• دوشنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۸۵ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8511-15715
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/سكوت قرارداد كرسنت و بازارگرمي اماراتي‌ها / شركت ملي صادرات گاز: تخفيف20درصدي قيمت گاز صادراتي ايران به امارات صحت ندارد

/سكوت قرارداد كرسنت و بازارگرمي اماراتي‌ها
/

شركت ملي صادرات گاز: 
تخفيف20درصدي قيمت گاز صادراتي ايران به امارات صحت ندارد

قرارداد صادرات گاز ايران به امارات (معروف به كرسنت) كه باوجود انتقادهايي كه نسبت به حفظ نشدن منافع ملي در آن، وجود اشكال در قيمت، زمان و نحوه قرارداد و مسايل ديگر آن مطرح شد، به يكي از پر سروصداترين قراردادهاي انرژي ايران تبديل شده، مدتي است كه دست‌كم ازسوي طرف ايراني در سكوت مطلق رسانه‌يي فرو رفته است. در اين ميان هر از چند گاهي شركت‌هاي ذي‌نفع اماراتي‌ براي افزايش ارزش سهامشان در بورس با شايعه‌پراكني به نوعي از آب گل‌آلود ماهي مي‌گيرند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سه روز پيش مطبوعات اماراتي به نقل از يکي از مسوولان شرکت نفت ايران ادعا کردند که ايران پيشنهاد 20 درصدي تخفيف در قيمت قرارداد را داده است. البته اين موضوع بلافاصله از سوي شركت ملي صادرات گاز ايران تكذيب شد و شايعه‌اي بيش دانسته نشد.

لازم به يادآوري است، موضوع قيمت گاز كه هنوز به توافق ايران و امارات نرسيده است، هر از چند گاهي از سوي نزديكان شركت‌هاي اماراتي مطرح و سهام آن‌ها در بورس با افزايش قيمت روبه‌رو مي‌شود.

اين در حالي است كه پيش‌تر نيز اخبار منتشرشده‌اي ازسوي رسانه‌هاي خارجي از قصد ايران براي ارائه تخفيف 20 درصدي به شرکت کرسنت، شبهاتي را در اين زمينه به‌وجود آورده بود.

گلف‌نيوز در خبري به نقل از رئيس حوزه نظارت بر عملكرد وزارت نفت مجمع متخصصين ايران اعلام كرده بود كه ايران قصد دارد به منظور صادرات گاز ميدان سلمان به امارات از طريق شرکت کرسنت از سال 2007 به امارات تخفيف بدهد، اما در اين رابطه ايزدي كه از او به‌عنوان منبع خبر فوق نام برده شده بود، به ايسنا اظهار كرد كه پيشنهاد ايران به كرسنت افزايش 2.5 تا سه برابري قيمت گاز صادراتي به امارات است و در صورت موافقت كرسنت با اين پيشنهاد، امكان تخفيف 20 درصدي براي آن قابل اعمال است.

طبق قرارداد صادرات گاز ايران به امارات كه با شركت كرسنت (يكي از سهامداران اصلي شركت دانا گاز امارات) امضا شده، صادرات گاز بايد از شهريورماه سال گذشته انجام مي‌شد كه تاكنون به تعويق افتاده است. البته تاسيسات گاز در ميدان سلمان به منظور برداشت گاز طبق اعلام تا سه ماه آينده آماده بهره‌برداري مي‌شوند، ولي مقامات مسوول كشورمان، صادرات گاز اين ميدان به امارات را منوط به توافق دو كشور بر سر قيمت جديد عنوان كرده و اظهار كرده‌اند كه درصورت عدم توافق، گاز اين ميدان به مصرف داخلي خواهد رسيد. چندي پيش يكي ازمسوولان شركت داناگاز كه خواسته بود نامش فاش نشود، اعلام كرده بود كه گاز ايران در سه ماه نخست سال 2007 ميلادي به اين كشور صادر خواهد شد؛ درحالي كه مشاور مرجع رسيدگي‌كننده به قرارداد در ايران با رد اين خبر اظهار كرد كه تاكنون هيچ توافقي براي صادرات گاز ايران به امارات بين دو كشور صورت نگرفته و ما همچنان خواستار افزايش قيمت گاز در قرارداد هستيم.

دليل انتشار اخبار جديد از سوي نزديكان شركت‌هاي اماراتي ذي‌نفع در اين قرارداد كاملا قابل درك است؛ زيرا به طور نمونه در پي اعلام صدور گاز ايران به اين كشور، ارزش سهام دانا گاز و خريد و فروش سهام اين شرکت در بازارهاي مالي امارات به يكباره افزايش مي‌يابد و همين‌طور اخيرا با اعلام ديوان محاسبات جمهوري اسلامي ايران مبني بر احتمال فسخ قرارداد انتقال گاز ايران به امارات متحده عربي، ارزش سهام اين شرکت به شدت کاهش يافته و حتي در چند روز هم خريد و فروش سهام اين شرکت متوقف شده بود.

سيدكاظم وزيري هامانه - وزير نفت - چندي پيش در مورد اين قرارداد گفته بود كه نرخ فروش گاز به شركت كرسنت به دليل افزايش قيمت جهاني نفت، مورد تجديد نظر قرار خواهد گرفت و تا آن زمان ايران هيچ گازي به كرسنت تحويل نخواهد داد.

گفتني است، شركت کرسنت در سال 2001 با شرکت ملي نفت ايران تفاهم‌نامه واردات گاز از ميدان سلمان از طريق خط لوله‌ را امضا كرد، اما مساله قيمت گاز صادراتي هنوز ميان دوطرف حل نشده و وزارت نفت نيز با اعلام محرمانه بودن مفاد قرارداد، تاكنون هيچ گونه روشنگري درخصوص نحوه فرمول قيمت‌گذاري گاز صادراتي به امارات نكرده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha