• چهارشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۸۵ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8508-11593

كاهش تعرفه واردات پارچه چادرمشكي موقتي است معاون اقتصادي وزير صنايع: افزايش تعرفه مستلزم بالا رفتن توليد داخلي است

كاهش تعرفه واردات پارچه چادرمشكي موقتي است
معاون اقتصادي وزير صنايع:
افزايش تعرفه مستلزم بالا رفتن توليد داخلي است

كاهش تعرفه واردات چادرمشكي موقتي است و درصورت فراهم شدن شرايط لازم افزايش خواهد يافت.

محسن شاطرزاده - معاون اقتصادي وزير صنايع ومعادن - درگفت‌وگو با خبرنگار صنعت ايسنا با اشاره به كاهش تعرفه واردات پارچه چادر مشكي به كشور اظهار كرد: تعرفه فعلي چادر مشكي موقتي است و به محض اين كه ميزان نياز و توليد اين محصول در كشور به حد متعادلي برسد، اين تعرفه افزايش خواهد يافت.

وي افزود: تغيير تعرفه واردات پارچه چادر مشكي به منظور حمايت از مصرف‌كننده انجام شده و افزايش آن مشروط به بالارفتن ميزان توليد در داخل و تامين نياز كشور است.

او، اعطاي تسهيلات براي رشد توليد پارچه چادر مشكي را از جمله راهكارهاي موثر در ايجاد تعادل در بازار اين محصول عنوان كرد.

پيش‌تر عليرضا طهماسبي - وزير صنايع ومعادن - با اشاره به كاهش تعرفه واردات پارچه چادر مشكي از 70 به 16 درصد گفته بود: مابه‌التفاوت قيمت پارچه‌هاي چادر مشكي داخلي و وارداتي به منظور حمايت از توليدكنندگان ايراني، توسط دولت پرداخت خواهد شد.

وي توضيح داده بود: همزمان با كاهش تعرفه واردات پارچه چادر مشكي به كشور، بنا به پيشنهاد وزارت صنايع قرارشد در صورتي كه توليدات داخلي در اين زمينه از كيفيت و سود معقولي برخوردار باشد و قيمت تمام شده آن به اضافه سود معقول حاصل شده، بيشتر از قيمت پارچه چادري موجود در بازار باشد، مابه التفاوت قيمت توليد داخلي و وارداتي توسط دولت پرداخت شود.

از سويي به گفته قادريان - مدير كل دفتر صنايع نساجي و پوشاك وزارت صنايع و معادن - پيشنهاد كاهش تعرفه واردات پارچه چادرمشكي ازسوي وزارت صنايع مطرح شد و به اين ترتيب در حالي كه حداقل نياز كشور به پارچه چادر مشكي سالانه 35 ميليون متر مربع برآورد مي‌شود، شاهد مطرح شدن بحث كاهش تعرفه واردات اين محصول به كشور درپي پيشنهاد وزارت صنايع ومعادن هستيم.

البته بلافاصله روابط عمومي اين وزارتخانه، در توضيح سخنان قادريان اعلام كرد كه پيشنهاد كاهش تعرفه واردات چادر مشكي از جانب وزارت صنايع و معادن نبوده است.

ازسوي ديگر وزارت بازرگاني با اشاره به وظيفه اصلي خود درخصوص مسووليت كميسيون ماده يك و تعيين تعرفه‏هاي واردات كالا در اين خصوص اعلام كرد: سال‌هاست كه از سوي توليدكنندگان مختلف پارچه چادر مشكي وعده توليد اين كالا در داخل كشور به مردم داده شده است و از سوي ديگر با وضع تعرفه كالايي بالا قيمت تمام شده اين كالاي وارداتي براي‏مصرف‏كنندگان داخلي همواره افزايش پيدا كرده است. البته اخيرا با دستيابي پژوهشگران صنعت نساجي كشور به فرايند رنگ‏آميزي پارچه چادر مشكي كه يكي از گلوگاه‌هاي توليدي اين محصول بوده است روزنه اميدي براي توليد اين كالا در كشور بوجود آمده است؛ اما با توجه به آمار و ارقام موجود در كشور و سرمايه‏گذاري‌هاي انجام شده توان بالقوه درخصوص توليد اين كالا حدود 1.5 ميليون متر مربع در سال است كه اين ميزان تنها چهار درصد مصرف داخلي اين كالا را پوشش مي‏دهد و به منظور كاهش قيمت اين محصول در بازار داخل، وزيران عضو كميسيون ماده يك تصميم به كاهش تعرفه وارداتي آن گرفتند.

گفتني است، اين امر درحالي اتفاق مي‌افتد كه پس از سال‌ها بحث و بررسي درخصوص توليد پارچه چادر مشكي در كشور، نخستين واحد توليدكننده آن اخيرا در داخل فعال شده ‌است.

لازم به ذكر است كه هم اكنون حداقل نياز كشور به پارچه چادر مشكي سالانه 35 ميليون متر مربع برآورد مي‌شود و در حال حاضر پارچه چادر مشكي توليدي ژاپن ، كره، تايلند و اندونزي در بازار ايران به ترتيب بالاترين كيفيت و قيمت را به خود اختصاص داده‌اند و گفته مي‌شود كه اين پارچه‌ها با قيمت متري‌ 8 تا 60 هزار تومان به دست مصرف‌كننده ايراني مي‌رسد؛ در حالي كه قيمت توليدي آن در كشورهاي توليده كننده 3 دلار است!

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha