• چهارشنبه / ۱۱ بهمن ۱۳۸۵ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8511-04372

/كمبود شمش آلومينيوم در كشور/ رييس اتحاديه صنايع آلومينيوم: توليدكنندگان داخلي به شمش نياز دارند بخشي از شمش توليد داخل توسط دلالان در بازار آزاد عرضه مي‌شود

/كمبود شمش آلومينيوم در كشور/
رييس اتحاديه صنايع آلومينيوم:
توليدكنندگان داخلي به شمش نياز دارند
بخشي از شمش توليد داخل توسط دلالان در بازار آزاد عرضه مي‌شود

باوجود كمبود شمش آلومينيوم در كشور، بخشي از شمش‌هاي توليد داخل توسط واسطه‌ها در بازار آزاد به فروش مي‌رسد.

هبت‌اله فاضلي - رييس اتحاديه صنايع آلومينيوم در ساختمان ايران - در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب اظهار كرد: كمبود نقدينگي تنها يكي از مشكلات توليدكنندگان محصولات آلومينيومي است كه تا به حال توليدكنندگان سعي در جبران اين مشكل از طريق خريد مواد اوليه مورد نياز خود از كشورهاي ديگر و به صورت يوزانس با سود سالانه بيش از 5.5 درصد داشته‌اند؛ ولي هم اكنون اين مساله نيز با مشكل روبه‌رو شده است.

وي با بيان اين‌كه بخشي از آلومينيوم توليد ايرالكو به صورت سلف در بورس پيش فروش مي‌شود، گفت: در حال حاضر از يك سو بانك‌ها تمايلي به پرداخت تسهيلات به توليدكنندگان براي خريد مواد اوليه مورد نيازشان ندارند و از سوي ديگر كشورهاي عربي نيز حاضر به فروش مواد اوليه به توليدكنندگان نيستند.

او خاطرنشان كرد: در حال حاضر بخشي از آلومينيوم توليد شده توليدي ايرالكو و المهدي توسط تعدادي از دلالان داخلي خريداري و هر تن از آن حدود 50 دلار گران‌تر از نرخ جهاني در بازار آزاد فروخته مي‌شود.

فاضلي با بيان اين‌كه به مرور زمان ميزان كمبود آلومينيوم در كشور افزايش خواهد يافت، اظهار كرد: با توجه به روند رو به كاهش واردات شمش آلومينيوم و عدم گشايش LC بانك‌هاي خارجي براي واردكنندگان ايراني، تزريق شمش آلومينيوم توليدي كشور به توليدكنندگان داخلي ضروري است.

وي افزود: تعدادي از شركت‌هاي بحريني فروشنده شمش آلومينيوم به كارخانه‌هاي سازنده محصولات آلومينيومي ايران، LC هاي نقدي ايرانيان را پس داده‌اند و از ما خواسته‌اند كه به گشايش اعتبار در بانك‌هاي سوئيسي، انگليس و آلماني اقدام كنيم.

وي با بيان اين‌كه هم اكنون در حال انجام آزمايش‌هايي برروي يك محموله شمش آلومينيوم وارداتي از كشور چين هستيم، گفت: در صورتي‌كه نتايج اين آزمايش‌ها مثبت باشد، به واردات شمش از چين اقدام خواهيم كرد.

وي ادامه داد: در حال حاضر هر كيلو شمش آلومينيوم توليد داخل به قيمت 3120 تومان در بورس عرضه مي‌شود، در حالي‌كه قيمت جهاني هر كيلو از اين ماده حدود سه هزار تومان است.

گفتني است، هم اكنون فقط دو كارخانه ايرالكو و المهدي در ايران توليدكننده شمش آلومينيوم هستند كه اخيرا مشكلاتي در خصوص تامين آند (يكي از مواد لازم براي توليد شمش) و همچنين منيزيم (براي انجام عمل كاتاليزور) از سوي كشورهاي چين و آمريكا به عنوان فروشنده اين كالاها به ايران پيش آمده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha