• جمعه / ۱ دی ۱۳۸۵ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8510-00163

معاون وزيرصنايع درپاسخ به ايسنا: جايگزيني70ديگ ايرالكو تاپايان سال طراحي نادرست عامل ريزش ديواره انگوران ناتواني استراليايي‌ها درتامين مالي معدن مهدي آباد

معاون وزيرصنايع درپاسخ به ايسنا:
جايگزيني70ديگ ايرالكو تاپايان سال 
طراحي نادرست عامل ريزش ديواره انگوران
ناتواني استراليايي‌ها درتامين مالي معدن مهدي آباد

در حال حاضر 163 ديگ توليد آلومينيوم در ايرالكو به دليل مشكلات زيست محيطي از مدار توليد خارج شده‌اند كه تا سال آينده ديگ‌هاي غيرآلاينده جايگزين آنها خواهند شد.

احمد هراتي نيك - معاون وزير صنايع و معادن - در حاشيه بازديد از كارخانه آريان فولاد در پاسخ به سوال خبرنگار صنعت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به توقف كار بخشي از ديگ‌هاي توليد آلومينيوم در ايرالكو اظهار داشت: اين توقف، ميزان توليد آلومينيوم را در كشور حدود 20 درصد كاهش داده است.

وي با بيان اين‌كه شركت‌هاي توليدكننده محصولات آلومينيومي به واردات شمش آلومينيوم اقدام مي‌كردند، گفت: هم اكنون مشكلاتي در زمينه يوزانس شركتهاي ايراني و گشايش LC براي توليدكنندگان كشور ايجاد شده و به همين دليل كارخانه‌ها نتوانستند مواد اوليه مورد نياز خود را تهيه كنند.

او در خصوص تقاضاي توليدكنندگان محصولات آلومينيومي ساختماني مبني بر شروع به كار مجدد ديگ‌هاي آلاينده كارخانه ايرالكو نيز گفت: سازمان حفاظت محيط زيست بايد مجوز آن را صادر كند و اين كار در اختيار ما نيست.

به گفته وي، هم اكنون توليد 163 ديگ از ديگهاي آلومينيوم ايرالكو متوقف شده و براساس برنامه‌ريزي انجام شده 70 ديگ با ظرفيت توليد 30 هزار تن آلومينيوم تا پايان امسال جايگزين بخشي از ديگ‌هاي متوقف شده خواهد شد و بقيه ديگ‌ها نيز در سال آينده جايگزين خواهند شد.

وي با بيان اين‌كه در زمينه توليد آلومينيوم در كشور عقب تر از برنامه‌هاي تدوين شده هستيم، اظهار كرد: نسبت به كشورهاي حاشيه خليج فارس مانند بحرين دچار عقب ماندگي هستيم كه اميداريم در يك دوره پنج ساله بتوانيم اين عقب ماندگي را جبران كنيم.

هراتي نيك در خصوص تعرفه و اردات فولاد نيز گفت: در حال حاضر توليد ورق، ميلگرد و تيرآهن در كشور به گونه اي است كه در مقابل واردات آسيب پذير نيست و به همين دليل نگران تعرفه هاي وارداتي نيستيم، ولي واردكنندگان به كاهش تعرفه‌ها تمايل دارند. البته به نفع توليدكننده است كه تعرفه‌ها در حد معقول و امكان رقابت نيز وجود داشته باشد.

وي، همچينن در خصوص وضعيت معدن انگوران نيز تصريح كرد: بخشي از ديواره اين معدن دچار ريزش شده و هم اكنون انجام كار تحقيقاتي و كارشناسي به منظور طراحي مجدد معدن در حال انجام است.

او در مورد كاهش برداشت خاك روي از معدن انگوران به دليل ريزش ديواره آن نيز گفت: اگر برداشت هم كم شود، ذخيره معدن هم چنان باقي خواهد ماند.

وي با بيان اين‌كه بخش ريزش كرده معدن انگوران نيازمند باطله‌برداري نيست، به خبرنگار ايسنا گفت: دليل اصلي ريزش ديواره انگوران نادرست بودن طراحي اوليه آن است.

وي در واكنش به بحثهاي مطرح شده مبني بر برداشت نادرست از معدن انگوران در سالهاي گذشته نيز گفت: اين‌طور نيست و در زماني كه طراحي اوليه معدن صورت گرفته، طراحان به تمام اطلاعات لازم دسترسي نداشته‌اند و تا زماني كه آثار شكستگي در ديواره معدن مشاهده نشد، كسي از احتمال ريزش ديواره آن اطلاعي نداشت.

هراتي نيك ادامه داد: يك كوه عظيم در پشت معدن انگوران جابه‌جا شده كه باعث ضربه به معدن و ريزش ديواره آن شده است.

رئيس سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني، در ادامه در خصوص اعتراض شركت استراليايي يونيون به وزارت صنايع در خصوص معدن روي مهدي آباد به خبرنگار ايسنا گفت: اين شركت استراليايي براي تجهيز و بهره‌برداري از معدن مهدي آباد يزد با سازمان توسعه معادن شريك بود كه بايد در مدت دو سال نسبت به تهيه گزارش و تامين منابع مالي لازم براي انجام كار اقدام مي‌كرد كه هم اكنون حدود هفت سال از آن تاريخ مي‌گذرد و اين شركت نتوانسته منابع مالي را تامين كند.

وي افزود: ما به شركت استراليايي اعلام كرديم كه تا زمان تامين مالي طرح، ما كار تجهيز و بهره‌برداري معدن را انجام مي دهيم و شما كارخانه توليد روي را ايجاد كنيد كه اين مساله مورد موافقت آنها قرار گرفت.

وي با بيان اين‌كه شركت استراليايي بخشي از سهم 50 درصدي خود از معدن مهدي آباد را در بورس لندن فروخته است، گفت: به همين دليل آنها نسبت به موضوع مطرح شده معترض شده‌اند و اين در حالي است كه پروانه بهره‌برداري معدن مهدي آباد به نام سازمان توسعه معائن بوده و كار ما نادرست نبوده است.

او تاكيد كرد: ما كار تجهيز معدن را انجام خواهيم داد و آن شركت نيز مي تواند به احداث كارخانه توليد روي اقدام كند.

هراتي نيك، همچنين با اشاره به امكان توليد 10 ميليون تن فولاد تا پايان سال جاري در كشور گفت: اين رقم در سال آينده به 10.5 ميليون تن خواهد رسيد و هم اكنون ايران داراي رتبه 22 توليد فولاد در جهان است.

وي در ادامه با بيان اين‌كه ايران به بزرگترين توليدكننده فولاد اسفنجي در جهان تبديل خواهد شد، تصريح كرد: با توجه به دسترسي مناسب به انرژي پيش‌بيني مي‌شود با اجراي هشت طرح تدوين شده دركشور، تا چهار سال آينده به نخستين توليدكننده فولاد اسفنجي در دنيا تبديل شويم.

وي همچنين با اشاره به واگذاري بخشي از سهام شركت‌هاي فولادي در قالب سهام عدالت گفت: براساس وكالتي كه دولت به ما داده است، در طول 10 سال تصميم گيري در خصوص سهام عدالت را خودمان به نيابت از طرف سهامداران انجام خواهيم داد و البته سود آنها پرداخت خواهد شد.

وي در پايان در مورد طرح 100 هزار تني روي زنجان نيز گفت: كلنگ اين طرح طي دو هفته آينده در منطقه دندي به زمين زده خواهد شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha