• شنبه / ۲ دی ۱۳۸۵ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8510-00413

در پي اعمال محدوديت براي تجار ايراني عضو اتاق بازرگاني ايران در گفت‌وگو با ايسنا: تنها كافي است دولت اعلام كند ري‌اكسپورت كالا از دوبي را نمي‌پذيرد

در پي اعمال محدوديت براي تجار ايراني از سوي كشورهاي حاشيه خليج فارس صاحب‌نظران معتقدند كه نبايد تابع آنها بود و رفتار سياسي آنها را بايد پاسخ گفت.

مسعود دانشمند ـ عضو هيات رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگاني ايسنا درباره بوجود آمدن مشكلاتي براي تجار ايراني به دليل ذكر نام "خليج فارس" در مدارك صادراتي و وارداتي كالاهايي كه از مبدا دوبي ري‌اكسپورت مي‌شوند گفت: اينكه كشورهاي شيخ نشين‌ حاشيه جنوب خليج فارس بخواهند نام ديگري بر روي مسائل بومي و منطقه‌اي قرار دهند بحث كاملا سياسي است كه با وجود تلاش‌هاي چندين ساله جامعه جهاني هم آن را نمي‌پذيرد.

وي گفت: با اتخاذ اين تصميم از سوي اين كشورها ما بايد به جايگاه خود در منطقه دقت بيشتري كنيم البته با بررسي شرايط به رقم وارداتي نزديك به 20 ميليارد دلار و نيز صادرات شش ميليارد دلاري به دوبي مي‌رسيم كه اين ارقام بيان مي‌كند كه امارات شريك اول تجاري ايران است شكي نيست لذا ما بايد از اين امتياز استفاده كنيم.

عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني ايران تصريح كرد: تنها كافي است دولت ايران اعلام كند كه ري اكسپورت كالا از دوبي را نمي‌پذيرد لذا نپذيرفتن ري اكسپورت موجب مي‌شود حجم بالايي از تجارت كشورمان از سوي بنادر كشورمان انجام شود و يا به محل ديگري انتقال يابد با اين اقدام و زماني كه دوبي دچار زيان شود، قطعا روش مذاكره و مصالحه را در پيش خواهند گرفت.

دانشمند در مورد انتقال محل ترخيص كالاها از دوبي به ساير نقاط همجوار نيز با طرح اين سوال كه با وجود بنادر جنوبي كشور چه نيازي به بنادر كشورهاي همجوار است خاطرنشان كرد: معتقدم با وجود پتانسيل‌هاي بندري در جنوب كشور و نيز وجود مناطق آزد و ويژه اقتصادي در اين مناطق نيازي به انتقال محل ري اكسپورت كالاها به ساير نقاط همجوار وجود ندارد و ما نبايد تابع شيخ‌نشين‌هاي خليج فارس باشيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha