• سه‌شنبه / ۷ آذر ۱۳۸۵ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 8509-03944

مجري طرح آزادراه تهران ـ شمال: آزادراه تا سال 1390به بهره‌برداري مي‌رسد عمليات ساخت آزادراه10 بهمن با آغاز حفر تونل تالون دوباره آغاز مي‌شود

مجري طرح آزادراه تهران ـ شمال:
آزادراه تا سال 1390به بهره‌برداري مي‌رسد
عمليات ساخت آزادراه10 بهمن با آغاز حفر تونل تالون دوباره آغاز مي‌شود

مشكلات تضمين بازپرداخت سرمايه آزادراه تهران ـ شمال و هم‌چنين پيش پرداخت 15 درصدي اين آزادراه حل شده است و در 10 بهمن‌ماه امسال با آغاز به كار تونل تالون، عمليات ساخت آزاد راه مجددا آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حمل و نقل ايسنا، محمد منتظري ـ مجري طرح آزادراه تهران شمال ـ امروز (سه‌شنبه) در يك نشست خبري اظهار كرد: آزادراه تهران ـ شمال داراي مشكلات عديده‌اي بود كه در چند ماه گذشته با تلاش‌هايي كه صورت گرفت مشكل تضمين بازپرداخت 220 ميليون دلاري (LC) آن گشايش اعتبار شد و هم‌چنين 35 ميليون دلار به عنوان پيش پرداخت به طرف چيني داده شد و در بازديدي كه مسوولان شركت چيني از پروژه داشتند مقدمات اجرايي ساخت آزادراه بررسي شد و در بهمن‌ماه امسال تونل تالون حفر خواهد شد كه با احداث اين تونل يكي از نقاط بحراني مسير از بين مي‌رود؛ طول اين تونل در دو مسير رفت و برگشت در حدود 10 كيلومتر است.

او تصريح كرد: مساله تملك اراضي و تامين منابع مالي از ديگر مشكلات اين پروژه ملي است در مسير اين آزادراه 370 هزار مترمربع از اراضي بايد تصرف شوند كه تاكنون 150 هزار مترمربع تملك و و تصرف شده است.

مجري طرح آزادراه تهران ـ شمال مجموع منابع مالي مصوب اين پروژه را 12 ميليارد و 750 ميليون تومان ذكر كرد و گفت: سازمان مديريت و برنامه‌ريزي با تخصيص اين بودجه موافقت كرده ولي تاكنون در حدود 8 ميليارد تومان از خزانه بيش‌تر دريافت نشده است؛ امسال با موافقت سازمان مديريت و برنامه‌ريزي 30 ميليارد تومان اوراق بهادار براي پروژه‌هاي آزادراهي كشور عرضه مي‌شود.

وي با اشاره به نبود پيشرفت در مناطق 2 و سه آزادراه گفت: كار عمليات اجرايي منطقه چهار اين پروژه كه به شهر چالوس منتهي مي‌شود فعال شده و در منطقه يك نيز پيشرفتي در حدود هشت درصد داريم. در منطقه 2 نيز هم اكنون در حال برگزاري مناقصه هستيم كه در سه ماه آينده تكليف آن مشخص مي‌شود. كار مطالعاتي منطقه سه نيز مجددا شروع شده است كه پيش‌بيني مي‌شود تا سال 1390 كل آزادراه تهران ـ شمال به بهره‌برداري برسد.

منتظري از وزارت راه و ترابري، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و بنياد مستضعفان و جانبازان به عنوان مسوولان اين پروژه ياد كرد و گفت: هر سه ارگان در يك راستا با هم در تعامل‌اند؛ بنياد مستضعفان سهم 50 درصدي خود را كه در حدود 50 ميليارد تومان است را داده است. وزارت راه و ترابري نيز در سال گذشته 43 ميليارد تومان به اين پروژه اختصاص داده و اميدواريم اين پروژه بدون هيچ مشكلي كار خود را شروع كند كه پيش‌بيني مي‌شود سرمايه بنياد مستضعفان ظرف 12 سال آينده برگشت داده شود.

او از توافق وزارت راه و ترابري با سازمان حفاظت از محيط زيست خبر داد و گفت: طبق جلسات كه بين وزارت راه و ترابري و رييس سازمان محيط زيست برگزار شد، طرفين بر توجه به توسعه و آباداني و هم‌چنين حفاظت از محيط زيست تاكيد كردند.

منتظري در ادامه با اشاره به جزئيات آزادراه تهران ـ پرديس گفت: طول اين مسير 21 كيلومتر است و 105 ميليارد تومان تاكنون براي آن هزينه در نظر گرفته شده است. اين مسير تاكنون 40 درصد پيشرفت داشته و وزارت راه و ترابري، شركت عمران پرديس، بانك مسكن و سازمان توسعه راه‌هاي ايران هر يك به ترتيب 20، 18، 32 و 30 درصد در هزينه ساخت آن سرمايه‌گذاري كرده‌اند. آزادراه قزوين ـ رشت نيز به طول 121 كيلومتر و سرمايه‌گذاري 307 ميليارد تومان يكي از پروژه‌هاي مهم كشور است كه سهم وزارت راه و ترابري، بانك تجارت و شركت پايانه‌هاي كشور به ترتيب 50، 25 و 25 درصد است.

مجري طرح آزادراه تهران ـ شمال در پايان گفت: بنياد مستضعفان و جانبازان براي سرمايه‌گذاري در پروژه تهران ـ شمال بيش از 32 ميليون مترمربع زمين در نقاط مختلف كشور از وزارت راه و ترابري گرفته است.

در اين جلسه خبري فردي كه زمينش به ارزش 972 ميليون تومان توسط شركت ساخت و توسعه راه‌ها تملك شده بود، براي گرفتن طلب 600 ميليوني خود دقايقي جلسه را بر هم زد كه نهايتا با دخالت پليس موضوع پايان يافت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha