• شنبه / ۵ اسفند ۱۳۸۵ / ۱۸:۵۷
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 8512-02861

جمشيدي: جزايري فعلا درايران است فرار جزايري از جنس سياسي نيست از عوامل دخيل در فرار متهم بازجويي شده است هياتي سه‌نفره براي پيگيري فرار جزايري تشكيل شد

جمشيدي: جزايري فعلا درايران است
فرار جزايري از جنس سياسي نيست
از عوامل دخيل در فرار متهم بازجويي شده است
هياتي سه‌نفره براي پيگيري فرار جزايري تشكيل شد

سخنگوي قوه قضاييه عصر امروز در يك نشست مطبوعاتي به تشريح آخرين اقدامات انجام شده از سوي دستگاه قضايي درباره‌ي موضوع فرار شهرام جزايري پرداخت.

هياتي سه‌نفره با حكم رييس قوه براي پيگيري متواري‌شدن جزايري تشكيل شد

نتيجه‌ي بررسي هيات، تا 15 روز ديگر اعلام مي‌شود

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر عليرضا جمشيدي اعلام كرد: با حكم رييس قوه قضاييه، عليرضا آوايي رييس دادگستري استان تهران، اصغر جهانگير رييس حفاظت و اطلاعات قوه قضاييه، خلفي دادستان انتظامي قضات، مامور پيگيري موضوع متواري شدن شهرام جزايري شدند.

به گفته‌ي وي، اين هيات 3 نفره مامور شده‌اند تا نتيجه‌ي بررسي‌هاي خود را درباره‌ي موضوع شهرام جزايري تا 15 روز ديگر به رييس قوه قضاييه اعلام كنند.

جمشيدي متن حكم صادره از سوي آيت‌الله هاشمي شاهرودي را چنين قرائت كرد: بدين وسيله آقايان حجت‌الاسلام والمسلمين خلفي – دادستان انتظامي قضات، جهانگير – رييس مركز حفاظت اطلاعات قوه قضاييه و آوايي – رييس كل دادگستري استان تهران، ماموريت مي‌يابند تا با همكاري مراجع انتظامي و امنيتي، موضوع فرار شهرام جزايري عرب و هرگونه قصور و تقصير از سوي هر كسي اعم از قضات، ماموران زندان، كارشناسان و ضابطان به طور قاطع،‌ سريع، بدون اغماض، در كمال عدالت و به دور از هرگونه جوسازي و حداكثر تا 15 روز آينده، نتيجه اقدامات را به اين جانب اعلام دارند.

به گفته‌ي وي، در پايان اين دستور ويژه آمده است: لازم است قاضي رسيدگي كننده به پرونده تا صدور راي، اقدامات خود را انجام دهد.

جمشيدي در ادامه گفت: شهرام جزايري كه با قرار 100 ميليارد توماني در بازداشت به‌سر مي‌برد، وقتي براي امور كارشناسي به محل استقرار هيات كارشناسي مي‌آمده، ماموران را اغفال و پس از آن مشخص مي‌شود كه ايشان فرار كرده است.

وي افزود: در تحقيقات اوليه از ماموران مشخص شده كه جزايري ماموران را به دليل تاملات روحي كه اظهار مي‌كرده، درخواست مي‌كند مدتي را در منزل باشد و سپس به محل هيات كارشناسي بيايد كه متاسفانه ماموران به او اجازه مي‌دهند به خانه‌ي خودش برود و همين مساله باعث مي‌شود از فرصت سوءاستفاده و فرار كند.

شهرام جزايري و خانواده‌اش به مقصد معلومي فرار كرده‌اند

به گزارش ايسنا، سخنگوي قوه‌ي قضاييه اظهار كرد: به دنبال فرار جزايري، تحقيقات بسيار گسترده‌اي توسط حفاظت اطلاعات قوه‌ي قضاييه با همكاري مراجع اطلاعاتي و انتظامي آغاز شد و از جمله كارهايي كه تاكنون انجام شده اين است كه از منزلي كه دراختيار متهم بوده به دقت بازرسي به عمل آمده و مشخص شده وي و خانواده‌اش به مقصد معلومي فرار كرده‌اند.

همسر و فرزند جزايري چند روز قبل از فرار او به يكي از كشورهاي خارجي رفته‌اند

وي افزود: همسر و فرزند جزايري، چند روز قبل از فرار او به يكي از كشورهاي خارجي رفته و پدر و مادر او هم چند روز قبل‌تر به يكي از كشورهاي خارجي سفر كردند و از به‌هم ريختگي منزل مشخص بوده كه اين كار با عجله و برنامه‌ريزي انجام شده است.

منابعي كه مبلغ يك‌ميليارد تومان پول براي جزايري تهيه كرده‌اند شناسايي شدند

جمشيدي گفت: جزايري در شهرك اكباتان لباس جديدي خريده و حدود يك ميليارد تومان پول برايش تهيه شده كه با تحقيقات به عمل آمده، منابع مالي كه اين مبلغ را در اختيارش قرار دادند، شناسايي شدند كه جزييات بيشتر در اين باره، در روزهاي آينده اعلام مي‌شود.

جمشيدي همچنين گفت: ماموراني كه جزايري را تحت‌الحفظ به هيات كارشناسي برده‌اند، هم‌اكنون در بازداشت به سر مي‌برند و از محل احتمالي اختفاي وي در سراسر كشور بازرسي به عمل آمده و همچنين از عواملي كه در فرار او نقش داشته‌اند نيز تحقيق به عمل آمده است.

جزايري فعلا در ايران است

سخنگوي قوه‌ي قضاييه با بيان اين‌كه جزايري فعلا در ايران است، گفت: شهرام جزايري ساعت 8:50 اول اسفندماه به منزلش رفته كه بعد از ساعتي مطلع مي‌شوند كه فرار كرده است چون برنگشته است.

از عوامل دخيل در فرار جزايري بازجويي به عمل آمد

جمشيدي در ادامه افزود: تاكنون از حدود 5 – 6 نفر از كساني كه به گونه‌اي در فرار جزايري نقش داشته‌اند، بازجويي به عمل آمده كه هم‌اكنون اين تحقيقات كامل نشده است. بعضي از اين افراد بازداشت هستند و بعضي‌ها آزاد.

وي در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران در مورد علت تاخير در صدور راي پرونده با توجه به صراحت قانون مبني بر صدور راي طي يك هفته، گفت: قاضي بعد از اخذ آخرين دفاع، طبق قانون موظف است ظرف يك هفته راي پرونده را صادر كند كه در پرونده‌ي جزايري با توجه به اين كه چند متهم مطرح بود و فقط از خود وي به عنوان متهم رديف اول، آخرين دفاع اخذ شده بود و به علاوه خود جزايري و وكلايش با توجه به حجم گسترده پرونده كه حدود سي چهل هزار پرونده بوده است، درخواست استمهال كرده بودند كه مورد پذيرش قاضي واقع شد، همين مساله باعث شد كه صدور راي به تاخير بيفتد.

در مواردي، اين امكان وجود ندارد كه راي ظرف يك هفته صادر شود

سخنگوي قوه قضاييه گفت: نكته دوم اين كه در پرونده‌اي مثل جزايري كه تقريبا سيصد صفحه راي بدوي و هشتاد تا نود صفحه راي تجديدنظر صادر شده،‌ اين امكان وجود ندارد كه راي ظرف يك هفته صادر شود. اين‌كه آيا اين مساله تخلف انتظامي محسوب مي‌شود، بايد گفت عرف قضايي ما اين مساله را پذيرفته كه در مواردي، اين امكان وجود ندارد كه راي ظرف يك هفته صادر شود.

محل خانواده جزايري معلوم است

وي در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران مبني بر اين كه آيا محل فرار خانواده جزايري مشخص است، با تاييد اين مساله از اعلام جزييات بيشتر در اين باره خودداري كرد.

تشكيل پليس قضايي براي جلوگيري از وقوع چنين مواردي ضروري است

اگر سهل‌انگاري اين ماموران عمدي باشد، قطعا پيگيري مي‌شود

سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا درباره‌ي ضرورت تشكيل پليس قضايي و همچنين اطلاعات و آموزش‌هاي ماموراني كه جزايري را بدرقه مي‌كردند، گفت: دو نفر مامور مراقبت، جزايري را با دستبند منتقل مي‌كردند كه طبق تحقيقاتي كه خود من انجام داده‌ام، شش‌ماه آموزش ويژه بدرقه و مراقبت زنداني ديدند و ماموران مجرب و خوبي بودند.

جمشيدي با تاكيد بر ضرورت تشكيل پليس قضايي براي جلوگيري از وقوع چنين مواردي اظهار داشت: اگر سهل‌انگاري اين ماموران عمدي باشد، قطعا پيگيري مي‌شود.

هيات عالي‌رتبه قضايي بدون اغماض و جوسازي موضوع را رسيدگي خواهد كرد

وي همچنين در پاسخ به اين سوال ايسنا كه آيا قرار است فقط اين دو مامور به عنوان مقصران احتمالي در اين باره تحت تعقيب قرار گيرند؟ تصريح كرد: مردم مطمئن باشند، همان گونه كه در حكم رييس قوه قضاييه آمده است، بدون اغماض و جوسازي، هيات عالي‌رتبه‌ي منتخب رييس قوه قضاييه موضوع را رسيدگي خواهد كرد و اطمينان مي‌دهيم با تخلف هر كسي در هر مقامي كه باشد با قدرت برخورد شود و در زمان مقرر نتايج را خدمت مردم اعلام مي‌كنيم.

تاكنون شصت ميليارد تومان از اموال جزايري شناسايي شده

جمشيدي همچنين گفت: تاكنون شصت ميليارد تومان از اموال جزايري شناسايي شده كه اين مقدار يا به بيت‌المال انتقال داده شده يا در حال انتقال دادن است.

وي با بيان اين‌كه اين مبلغ با كسر بدهي‌هاي جزايري است، گفت: از رقم بدهي‌هاي جزايري اطلاعي ندارم.

سخنگوي قوه قضاييه همچنين با بيان اين‌كه اقدامات لازم با اينترپل انجام شده است، گفت: اميدواريم مراحل به اينترپل نرسد اما چنان‌چه به اين‌جا برسد، بر اساس قرارداد استرداد مجرمان كه بسياري از كشورها آن را پذيرفته‌اند، اقدام خواهد شد.

جمشيدي گفت: با توجه به اين كه جرم جزايري فساد بوده است، براساس كنوانسيون مريدا كه 168 كشور آن را پذيرفته‌اند، اقدامات لازم براي استرداد وي در صورت خارج شدن احتمالي او از كشور انجام خواهد شد.

فرار جزايري از جنس سياسي نيست چون جزايري يك مفسد اقتصادي بود

جمشيدي همچنين گفت: در برخي از رسانه‌ها موضوع فرار جزايري، سياسي شده كه بايد بگوييم براساس تحقيقات انجام شده و پرونده‌اي كه براي وي تشكيل شده، اين فرار از جنس سياسي نيست چون جزايري متهم سياسي نبود بلكه يك مفسد اقتصادي بود.

سخنگوي قوه قضاييه ادامه داد: تصور من اين است كه متهم احتمال تبرئه خود را مي‌داد اما بعد از برگزاري دادگاه و مشاهده عزم قاضي، متوجه شد كه مجدد محكوم خواهد شد و به همين دليل اقدام به فرار كرد.

رسانه‌ها اقدامات خوب انجام شده در پرونده جزايري را زير سوال نبرند

جمشيدي گفت: انتظارمان از رسانه‌ها اين است كه در فضاي به‌وجود آمده اقدامات خوب انجام شده در پرونده جزايري را زير سوال نبرند.

وي گفت: قاضي پرونده 10 سال در اسارت بوده و جانباز شصت درصد جنگ تحميلي است و ما موظفيم در حين صدور راي، فضايي را ايجاد كنيم كه قاضي بتواند راي خود را صادر كند.

قصور از ناحيه هركسي باشد، برخورد قاطع مي‌شود

جمشيدي گفت: اجازه بدهيد هيات سه نفره موضوع را به دقت بررسي كنند. در آن صورت قصور از ناحيه هركسي باشد، برخورد قاطع مي‌شود.

رسانه‌ها جامعه را به سمت آرامش ببرند

وي در پايان گفت: تقاضايم از رسانه‌ها به‌ويژه رسانه ملي اين است كه جامعه را به سمت آرامش ببرند. ما هم با قدرت موضوع را پيگيري مي‌كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha