• سه‌شنبه / ۵ دی ۱۳۸۵ / ۱۷:۱۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8510-03228

مديرعامل نفت وگاز پارس: ايران و قطر براي مديريت مشترك مخزن پارس‌جنوبي توافق كرده‌اند مشكل تامين فاينانس فازهاي 9و10 برطرف شده است

مديرعامل نفت وگاز پارس:
ايران و قطر براي مديريت مشترك مخزن پارس‌جنوبي توافق كرده‌اند
مشكل تامين فاينانس فازهاي 9و10 برطرف شده است

توافقات سياسي براي مديريت مشترك در مخزن مشترك پارس جنوبي انجام شده؛ ولي هنوز به طور رسمي‌ اعلام نشده است.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران ( ايسنا)، اكبر تركان ـ مديرعامل شركت نفت و گاز پارس ـ در يك نشست خبري  با بيان اين مطلب افزود: در حال حاضر در ميدان مبارك در كنار جزيره ابوموسي كه بين ايران و امارات مشترك است، سكوي مشتركي ساخته شده و هر كشور سهم خود را برمي‌دارد.

وي تصريح كرد: ايران و قطر بر سر بازاريابي هيچ رقابتي ندارند و روابط كاملا رفاقتي است؛ به گونه‌اي كه نه ايران وارد بازار قطر شده و نه آن‌ها وارد بازار ما شده‌اند.

او همچنين در خصوص عملكرد بانك‌هاي خارجي در ارتباط با قرارداد‌هاي ايران توضيح داد: در فاز‌هاي 17 و 18 با يكي از بانك‌ها توافق داشتيم كه در هنگام اجرا به تعهدات خود پايبند نبود؛ ولي در فاز 9 و 10 كه يك ماه پيش اخلال ايجاد شده بود، مشكل حل شده و بانك مربوطه از 15 روز پيش مجددا فاينانس اين فاز‌ها را برقرار كرده است و به نظر مي‌رسد به طور عملي بدون اتخاذ تصميم بين‌المللي بانك‌ها نسبت به ما محدوديت اعمال مي‌كنند و حتي در قطعنامه اخير نيز محدوديتي براي همكاري بانك‌ها اعمال نشده است؛ ولي به طور غير رسمي‌ اين برخورد‌ها وجود دارد.

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس تصريح كرد: تحريم براي ما صدماتي به همراه دارد؛ ولي ما را از پا نمي‌اندازد. در حال حاضر رييس جمهور با هدف جبران اين گونه مشكلات در تامين مالي پروژه‌ها دستور داده كه امسال چهار ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي در اختيار صنعت نفت قرار گيرد تا ضرر بخش‌هايي كه به دليل نبود فاينانس ضربه خورده‌اند، جبران شوند.

وي در پايان با اشاره به آغاز عمليات توسعه پارس شمالي از پيش از انقلاب توضيح داد: قراردادي با شركت آمريكايي امضا شده بود كه پس از انقلاب پيگيري نشد. سپس در سال 72 با شركت شل توافقاتي انجام شد كه اين قرارداد نيز بنا به دلايل مختلف اجرايي نشد؛ بنابراين از سال گذشته كار توسعه را دوباره از سر گرفتيم و موافقت‌نامه‌اي با شركت سينوك چين امضا شد.

او با بيان اين كه در مجموع تاكنون 16 ميليارد دلار براي توسعه دو بخش بالادستي (5 ميليارد دلار) و پايين دستي (11 ميليارد دلار) اين ميدان در نظر گرفته شده است، افزود: اين ميدان در چهار فاز فعاليت خواهد كرد كه هر فاز 1.2 ميليارد فوت مكعب گاز توليد خواهد كرد.

وي در خصوص تخلف شركت توتال در فاز‌هاي 2 و 3 پارس جنوبي گفت: من در جريان نيستم و چون مساله از طريق رسانه‌هاي خارجي مطرح شده، بهتر است كه از آن‌ها جويا شد.

او با اشاره به فعاليت‌هاي اين شركت در طول يك سال گذشته تشريح كرد: امضاي قرارداد توسعه فاز‌هاي 15 و 16 پارس جنوبي با قرارگاه خاتم‌الانبياء و شركت‌هاي صف، تاسيسات دريايي ايران و ايزوايكو، امضاي تفاهم نامه (MOU) پارس شمالي با سينوك چين، برگزاري مناقصه فاز‌هاي 19، 20 و 21 پارس جنوبي، آغاز مراحل مناقصه توسعه فاز‌هاي 23 و 24 پارس جنوبي، امضاي قرارداد ساخت نيروگاه متمركز پارس جنوبي با شركت مپنا، امضاي قرارداد ساخت جكت فاز 12 بين شركت ايزوايكو و پتروپارس و امضاي قرارداد حفاري فاز‌هاي 9 و 10 پارس جنوبي با شركت ملي حفاري ايران از جمله عمليات انجام شده در يك سال اخير است.

وي افزود: فراهم شدن و برگزاري مناقصه قرارداد ساخت شش دكل حفاري و اجاره توسط شركت نفت و گاز پارس، اتمام عمليات 1028 واحد از شهرك مسكوني جم، اتمام عمليات ساخت جاده چهار باند جم ـ طاهري ـ پرك به طول 48 كيلومتر، آغاز عمليات پيش راه‌اندازي پالايشگاه فاز‌هاي 6، 7 و 8 ، انتخاب پيمانكار ساخت انبار‌هاي جديد مكانيزه گوگرد، انجام اتصال مخازن ميعانات گازي پارس جنوبي، واگذاري توسعه ميادين گازي گلشن و فردوس به شركت نفت و گاز پارس و آغاز مطالعات مربوطه از ديگر پروژه‌هاي يك سال گذشته بوده است.

او ادامه داد: در اين راستا همچنين مي‌توان به آغاز مطالعات ساخت بزرگراه پارسيان ـ عسلويه، احداث راه‌آهن مرودشت ـ عسلويه، انجام پروژه مشترك فيبر نوري STIFON بين سكوها و پالايشگاه‌هاي پارس جنوبي، راه‌اندازي گوي شناور دوم پارس جنوبي، لوله‌گذاري ساحلي فاز 9 از فاز‌هاي 9 و 10 پارس جنوبي، آغاز عمليات آماده‌سازي سايت فاز 12 پارس جنوبي در تنبك و انجام لرزه نگاري سه بعدي مخزن ميدان گازي پارس جنوبي به منظور شناخت محيط زيرسطحي و ساختار زمين شناسي لايه‌ها و همچنين بهينه كردن توليد و برنامه توسعه مخزن اشاره كرد.

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس با اشاره به اين كه در پنج سال گذشته 205 ميليون بشكه ميعانات گازي توليد و 200 ميليون بشكه آن صادر شده است، خاطرنشان كرد: در مدت مشابه 40 ميليارد مترمكعب گاز شيرين تصفيه و به شبكه سراسري تزريق شده است. ارزش توليدات پنج فاز پارس جنوبي نيز در يك سال گذشته بيش از 14 ميليارد دلار برآورد شده است كه دو ميليارد دلار آن بايد بازپرداخت شود و 12 ميليارد دلار به منابع كشور افزوده شده است.

وي با اشاره به اين كه فاز‌هاي 19، 20 و 21 در دست مناقصه هستند، افزود: آگهي فاز‌هاي 22 تا 24 ارائه شده كه در سال آينده بحث قرارداد آن‌ها نهايي خواهد شد؛ بنابراين در حال حاضر اقدام به توسعه پارس شمالي، ميادين گلشن و فردوس كرده‌ايم.

او با بيان اين كه هنوز عقب‌ماندگي برداشت گاز از پارس جنوبي بر اثر 10 سال تاخير ايران نسبت به قطر در توسعه پارس جنوبي وجود دارد، خاطرنشان كرد: قطر از سال 1991 و ايران از سال 2001 فعاليت خود را در پارس جنوبي آغاز كرده‌اند؛ ولي توليد امروزي گاز در هر دو كشور برابر است؛ به طوري كه روزانه هر كشور حدود پنج ميليارد فوت مكعب گاز برداشت مي‌كند. در اين راستا تا پايان امسال يك پروژه در قطر و فاز‌هاي 6 و 7 و 8 در ايران و همچنين در سال آينده پروژه ديگري براي كشور قطر و فاز‌هاي 9 و 10 براي ايران افتتاح خواهند شد كه در اين صورت برداشت برابر براي هر دو كشور حفظ مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha