• شنبه / ۱۱ آذر ۱۳۸۵ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8509-06098

وزير نفت: قيمت گاز ارائه شده از سوي مشاور پايين است پيشنهاد شركت"اني" براي توسعه آزادگان هنوز رد نشده است قرارداد يادآوران به زودي نهايي مي‌شود

وزير نفت:
قيمت گاز ارائه شده از سوي مشاور پايين است
پيشنهاد شركت"اني" براي توسعه آزادگان هنوز رد نشده است
قرارداد يادآوران به زودي نهايي مي‌شود

مشاور خط لوله صلح پس از ارايه گزارش اوليه، اخيرا گزارش نهايي خود را داده كه قرار است آن را براي كشور‌هاي هند و پاكستان فرستاده و نتيجه‌گيري نهايي شود.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدكاظم وزيري‌هامانه ـ وزير نفت ـ با بيان اين كه از نظر ما قيمت ارائه شده از سوي مشاور پايين است، اظهار كرد: اين در حالي است كه هند و پاكستان مدعي‌اند قيمت پيشنهادي بالاست؛ اگرچه قيمت مشاور بين قيمت پيشنهادي ايران و دو كشور هند و پاكستان است.

وي در خصوص توسعه ميدان آزادگان با بيان اين كه قرارداد ساخت محل چاه‌ و راه‌ها توسط شركت پترو ايران به عنوان مجري توسعه اين ميدان امضا شده است، به ايسنا گفت: همچنين درباره حضور شركت‌هاي اروپايي در اين پروژه مذاكرات ادامه دارد؛ ولي ديگر معطل نتيجه نهايي مذاكرات با آنها نمي‌مانيم. در اين راستا مذاكرات شركت اني ايتاليا همچنان ادامه دارد و پيشنهاد آنها رد نشده است.

او با اشاره به ادامه مذاكرات با كويت بر سر ميدان آرش گفت: به دنبال توسعه مشترك اين ميدان هستيم.

وزيري هامانه همچنين در خصوص قرارداد كرسنت با بيان اين كه كار جدي انجام نشده است، افزود: تا زماني كه طرف قرارداد آماده اصلاح قرارداد و قيمت‌ها تصحيح نشود، نمي‌توانيم كاري كنيم؛ ولي پروژه در حال پيشرفت است.

وزير نفت در خصوص ميدان يادآوران نيز به ايسنا توضيح داد: اين مذاكرات روز‌هاي آخرش را طي مي‌كند و به زودي نهايي خواهد شد. به همين منظور MOU (تفاهم‌نامه اوليه) امضا شده و توافق‌هاي اصلي صورت گرفته و به نظر مي‌رسد نهايي شدن آن به درازا نكشد.

او درباره ميدان گازي پارس شمالي نيز توضيح داد: ارزيابي پيشنهادات شركت‌هاي خارجي در توسعه اين ميدان هنوز نهايي نشده، ولي تا يك ماه آينده آماده خواهد شد.

وي درباره كاهش احتمالي سقف توليد اوپك در نشست بعدي يادآور شد: اين احتمال در صورت سقوط قيمت‌ها وجود دارد؛ ولي در حال حاضر قابل پيش‌بيني نيست. تاكنون كاهش يك ميليون و 200 هزار بشكه‌اي به صورت رسمي‌ اعلام شده، ولي به نظر مي‌رسد بعضي كشور‌ها اين تصميم را عملياتي نكرده‌اند و كمتر از آن توليد خود را كاهش داده‌اند.

وزيري هامانه همچنين از آماده شدن خط لوله انتقال گاز از فاز‌هاي 6 و 7 و 8 عسلويه به منطقه آغاجاري در 10 ماه آينده خبر داد و گفت: فاز‌هاي 6 و 7 و 8 مخصوص تزريق به ميادين اين منطقه هستند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha