• سه‌شنبه / ۵ دی ۱۳۸۵ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 8510-02591
  • خبرنگار : 71245

رييس كل دادگستري فارس در گفت‌وگو با ايسنا: متهم پرونده آزاد شد تخريب تخت جمشيد گسترده نيست سازمان ميراث فرهنگي شكايت نكرده است

رييس كل دادگستري فارس در گفت‌وگو با ايسنا:
متهم پرونده آزاد شد
تخريب تخت جمشيد گسترده نيست
سازمان ميراث فرهنگي شكايت نكرده است

رييس كل دادگستري استان فارس گفت: نگهبان سازمان ميراث فرهنگي در تخت جمشيد اعلام كرده است كه بخشي از سنگ‌هاي مجسمه‌ها و نقوش از بين رفته است اما تخريب طبق رويت دادستان مرودشت گسترده نبوده است.

احمد سياوش‌پور، رييس كل دادگستري استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در توضيح موضوع تخريب بخشي از آثار تخت جمشيد توسط يكي از اعضاي يك گروه فيلمبرداري تصريح كرد: يك گروه فيلمبرداري با مجوز اداره ميراث فرهنگي استان جهت فيلمبرداري فيلمي به نام «مدار صفر درجه» به آن‌جا عزيمت كردند كه پس از انجام كارهاي فيلمبرداري محافظ ميراث فرهنگي از تخريب بخشي از آثار تخت جمشيد توسط يكي از كارگران اين گروه فيلمبرداري خبر مي‌دهد.

وي افزود: در بررسي‌ها مشخص شد چيزي كه از بين رفته يا تخريب شده به آن معنا وجود ندارد و شديد نيست. در دو نقطه يكي بخشي از دم يك مجسمه‌ي شير كه بخش عمده‌اي از آن شير بر اثر عوامل طبيعي در زمان‌هاي پيشين از بين رفته بود در ابعاد 3 تا 4 سانتيمتر از يك وسعت 24 سانتيمتري كه پوسته‌اي از روي آن مورد تخريب قرار گرفته و يكي ديگر هم 3 سانتيمتر از پوسته‌ي صورت يكي از نقوش كه به حالت خراشي سطحي كنده شده است. اينها بر اساس رؤيت دادستان و سرپرست ميراث فرهنگي استان بوده كه آثار را بازديد كردند.

سياوش‌پور ادامه داد: اكنون اين محافظ معتقد است كه يكي از كارگران گروه فيلمبرداري با پيچ گوشتي اين كار را انجام داده اما خود آن كارگر را مشاهده نكرده و فقط صداي پيچ گوشتي را شنيده و آثار ضربات را بعد روي آنها مشاهده كرده است.

رييس كل دادگستري استان فارس با بيان اين مطلب كه موضوع از نظر اهميت واقعا اهميت بالايي نداشته چون خسارتي به آن شكل وارد نشده، خاطرنشان كرد: پرونده‌اي در حال حاضر در دادسراي مرودشت براي فردي كه عليه او از ناحيه‌ي محافظ طرح گزارش شده تشكيل شده است اما تا كنون از سوي خود سازمان ميراث فرهنگي اعلام شكايتي در اين خصوص صورت نگرفته است. البته اصل موضوع به گونه‌اي نبوده كه بخواهيم آن را بزرگ جلوه دهيم.

وي اظهار داشت: خود محافظ هم به عقيده‌ي من به وظيفه‌اش درست عمل نكرده؛ زيرا عينا موضوع را مشاهده نكرده و اين ايراد بر او وارد است كه بر اساس قرائن و امارات اين حرف را زده است چه بسا عمل تخريب هم صورت گرفته باشد ولي در واقع يكي از پيشنهادات ما اراده كاملا قوي براي پيشگيري از اين قبيل موارد از ناحيه سازمان متولي است و خود سازمان بايد اراده‌اي قوي جهت پيشگيري يا سرقت اين گونه آثار ميراث فرهگي داشته باشد.

وي گفت: قانون هم پيش بيني اين نوع جرايم را كرده و براي آن مجازاتي تعيين كرده است.مجازات قانوني آن به عقيده من نياز به اصلاحاتي هم دارد . حال به نظر مي‌رسد براي اهميت دادن به موضوع نياز به اصلاح قانون و مقداري تشديد مجازات هم به نظر مي‌رسد.

سياوش پور خاطرنشان كرد: در حال حاضر اين پرونده در بازپرسي مرودشت در حال رسيدگي است و متهم اين پرونده هم با قرار كفالت جهت تكميل تحقيقات آزاد شده و موضوع در حال بررسي و تحقيقات است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha