• چهارشنبه / ۴ بهمن ۱۳۸۵ / ۱۵:۲۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8511-02350

/نشست 3جانبه خط لوله صلح/ سيفي: درخواست اصلاح هزينه توليد"ال.ان.جي"وساخت خط لوله به مشاور ارايه شد مشاور و مدعوان دليل تاخير در برگزاري نشست بودند

در حال حاضر پروژه‌هاي ساخت LNG ايران آغاز شده و ما به راحتي مي‌توانيم به جاي صادرات گاز به صورت خط لوله، آن را از طريق LNG صادر كنيم.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نصرت‌اله سيفي ـ مديرعامل شركت ملي صادرات گاز ايران ـ در حاشيه چهارمين نشست سه جانبه خط لوله صلح در تهران در خصوص اصلاحات انجام شده در گزارش شركت مشاور از زمان نشست دهلي تاكنون توضيح داد: پيش‌ از اين برآورد قيمت براساس سال 2006 انجام شده بود كه پس از اصلاح آن قرار شد قيمت‌گذاري براساس قيمت گاز در سال‌هاي 2001 تا 2006 انجام شود.

وي افزود: هزينه توليد LNG و ساخت خط لوله، قيمت‌هاي به روز نبود كه از سوي سه كشور درخواست اصلاح قيمت ارايه شد. همچنين نحوه سرمايه‌گذاري و مدت زماني كه خط لوله يا LNG طراحي و مستهلك شوند، مورد بازبيني قرار گرفت.

مديرعامل شركت ملي صادرات گاز ايران با اشاره به رد برخي نظرات سه كشور ايران، پاكستان و هند از سوي شركت مشاور تشريح كرد: شركت مشاور استدلال‌هايي داشت كه براساس آن روش‌هاي محاسبه قيمت را از سوي سه كشور مردود اعلام كرد. براي نمونه نظر ايران را در خصوص تعداد ايستگاه‌هاي موردنياز در مسير خط لوله رد كرد.

سيفي همچنين خاطرنشان كرد: در حال حاضر پروژه‌هاي ساخت LNG ايران آغاز شده و ما به راحتي مي‌توانيم به جاي صادرات گاز به صورت خط لوله، آن را از طريق LNG صادر كنيم؛ بنابراين انجام شدن يا نشدن چنين پروژه‌هايي مورد بحث قرار گرفت.

به گفته او، كشور‌هاي هند و پاكستان اعلام كردند كه بازار آن‌ها كشش دريافت LNG بيشتر از مقدار مشخصي را ندارد و اين موضوع وقتي مهم است كه ما بازار ديگري براي فروش نداشته باشيم، ولي در حال حاضر بازار‌هاي مختلفي براي LNG ايران وجود دارد و در صورت تبديل گاز به LNG مي‌توانيم آن را به ساير كشور‌ها مانند ژاپن صادر كنيم.

سيفي همچنين در خصوص تاخير در برگزاري نشست سه جانبه از روز شنبه (20 فوريه) ابتدا به پنج‌شنبه (25 فوريه) و سپس به چهارشنبه (24 فوريه) توضيح داد: اين مشكل هرگز مربوط به مسائلي مانند بروكراسي ايران كه در بعضي رسانه‌ها مطرح شده، نبود ؛ بلكه بنا به درخواست مشاور و ساير گروه‌هاي دعوت شده به زمان كنوني موكول شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha