• دوشنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۸۶ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8603-14116
  • منبع : نمایندگی زنجان

معاون وزير صنايع و معادن: ريزش معدن انگوران در توليد و باطله‌برداري مشكلي ايجاد نكرده است در حال افزايش عوارض صادرات در كليه مواد خام معدني هستيم

معاون وزير صنايع و معادن:
ريزش معدن انگوران در توليد و باطله‌برداري مشكلي ايجاد نكرده است

در حال افزايش عوارض صادرات در كليه مواد خام معدني هستيم

ذخيره معدن انگوران درحال حاضر حدود 600 هزار تن است كه با تكيه بر اين ذخيره در تأمين مواد اوليه در 60 كارخانه كشور كه 40 كارخانه در استان زنجان مستقر هستند، هيچ نگراني احساس نمي‌شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر بصيري - معاون امور معادن وزارت صنايع و معادن - با اعلام اين مطلب افزود: پس از ريزش معدن انگوران نگراني كه ايجاد شد در جهت وارد شدن خلل در توليد بود، ولي بررسي ها نشان مي دهد كه باطله برداري از معدن در سال 84، 2 ميليون و 460 هزار متر مكعب و در سال گذشته 3 ميليون و 90 هزار متر مكعب بوده و برنامه سال جاري نيز باطله‌برداري 3 ميليون و 20 هزار متر مكعب است كه تا به امروز قرار بوده 780 هزار متر مكعب با طله برداري صورت گيرد كه درحال حاضر حدود 970 هزار متر مكعب باطله برداري صورت گرفته است كه اين نشان دهنده سرعت باطله‌برداري از برنامه‌هاي تعيين شده است و براساس اين بررسي‌ها مي‌توان گفت هيچ نگراني در توليد احساس نمي‌شود.

وي گفت: آغاز حركت زمين لغزه در معدن انگوران به 3 تا 4 سال پيش برمي گردد كه اين حركت از يك سال پيش به صورت صحيح مديريت شد؛ به طوري كه صبح روز حادثه كل معدن از نفرات و تجهيزات تخليه شده و غروب ريزش آغاز شد.

بصيري با اشاره به اين‌كه ريزش معدن انگوران حتي در توليد و باطله‌برداري مشكلي ايجاد نكرده و داراي مزيت‌هايي نيز بود، خاطرنشان كرد: مواد ورودي كه به كارخانه‌ها مي‌رفت، مواد پرعياري بود كه باطله‌هاي آنها حتي داراي 8 تا 9 درصد عيار بودند، ولي پس از ريزش معدن محصول كم عيار به كارخانه‌ها ارسال شد و در حال حاضر كارخانه‌ها كليه مواد كم عيار را بازيافت مي‌كنند كه اين نوعي حفظ و بازيافت ذخاير ملي به حساب مي‌آيد.

وي يادآور شد: اگر ريزش معدن انگوران مديريت نمي‌شد، حادثه اي ملي و عظيم در كشور به وجود مي‌آمد و كل تجهيزات و پرسنل معدن مدفون مي‌شدند.

معاون وزير صنايع ومعادن در ادامه صادرات شمش روي را صادرات مواد خام از كشور دانست و اظهار داشت: ما نبايد به صادرات و فرآوري توليد شمش روي راضي باشيم، بلكه بايد ارزش افزوده كامل اين فلز گرانبها را از آن خود كنيم و براي رسيدن به اين هدف مهم بايستي به دنبال صنايع پايين دستي بوده و هرچه سريع‌تر در اين زمينه بسيج شويم.

اين مقام مسوول تأكيد كرد: تمامي معادن رو باز در كشور بايستي مورد مطالعه پايداري قرار گيرند و همان طور كه لازم بود در خصوص معدن انگوران اين مطالعات در سال‌ 1353 صورت گيرد، ولي بايد گفت كه شيب معدن انگوران، شيب معدني نرمال و استاندارد بوده و شيب تندي نيست و ريتم استخراج هم طبق برنامه و خارج از اصول فني نبوده است.

وي در همين زمينه ادامه داد: به جاي انگشت اتهام زدن به گذشتگان بهتر است هميشه كار مطالعاتي و مهندسي صورت پذيرد تا شاهد چنين وقايعي نباشيم.

بصيري با اشاره به وضعيت فعلي معدن، خاطرنشان ساخت: در حال حاضر 2 بخش اكسيده و سولفوره در معدن وجود دارد كه بخش اكسيده داراي 8.5 ميليون تن ذخيره بوده و بخش زيرين كه هنوز به‌ آن دست پيدا نكرده‌ايم 4.2 ميليون تن سولفوره دارد كه قسمت پر عيار معدن به حساب مي‌آيد.

وي اضافه كرد: براي استفاده از قسمت‌هاي زيرين و پر عيار معدن 2 تونل در حال احداث و نزديك رسيدن به ماده معدني و استخراج هستيم.

معاون امور معادن وزارت صنايع و معادن، با عنوان اين‌كه 55 ميليارد تن ذخيره معدني در كشور وجود دارد، تصريح كرد: اين ذخيره با وجود 60 نوع ماده معدني و 4 هزار معدن در كشور است كه همين شرايط باعث شده كه از نظر تنوع معدني در دنيا بي‌نظير باشيم.

وي با اشاره به عوارض صادراتي مواد معدني اظهار داشت: هم اكنون در حال بالا بردن عوارض صادرات در كليه مواد خام معدني هستيم؛ با اين هدف كه صادركنندگان در امر صادرات مواد خام، صادرات اقتصادي انجام ندهند و از طرف ديگر تعرفه‌هاي واردات مواد خام معدني را كاهش داده و حتي به صفر رسانده‌ايم تا به تشويق ايجاد اشتغال و ارزش افزوده بپردازيم و با اين برنامه ها سعي داريم از خام فروشي مواد معدني جلوگيري كنيم.

بصيري در پاسخ به اين سوال كه آيا معدن انگوران به مردم زنجان واگذار مي شود؟ پاسخ داد: معدن متعلق به كل مردم است و با توجه به اصل 44 قانون اساسي و قانون بودجه اين واگذاري به نحوي بايد انجام شود كه در دست قشر خاص نباشد؛ چرا كه خاك بايد به كل 60 كارخانه موجود در كشور به صورت عادلانه توزيع شود.

وي افزود: درست است كه معدن انگوران در استان زنجان واقع است و حتي 80 تا 90 درصد درآمد و اشتغال آن نيز براي مردم استان است، ولي در اين زمينه ديد ملي را نبايد از دست داد.

او خاطرنشان ساخت: از نظر تأمين روي در كشور نگراني نداريم و در حال حاضر حتي ذخاير عظيمي در بافق وجود دارد كه ده‌ها برابر ذخاير زنجان است كه مي تواند پايه‌اي از اشتغال‌زايي و منافع كشور باشد.

وي در پايان علت كاهش ارزش سهام روي در بازار بورس را يك عامل رواني تلقي كرده و گفت: در حال حاضر بخش معدن روي باعث شده كه بازار بورس تحرك و تقويت شود، ولي اگر كاهش و افزايش در كوتاه مدت به وجود مي آيد، اثري رواني بوده ولي از نظر فني و توليد نگراني وجود ندارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha