• یکشنبه / ۳ دی ۱۳۸۵ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8510-01551

در پي اعمال محدوديت براي تجار ايراني عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني تهران: تاجران ري‌اكسپورت كالا‌ از بندرهاي عربي را تغيير دهند

در پي اعمال محدوديت براي تجار ايراني
عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني تهران:
تاجران ري‌اكسپورت كالا‌ از بندرهاي عربي را تغيير دهند

آنچه در واكنش به اقدام كشورهاي عربي ضروري به نظر مي‌آيد تغيير مسير ري اكسپورت كالا‌ها و نيز افزايش توان بنادر داخلي است.

شاهرخ طهيري ـ عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني تهران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگاني ايسنا با اشاره به اينكه تاكيد كشور‌هاي حوزه خليج فارس به ويژه امارات براي درج نام مجعول براي "خليج فارس" در مدارك تجاري غير منطقي است افزود: با وجود اين اقدام بايد واكنش ما براساس توانمندي‌هايمان باشد.

ظهيري با تاكيد بر افزايش توان حمل و نقل و ترانزيت در بنادر جنوبي كشورمان عنوان كرد: آنچه در اين باره مسلم است هر تاجر ايراني بايد تا آنجايي كه مقدور است مسير كالا‌هايش را تغيير داده و به ساير بنادر كشور‌هاي شيخ نشين‌ها انتقال دهد.

وي با بيان اينكه اين مشكل يك موضوع ملي بوده و منافع ملي را تهديد مي‌كند تصريح كرد: دولت بايد در اين خصوص واكنش داده و اعلام كند تا تجار و صادركنندگان ري اكسپورت را به بنادر ديگر و يا بنادر داخلي منتقل كنند.

عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني تهران با اشاره به سفر اخير يك هيات تجاري اتاق ايران به سه كشور عربي حاشيه خليج فارس گفت: در اين سفر درباره اين موضوع از سوي طرف دوبي و يا ساير كشور‌ها تاكيدي نشد اما اين كه حتي هواپيمايي امارات نيز از درج خليج فارس خودداري مي‌كنند شكي نيست البته آن‌ها از نام ديگري براي خليج فارس استفاده نمي‌كنند بلكه از نام خليج استفاده مي‌كنند.

ظهيري خاطرنشان كرد: در واكنش‌هايمان به اين موضوع بايد در نظر داشته باشيم كه كشور امارات در بنادر خود زير ساخت‌ها و بستر‌سازي‌ها فراواني كرده و منتفع شدن از اين امكانات براي ايران و امارات دو طرف است لذا اگر بخواهيم به امارات ضرري بزنيم خودمان نيز ضرر خواهيم كرد.

وي همچنين نسبت به عواقب ناشي از تغيير دلار به يورو در مبادلات بين‌المللي هشدار داد و افزود: در حال حاضر صادركنندگان با كشور‌هايي كه اجبار به استفاده از دلار مي‌كنند با مشكلات بسياري مواجه شده‌اند چراكه وقتي به دلار معامله مي‌شود بالاجبار بايد يورو را به دلار تبديل كنيم كه اين امر موجب زيان‌دهي بانك‌ها مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha