رييس انستيتو نفت فرانسه تاكيد كرد كه با توجه به انتظار رشد تقاضا براي فرآوردههاي نفتي در سالهاي آينده و با توجه به كاهش كيفيت نفت خام در دهههاي آينده نياز به سرمايهگذاري جهاني در بخش پالايش بيش از پيش اهميت مييابد.
به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، الويد آپرت در نخستين اجلاس بينالمللي صنعت پالايش ايران با اشاره به چالشهاي صنايع پالايشگاهي در دهه آينده تاكيد كرد: طي اين مدت تقاضاي جهاني نفت با نرخي حدود 1.5 درصد افزايش خواهد يافت. كشورهاي در حال توسعه بخش عمدهاي از تقاضا را بر عهده خواهند داشت و اين مساله تنها ميتواند با تلاش برخي سازمانها همچون آژانس بينالمللي انرژي كه تلاش ميكنند مصرف نفت را به حالت كنترل شده درآورند، تا حدودي تغيير كند.
وي افزود: براساس مطالعات صورت گرفته بخش عمدهاي از تقاضا در سالهاي آينده مربوط به بخش حمل و نقل خواهد بود و جدولهاي موجود نشان ميدهد كه سهم حمل و نقل در تعيين ميزان تقاضا در سالهاي آينده بسيار مهم خواهد بود.
به گفته او، از آنجا كه صنعت حمل و نقل تقاضاي اصلي خود را به فرآوردههاي نفتي و نه نفت خام معطوف كرده است، اين مساله اهميت سرمايهگذاري قابل توجه در بخش پالايشي را بيش از پيش نشان ميدهد.
رييس انستيتو نفت فرانسه ادامه داد: تا سال 2030 بخش عمده تقاضا براي فرآوردههاي سبك خواهد بود و نياز به افزايش قابل توجه در پالايش نفت سنگين به شدت احساس ميشود.
وي افزود: كيفيت فرآوردههاي نفتي در سالهاي آينده و تا سال 2030 اهميت ويژهاي خواهد يافت و در سالهاي آتي شاهد خواهيم بود كه اين مساله نه تنها شامل حال كشورهاي در حال توسعه، بلكه ساير كشورهاي مصرفكننده نيز خواهد شد كه اين امر ضرورت سرمايهگذاري در بخش پالايش را تاييد ميكند.
الويد آپرت با اشاره به اين كه طي دو سال گذشته سرمايهگذاريهاي خوبي انجام شده است، ادامه داد: حجم عمده اين سرمايهگذاريها (حدود 50 درصد) در خاورميانه و كشورهاي در حال توسعه در آسياست.
رييس انستيتو نفت فرانسه در ادامه اظهارات خود تاكيد كرد: تفاوت قيمت نفت خام سبك و سنگين در حال افزايش است كه دليل آن تقاضاي پايين براي نفت كوره و نفت ترش است. اين مساله ضرورت توسعه فناوري پالايشگاه در آينده و توانايي پالايش نفت سنگين را مورد تاكيد قرار ميدهد.
وي با اشاره به اين كه بايد تا سال 2020 افزايش ظرفيت داشته باشيم و 12.5 ميليون بشكه در روز به ظرفيت پالايشگاهي جهان افزوده شود، تاكيد كرد كه افزايش ظرفيت از سال 2005 تا 2020 بيشتر در منطقه آسيا و اقيانوسيه خواهد بود و در خاورميانه نيز فرصتهاي بسيار مهمي وجود دارد.
او در پايان با اذعان به اين كه بازار ايران ويژگيها و مشخصات خاص خود را دارد، گفت: سهم بنزين در بازار ايران بسيار بيشتر از ساير فرآوردههاست و حدود يك چهارم صنعت پالايش ايران را به خود اختصاص ميدهد. در اين ميان افزايش ظرفيت پالايشي اهميت ويژهاي مييابد كه به سرمايهگذاري بزرگ احتياج است. در اين ميان ميتوان پالايشگاههاي موجود را توسعه داد، ولي بايد پالايشگاههاي جديدي بر اساس نياز ايران تاسيس شود.
انتهاي پيام
نظرات