• دوشنبه / ۱۸ دی ۱۳۸۵ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8510-09238

مديرعامل شركت ملي گاز ايران در گفت‌وگو با ايسنا: * صادرات گاز به تركيه از ديروز از سر گرفته شد * براي كنترل رشد مصرف بايد قيمت‌ها را پلكاني كرد

مديرعامل شركت ملي گاز ايران در گفت‌وگو با ايسنا:
* صادرات گاز به تركيه از ديروز از سر گرفته شد
* براي كنترل رشد مصرف بايد قيمت‌ها را پلكاني كرد

صادرات گاز ايران به تركيه از پيش از ظهر ديروز با انتقال حدود 12 ميليون متر مكعب گاز از سر گرفته شده است.

سيدرضايي كسايي‌زاده ـ مديرعامل شركت ملي گاز ايران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي ايسنا اظهار كرد: قطع صادرات در روزهاي گذشته بر اساس شرايط اضطراري بود كه در قرارداد ديده شده و در حال حاضر روابط ايران و تركيه حسنه است و مشكلي وجود ندارد.

به گفته او طبق قرارداد جرائم مختلفي در بخش‌هاي افت فشار گاز و بخش‌هاي مربوط به مشخصات گاز در قرارداد وجود دارد كه اصولا جرائم در صورت حساب ماهانه لحاظ مي‌شود و در اين رابطه نيز مفاد قرارداد رعايت خواهد شد و تصور نمي‌شود تركيه به دادگاه شكايت كند.

وي با اشاره به اينكه برنامه‌ريزي شده تا با راه‌اندازي يك واحد از پالايشگاه پارسيان در هر هفته، ظرفيت توليد اين پالايشگاه را تا اواخر بهمن به 60 ميليون مترمكعب افزايش دهيم، يادآور شد: راه‌اندازي كامل اين پالايشگاه به معناي اين نيست كه مي‌توانيم گاز بيشتري مصرف كنيم و تا زماني كه الگوي مصرف رعايت نشود با مشكل كمبود گاز مواجه خواهيم شد.

وي با اشاره به اينكه مصرف گاز بخش خانگي در زمستان شش تا هفت برابر مصرف گاز در فصول گرم سال است، افزود: مصرف 360 ميليون مترمكعبي گاز در بخش تجاري و خانگي قابل تصور نبوده و تامين افزايش 45 درصدي گاز مصرف شده در آذر ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل و همچنين افزايش 30 درصدي مصرف گاز در دي ماه سال جاري نسبت به دي ماه سال گذشته كار مشكلي بوده است.

كسايي‌زاده با بيان اينكه در حال حاضر با اقدامات انجام شده شرايط فشار گاز در استان‌هاي غربي كشور به حالت عادي برگشته يادآور شد: از روز جمعه به تدريج، گاز استان‌هايي كه با نارسايي روبه‌رو بوده‌اند وصل شده و از روز شنبه هيچ گونه قطعي گازي در نقاط مختلف كشور نداشته‌ايم.

وي با تشكر از همكاري مردم در صرفه‌جويي مصرف گاز خاطرنشان كرد: در بعضي شهر‌هاي استان آذربايجان غربي، دو شهر كردستان و دو شهرك استان سمنان بيشترين نارسايي گازرساني به مدت هفت روز وجود داشته كه در مجموع بنا به شرايط جغرافيايي، ميزان نارسايي گاز بين 10 تا 60 درصد بوده و قطعي 100 درصد نداشته‌ايم.

وي ادامه داد: در خصوص استان‌هاي سردسير مانند كردستان نيز با توجه به اين كه سردي هوا در آن مناطق پيش‌بيني مي‌شد، از شهريور ماه شركت‌ ملي پخش فراورده‌هاي نفتي، نفت سفيد و گاز مايع براي آن‌ها تامين كرده بود و در اين چند روز سوخت‌رساني با تانكر به آن‌ها انجام شده است.

مديرعامل شركت ملي گاز ايران با تاكيد بر اين كه فرهنگ‌سازي در مصرف گاز بايد به صورت مستمر از سوي شركت ملي گاز ايران و سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت انجام شود، افزود: نبودن توازن بين توليد و رشد مصرف گاز، وجود نداشتن ابزار كنترلي براي برخورد و جريمه كساني كه مصرف بيش از حد دارند و پايين بودن قيمت گاز از مهمترين چالش‌هاي موجود در اين بخش است.

به گفته او تا زماني كه قيمت گاز منطقي نشود، عطش مصرف بالاست بخصوص با توجه به اينكه دهك بالاي جامعه در مجموع حدود 25 درصد گاز خانگي كشور را مصرف مي‌كنند، بايد تصميمي‌ گرفته شود كه بتوان مصرف را كنترل كنيم.

وي در ادامه گفت: براي كنترل رشد مصرف بايد هرچه زودتر قيمت پلكاني را نهايي و مصوب كنيم، همچنين نياز است به ذخيره‌سازي توجه ويژه‌اي كنيم زيرا خطوط كشور گنجايش ذخيره‌سازي براي چند روز ندارد و در زمان‌هايي كه سرما خيلي شديد، وسيع و طولاني باشد نارسايي ايجاد مي‌شود.

او درباره دليل سرعت كم پيشرفت كار ذخيره‌سازي توضيح داد: شركت گاز در سال‌هاي اخير تلاش كرده ذخيره‌سازي را از حالت پروژه به يك مديريت تغيير دهد و در اين راستا دو قرارداد براي سراجه قم و يورتشاي ورامين منعقد شده است. از سوي ديگر با توجه به اين كه بخشي از كار در اختيار شركت ملي نفت و بخشي در اختيار شركت ملي گاز است در حال حاضر ناهماهنگي‌ها از بين رفته و هماهنگي كامل بين اين دو بخش ايجاد شده است.

مديرعامل شركت ملي گاز ايران همچنين گفت: به طور كلي 10 درصد مصرف بخش خانگي مربوط به بخش تجاري است. در اين زمينه با قطع گاز ادارات دولتي و وزارتخانه‌ها در استان تهران و چند استان بزرگ ديگر در روز‌هاي پنج‌شنبه و جمعه، صرفه جويي قابل ملاحظه اي انجام شد كه مقدار صرفه‌جويي بخش تجاري در استان تهران حدود دو ميليون مترمكعب برآورد مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha