه جهرم را نيز وارد مدار كنيم.

ساخت نيروگاه‌ها توسط بخش غير دولتي

فتاح كه در حاشيه ديدار با وزير امور خارجه گامبيا با خبرنگاران سخن مي‌گفت،  در خصوص واگذاري هفت نيروگاه دولتي به بخش خصوصي خاطرنشان كرد: در روز‌هاي اخير، دولت اين مساله را با دو فوريت تصويب كرده كه با اين حساب سهام اين نيروگاه‌ها به بخش خصوصي واگذار خواهد شد و ساير نيروگاه‌هاي موجود نيز در مرحله بعدي واگذار خواهند شد؛ همچنين نيروگاه‌هاي جديد از اين پس توسط بخش غير دولتي ساخته خواهد شد كه با اين حساب هم اكنون 22 هزار مگاوات با بخش غير دولتي توافق كرده‌ايم كه در مرحله احداث، امضاي قرارداد و يا مقدمات ساخت نيروگاه هستند.

وي افزود: روز گذشته در جلسه هيات دولت كليات واگذاري سد‌ها و شبكه‌هاي آبياري كوچك به بخش غير دولتي و خصوصي تصويب شد كه اگر اين مصوبه به طور كلي صادر شود، از امسال واگذاري محدود سد‌ها و شبكه‌هاي آبياري كوچك را به بخش خصوصي و غير دولتي آغاز خواهيم كرد كه به مرور زمان اين برنامه در بخش آب و فاضلاب نيز انجام مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha