• دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۳۸۵ / ۰۹:۴۱
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 8508-10511

چهارمين كارگاه نقد طرح جامع تهران/3 به رغم هزينه14/7ميليارد تومان، تصويب طرح بدون اصلاحات با بن بست مواجه خواهد شد اغلب اعضاي كميته فني طرح را نخوانده‌اند

چهارمين كارگاه نقد طرح جامع تهران/3
به رغم هزينه14/7ميليارد تومان،
تصويب طرح بدون اصلاحات با بن بست مواجه خواهد شد
اغلب اعضاي كميته فني طرح را نخوانده‌اند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران

سرويس: اجتماعي - شهري

آنچه كه درپي مي‌آيد سومين و آخرين قسمت از « چهارمين كارگاه بررسي و نقد طرح جامع تهران » در دفتر مطالعات خبرگزاري دانشجويان ايران،ايسنا است كه به بررسي « اهداف» اين طرح اختصاص داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، اين نشست با سخنان دكتر سيد امير منصوري، عضو هيأت علمي دانشگاه تهران، دكتر پور موسوي، مسوول كميته علمي شهردار تهران در ارزيابي و بررسي طرح جامع تهران و دكتر فريبرز دولت‌آبادي، مديرعامل سازمان همياري شهرداري‌هاي استان تهران‏ و مدير عامل سابق مركز مطالعات و تحقيقات معماري و شهرسازي ايران ادامه يافت.
در پي آخرين بخش از گزارش كامل چهارمين كارگاه بررسي و نقد طرح جامع تهران، به حضور خوانندگان گرامي تقديم مي‌گردد. 

دكتر پورموسوي:
تا كنون 7/14 ميليارد تومان براي تدوين طرح جامع تهران هزينه شده است
دكترمنصوري:
حتي اگر طرح بدون اصلاحات تصويب شود با بن بست مواجه خواهد شد
ممكن است فرياد ما به‌جايي نرسد اما
 براي ما اين  نكته اهميت دارد كه حرف زدن درباره
طرح‌هايي كه سرنوشت مردم به آن‌ها مربوط است را باب كنيم

ايسنا:
آقاي دكتر بهزادفر اساسا با بررسي اهداف طرح در اين مقطع يعني در شرايطي كه طرح پايان يافته و در آستانه تصويب قرار گرفته است، مخالف بودند، نظر شما چيست؟
دكتر منصوري:
به هر حال وقتي كه ميلياردها تومان به علاوه دو سال بلوكه‌كردن همه شهر هزينه شده است....
دكتر پورموسوي:
از 17 ميليارد تومان تا كنون 7/14ميليارد تومان خرج شده است. اكنون هم 700 ميليون تومان تقاضا كرده اند.
دكتر منصوري:
اين همه هزينه شده است، ظرفيت مهندسي كشورمان هم بسيار بالا است. در اين صورت انتظار عجيب و بالايي نيست كه فصل اهداف كه بنيادي ترين فصل طرح جامع است، به درستي تهيه شده باشد. حتي ممكن است اين طرح پروسه تصويب خودش را هم بگذراند، و فرياد ما هم به هيچ جا نرسد. اما براي ما اهميتي ندارد. آن چه كه براي ما اهميت دارد اين است كه بتوانيم حرف زدن درباره طرح هايي كه سرنوشت مردم به آن ها مربوط است را در اين كشور باب كنيم. به هر حال اين طرح حتي اگر بدون اصلاحات تصويب شود، با بن بست مواجه خواهد شد و آن وقت خواهند گفت كه نداي كوچكي هم از جايي بلند شد، شايد اگر تصميم گيران به آن توجه مي كردند، اين گونه نمي شد. چرا كه ما مي‌دانيم اين طرح هيچ مشكلي از تهران را نمي‌تواند حل كند، اما گفتن آن قطعاَ بهتر از نگفتن است. البته در مورد حد اثرگذاري آن بگذاريد خود تصميم گيران نگران باشند.

شوراي اسلامي شهر بايد در روند تصويب اهداف طرح جامع نقش ‌مي‌داشت

دكتر دولت آبادي:
درباره تصويب اهداف طرح، بايد توضيح دهم كه شورا در فرآيند تصويب بايد نقش داشته باشد. اصلاح قانون شوراها مستقيماً اين نقش را براي شوراها قائل شده است كه هرگونه طرح توسعه شهري پس از ارائه بايد به تأييد شوراي شهر برسد، سپس براي تصويب در مرجع ذي‌صلاح مطرح شود.
اين ديدگاه پيرو پي‌گيري‌هايي كه ما درباره بحث مديريت يك‌پارچه شهري داشتيم، در قانون شورا‌ها لحاظ شد. در واقع ما قدرت آن را نداشتيم‏ كه برنامه‌ريزي و طرح هاي جامع و تفصيلي را به شهرداري ها برگردانيم، وزارت مسكن شديداً در اين‌باره موضع گرفته بود، اين وضعيت با اصلاح قانون شوراها هم‌زمان شد، نمي دانم كار درستي بود يا غلط‏، به هر حال ما يك جمله آن جا اضافه كرديم و ظاهراً وزارت مسكن هم اصلاً متوجه موضوع نبود. ما پيگير بوديم كه بر اساس آن قانون ادعا كنيم كه تهيه طرح هاي تفصيلي و جامع از مسووليت هاي شهرداري ها است، و در واقع وزارت مسكن از موضع سياست‌گذاري عدول مي‌كند و در اجرا وارد مي شود، در حالي‌كه اين وظيفه‌اي است كه شهرداري ها بايد انجام دهند. اما وزارت مسكن كماكان بر اساس آن قانون مدعي است كه در آن قانون آمده است كه طرح بايد «پس از تهيه»‏ به تصويب شوراي شهر برسد و با اين استدلال مدعي است كه وزارت‌ مسكن بايد طرح را تهيه كند و سپس شورا آن را تأييد كند. اما به هر حال در اين خصوص ترديدي وجود ندارد كه ورود شوراها به تصويب طرح ( از جمله اهداف طرح) جايگاهي قانوني دارد.

فرآيند تصويب نبايد اين ذهنيت را براي ما ايجاد كند
كه اين طرح از فيلترهاي واقعاً واقعي و جدي عبور مي كند

معمولاً اغلب اعضاي كميته فني شوراي عالي شهرسازي (تعدادي از كارشناسان موظف ادارات)
طرح را نخوانده‌اند،
بنابراين تنها مرجع داوري آن ها پاور‌پوينتي است كه ارائه مي شود

جلسات جالبي است!

نكته ديگر اين است كه‌اين طرح در حال حاضر هم‌زمان و مشتركاً فرآيند تصويب خود را در شوراي عالي شهرسازي و شوراي برنامه‌ريزي استان طي مي كند. من در اين جلسات حضور دارم، جلسات جالبي است!
در آن جلسات ما متوجه مي‌شويم كه سواي همه مشكلاتي كه در نظام برنامه‌ريزي ما وجود دارد، فرآيند تصويب طرح هم خود دچار مشكلاتي است.
تعدادي از كارشناسان موظف ادارات بعد از ظهر دور يك ميز مي نشينند، آقاي شفيق (مدير عامل شركت مشاور مادر طرح جامع تهران)، شروع به توضيح بخشي از طرح مي كند، معمولاً اغلب آن‌ها طرح را نخوانده‌اند، بنابراين تنها مرجع داوري شان پاور‌پوينتي است كه ارائه مي شود. بسته به اين كه چه اندازه حوصله داشته باشند، سووالاتي را مطرح مي‌كنند، براي آن كه تنها سووالي مطرح كرده باشند.
منظور من اين است كه فرآيند تصويب نبايد اين ذهنيت را براي ما ايجاد كند كه اين طرح از فيلترهاي واقعاً واقعي و جدي عبور مي كند.

متأسفانه مشكلات اين طرح به شوراي راهبري بر مي گردد
شوراي راهبري در اين طرح، يك شوراي راهبري واقعي نيست
شوراي راهبري‌اي كه هيچ گاه وارد يك چالش جدي با تهيه كنندگان طرح نشد
ببينيم كه بافت شوراي راهبري چه كساني بودند
استاداني كه در اين طرح حضور داشتند، بيش از زماني كه در اين شورا بودند
چه ميزان از وقت شان درگير طرح جامع تهران بوده است؟

متأسفانه مشكلات اين طرح به شوراي راهبري بر مي گردد. شوراي راهبري در اين طرح، يك شوراي راهبري واقعي نيست، چنان كه آقاي دكتر منصوري هم اشاره كردند، ما هيچ جا نديديم كه اين اهداف به شوراي راهبري برود و در آن جا تصويب شود. البته من معتقدم حتي اگر اين اهداف به شوراي راهبري هم مي رفت، اتفاقي نمي افتاد و همين موارد به تصويب مي رسيد. شوراي راهبري‌اي كه هيچ گاه وارد يك چالش جدي با تهيه كنندگان طرح نشد. بايد درباره فرآيند تهيه‌طرح در اين مرحله بحث كنيم و ببينيم كه بافت شوراي راهبري چه كساني بودند و چرا انتظار داريم كه آن شورا بتواند تأثير محتوايي روي اين طرح بگذارد و استاداني كه در اين طرح حضور داشتند، بيش از زماني كه در اين شورا بودند، با همه اشتغال هايي كه داشتند، چه ميزان از وقت شان، درگير طرح جامع تهران بوده است؟

 به نظر مي رسد در همه مراحل تصويب، كسي اين اهداف را نمي خواند
روشن است كسي كه هدف طرح خود را اعمال نظام مديريت شهري واحد اعلام مي كند
يا نمي داند نظام مديريت واحد چيست، يا نمي داند كه آن طرح در پي چيست

اما درباره اهداف بايد بگويم‏، وضعيت خيلي عجيبي است و به نظر مي رسد كه اين اهداف را كسي نخوانده، در همه مراحل تصويب هم كسي اين اهداف را نمي خواند. پاورپوينتي است و صحبتي كه مي شود!
اما وقتي كه ما يك‌بار آن‌ها را دقيق مي خوانيم، نكات بسيار جالبي در آن ها كشف مي شود. به طور مثال در اهداف نوشته شده است: تثبيت حدود و مرز محدوده شهري تهران با حفظ يكپارچگي و اعمال نظام مديريت شهري واحد.
من حدود سه سال درباره اعمال نظام مديريت شهري واحد كار كردم و با بخش مهمي از بدنه دولت در اين باره گفت‌وگو كردم‎؛ تلاش مي‌كردم تا بلكه حتي اگر شده وظيفه بسيار كوچكي را جدا كنيم و به شهرداري ها بدهيم، اما موفق نمي ‌شديم.
روشن است كسي كه هدف طرح خود را اعمال نظام مديريت شهري واحد اعلام مي كند، يا نمي داند نظام مديريت واحد چيست، يا نمي داند كه آن طرح در پي چيست. اين موضوع بسيار سنگيني است و حتي در مباني نظري آن هم بحث‌هاي فراواني وجود دارد مبني براين‌كه آيا در ساختار نظام حكومتي ما، بايد به دنبال نظام مديريت واحد باشيم يا آن‌كه خيلي كه تلاش كنيم، موفق خواهيم شد، مديريت يك‌پارچه را برقرار كنيم‎؛ اما اين‌كه به يك‌باره بگوييم، آن هم در تهران، نظام مديريت واحد، مي خواهيم و آن هم اين طرح، بايد بيايد و اين نظام را اعمال كند؛ اين هدف خيلي سنگيني است.
من به ياد دارم زماني كه دور دوم شوراها آغاز شد، ما در اوج كاري بوديم كه درباره نظام مديريت واحد انجام مي داديم. در شوراي اول ما به نتايج خيلي خوبي رسيديم. در شوراي دوم برخي از اعضا و مديران اين ديدگاه را داشتند كه اين يك بازي سياسي است كه گروه رقيب راه انداخته است، براي آن‌كه در شروع كار اين وظايف 23 گانه را به ما واگذار كنند و وقتي نتوانيم آن‌ها را انجام بدهيم‏، بگويند ما ناكارآمديم.
گاه نيز چنين مباحثي در اين‌باره طرح مي‌شد، تا امروز كه همه شوراي شهر شعار مي دهند كه اين سه وظيفه را به ما بدهيد.

گويا اطمينان دارند، هيچ كس اهداف اين طرح را نمي خواند

نكته ديگري كه از جنس همين نوع هدف‌گذاري مي‌توانم به آن اشاره كنم، عبارت است از:
پالايش پهنه‌هاي كنوني گسترش عرصه هاي فعاليت و تأمين ( دقت كنيد كه گفته نمي‌شود: فضاي مناسب، مي‌گويد: تأمين) بيش از سه ميليون اشتغال برا ي جمعيت شهري تهران، با ايجاد فرصت هاي شغلي. اين درحالي است كه اكنون همه بدنه دولت براي ايجاد شغل تلاش مي‌كنند، از جمله وام هاي كم بهره و زود بازده مي‌دهند و با اين حال تحقق اين هدف براي كل دولت با مشكلات زيادي مواجه است، در اين شرايط، وقتي كه اين طرح مي گويد مي‌خواهد بيش‌از سه ميليون شغل و فرصت شغلي جديد تأمين كند، حتي اگر نخواهيم به اين موضوع بپردازيم كه در محتوا طرح به دنبال تحقق اين موضوع نرفته است، اما همين كه هدف را اين گونه مي‌نويسد، به معناي آن است كه گويا اطمينان دارند، هيچ كس اين اهداف را نمي خواند.

دانشپور:

 طبق برنامه چهارم، مي‌بايست سالانه 900 هزار شغل، تأمين مي شد، اما در حال حاضر بحث درباره اين است كه چه اندازه از اين عدد تحقق يافته است و علت آن چيست
طرح جامع تهران بر چه اساسي، با چه تمهيداتي و در خلال چه مدتي؟
مي خواهد 25/3 ميليون شغل ايجاد كند؟
دكتر بهزادفر:
 اساساَ اين طرح ( به عنوان يك طرح كالبدي) نمي‌تواند چنين هدفي داشته باشد
و ايجاد شغل موضوع آن نيست


 دكتر دانشپور:
امروز تمام بحث اين است كه طبق برنامه چهارم، مي‌بايست سالي 900 هزار شغل، تأمين مي شد، اما در حال حاضر بحث درباره اين است كه چه اندازه از اين عدد تحقق يافته و علت آن چيست؟ حال با فرض اين كه اين عدد درست باشد، اگر اين آمار را با عدد 25/3 ميليون كه در طرح آمده است مقايسه كنيم، اين سووال پيش مي‌آيد كه طرح جامع تهران بر چه اساسي با چه تمهيداتي، در خلال چه مدتي؟ چنين آمار و ارقامي ارائه مي‌دهد.
دكتر بهزادفر:
اصلاً در جريان زمان نيست. از سوي ديگر بحث اين است كه، اساساَ اين طرح ( به عنوان يك طرح كالبدي) نمي‌تواند چنين هدفي داشته باشد. ‌من فكر مي كنم كه موضوع خيلي از اين چيزها فيزيكال پلن نيست. اصلاً طرح جامع كاري به اين ها ندارد. يك سري كلماتي هم كنار هم چيدند.


كاري كه سازمان محيط زيست از عهده انجام آن برنمي‌آيد
اين طرح، با رويكرد كالبدي ادعا مي كند، مي خواهد انجام دهد


ممكن بود اين طرح « سامان دهي » سفر هاي درون شهري را در اهداف خود قرار دهد
 اما « مديريت تقاضاي سفر » يك دنياست
و از فرهنگ شهروندي گرفته تا روابط كار و دولت الكترونيك و...را شامل مي‌شود


دكتر دولت آبادي:
من بيان اهداف را ادامه مي دهم، « حفاظت از محيط زيست »، يعني كاري را كه سازمان محيط زيست مي خواهد انجام دهد و با همه دولت در دعوا است و زورش نمي رسد؛ در اين شرايط مي‌بينيم كه اين طرح با رويكرد كالبدي ادعا مي كند، مي خواهد اين هدف را تحقق ببخشد.
محور ديگر « مديريت تقاضاي سفر » است، دقت كنيد ممكن بود بگويد، « سامان دهي » سفر هاي درون شهري، اما مديريت تقاضاي سفر يك دنياست و از فرهنگ شهروندي گرفته تا روابط كار و دولت الكترونيك و ... همه اين ها در اين را شامل مي‌شود.


 گويا تصور كساني كه فصل اهداف را نوشته‌اند، چنين است كه وقتي مقوله‌اي كيفيت ندارد
مي‌توانند چهار قانون بگذارند
و پس از آن به يكباره، كيفيت آن تغيير مي‌كند
نگاه فرآيندي به كيفيت وجود ندارد، آن‌گاه طرح ادعا مي‌كند
كيفيت، آن‌هم « كيفيت محيطي » يعني جامع ترين تعريفي را كه ممكن است از كيفيت ارائه بدهيم، از طريق تعيين محدوده‌هاي اعمال مقررات و ضوابط استفاده از اراضي ارتقا مي‌دهد

مورد جالب ديگري كه به عنوان هدف مطرح مي‌كند، عبارت است از: « بهبود و ارتقاي كيفيت محيطي با تعيين محدوده هاي اعمال ضوابط مقررات استفاده از اراضي»
گويا نگاهش به كيفيت درست مثل فيلم هندي‌است كه يك‌دفعه در آخر فيلم كيفيت شخصيت بد داستان، عوض مي‌شود.در واقع فيلم هندي حادثه‌اي است كه طي آن، يك‌باره كيفيت شخصيت انسان‌ها تغيير مي كند. گويا تصور كساني هم كه فصل اهداف را نوشته‌اند، چنين است كه وقتي مقوله‌اي كيفيت ندارد، مي‌توانند چهار قانون بگذارند و پس از گذاشتن اين چهار قانون، به يكباره، همچنان‌كه شخصيت انسان ها در فيلم هندي به يكباره تغيير مي‌كند، ،كيفيت هم متحول خواهد شد.
نگاه فرآيندي به كيفيت و اين كه كيفيت يك فرآيند است و بسياري از متغير‌ها در آن اثر مي‌گذارند، وجود ندارد، آن‌گاه طرح ادعا مي‌كند كيفيت، آن هم « كيفيت محيطي » يعني جامع ترين تعريفي كه ممكن است از كيفيت ارائه بدهيم، و در واقع همه مباحث فرهنگي ، اجتماعي هم در آن تأثيرگذارند، را از طريق اعمال مقررات و ضوابط استفاده از اراضي ارتقاء مي‌دهد.

به نحوي اين اهداف را نوشتند كه به آدم برمي خورد وتوهين مي‌شود
تشخيص اين موضوع خيلي ساده است

همين است كه من فكر مي كنم به نحوي اين اهداف را نوشتند كه به آدم برمي خورد و توهين مي‌شود. تشخيص اين موضوع خيلي ساده است. در ادامه حفاظت از ميراث طبيعي و تاريخي شهر، توسعه فضاهاي عمومي و گردشگري شهر، به عنوان يكي از اهداف مطرح مي‌شود.
اتفاقاً من مي گويم اين طور كه آقاي دكتر مي گويندكه هدف را در انتها نوشته اند، نبوده است، براي اين كه اگر در انتها مي نوشتند، مي دانستند كه چه چيزي در دستشان است.
دكتر دانشپور:
مستقل از مسئله نوشتند.
دكتر دولت‌آبادي:
به قول آقاي دكتر مستقل از مسئله نوشتند.

چشم انداز ها بسيار كليشه اي است
مي گويند: شهري با اصالت و هويت ايراني و اسلامي
اگر چشم انداز ما اين است، براي تحقق اين چشم انداز كدام يك از اهداف به اين چشم انداز مي رسند
اين گفته‌ها برخاسته از تصورات صرفاَ كالبدي است كه ما فكر مي كنيم اگر فقط نماهاي شهر آجري شود، هويت ايراني - اسلامي مي‌شود

نكته ديگري كه مي‌خواهم به آن بپردازم، چشم انداز است.
به نظر مي‌رسد كه اين موضوع با يك مد مواجه شده است. چشم انداز ها بسيار كليشه اي است و هر طرحي را كه بررسي مي كنيم، با همين وضعيت مواجه مي‌شويم. يعني به جز جايي كه درباره جهاني شدن سخن گفته مي‌شود كه ممكن است بگوييم به مشهد و اصفهان تعميم داده نمي شود، هر چند كه الآن هم اگر مشهدي ها براي خودشان چشم انداز بنويسند، مي گويند مشهد بايد چشم انداز جهاني داشته باشد. باقي آن كليشه ‌است.
مي گويند: شهري با اصالت و هويت ايراني و اسلامي. چشم انداز ها اين اندازه كليشه اي شده اند كه اصلاً به مطالعه نياز ندارند. من همين طوري هم مي توانم چشم انداز بنويسم. اما وقتي ما مي گوييم شهري با اصالت و هويت ايراني واسلامي، باز هم با مسئله‌اي مشابه بحث كيفيت مواجه مي‌شويم كه اگر چشم انداز ما اين است، براي تحقق اين چشم انداز كدام يك از اهداف به اين چشم انداز مي رسند. يعني كدام يك از اين اهداف صبغه فرهنگي دارد. در واقع اين گفته‌ها برخاسته از تصورات صرفآ كالبدي است كه ما فكر مي كنيم اگر فقط نماهاي شهر آجري شود، هويت ايراني - اسلامي مي‌شود. يعني خيلي سطحي نگاه كردن به مسائل اصالت و هويت!
ما بايد توجه كنيم كه معماري ايراني اسلامي در گرو يك هويت اسلامي است و هويت اسلامي در پي كارهايي فرهنگي محقق مي شود و بدون تحقق يك زيربناي فرهنگي به دشواري مي توان چنين ادعايي داشت. ايشان مي تواند بگويد اين چشم‌انداز طرح من نيست. اما اگر مي گويد اين چشم‌اندازطرح من است، بدنه طرح چگونه با آن تنظيم شده است؟ و در كدام يك از دستاوردهايش به آن مي رسد؟

افرادي از جانب تهيه كنندگان طرح در جلسات بعدي حضور داشته باشند

تقاضاي من اين است كه افرادي  از جانب تهيه كنندگان طرح در جلسات بعدي حضور داشته باشند، جواب بگيريم و بحث كنيم، در اين صورت كيفيت بحث بالاتر مي رود.

حضور دوستان نهاد تهيه كننده طرح جامع كمك شايان توجهي به غناي جلسه مي‌كند

شهردار تهران معتقد است نياز به طرح جامع مسلم است
اما اين كه « چه طرح جامعي مي خواهيم؟ »، مورد بحث ايشان است

دكتر پورموسوي:
من با نظر آقاي دكتر دولت آبادي كاملاً موافق هستم، براي اين كه وجود دوستان در اين جلسه به غناي كار كمك شايان توجهي خواهد كرد، البته قرار بر اين است كه من از موضع شهردار تهران در اين جلسه حضور داشته باشم و از اصل طرح دفاع كنم. واقعيت اين است كه شهردار تهران معتقد است كه ما طرح جامع مي خواهيم، اين كه نياز به طرح جامع مسلم است، شكي نيست. اما اين كه چه طرح جامعي مي خواهيم، مورد بحث ايشان است. ايشان معتقد است، ما طرح جامعي مي خواهيم كه به معناي واقعي آن طرح جامع باشد.

 كار بررسي اوليه طرح تمام شده است
به زودي گزارش نهايي بررسي اوليه را ارائه خواهيم كرد

بنابراين براي بررسي اين طرح من را موظف كردند تا در خدمت يك گروه علمي از دوستان باشيم. كار بررسي اوليه طرح توسط من و آقاي كاظم زاده تمام شده است و ما آخرين اوراق را هم خوانده‌ايم. از مجري محترم خواسته‌ايم، هر آن چه كه محتواي طرح است، ارائه كند، همه آن ها مطالعه شده و به زودي گزارش نهايي بررسي اوليه را ارائه خواهيم كرد. در ادامه هم به طور جدي وارد بحث خواهيم شد.


شهردار ديدگاه‌ها و دغدغه هاي خود را در فاز اول در مقاله اي كه در خرداد‌ماه
و در سومين كارگاه گزارش مجريان طرح مطرح شد، ارائه‌كرد

شهردار ديدگاه‌ها و دغدغه هاي خود را در فاز اول در مقاله اي كه در خرداد‌ماه و در سومين كارگاه گزارش مجريان طرح مطرح شد، و در يكي از مجلات شهرداري و قبل از آن هم البته با تأخير در يكي از صفحات داخلي  روزنامه همشهري منتشر شد ارائه كرد. اميدواريم كه اين جلسات هم كمك كند به هدفي كه در شهرداري تهران به دنبال آن هستيم، دست يابيم.

از موضع دفاع از طرح جامع به بررسي طرح مي‌پردازيم
اما درباره مباحثي كه منافع مردم را با چالش مواجه مي‌كند با كسي تعارف نداريم 


در اين مدت ما تلاش كرديم كه از موضع دفاع از طرح جامع كار را دنبال كنيم. هنوز هم معتقدم كه ما از اين موضع به بررسي طرح مي پردازم؛ يعني دفاع از طرح جامع تهران.
اما بر مبناي ميثاقي كه با مردم تهران براي خدمت صادقانه به آن ها بستيم، درباره مباحثي كه منافع مردم را با چالش مواجه مي كند و احياناً زمينه مشكلاتي را فراهم مي كند، با كسي تعارف نداريم.

نتيجه ارزيابي طرح تفصيلي منطقه 22 به شهردار تهران اعلام شد
جلوگيري از اعمال نظر مشاور در ارتباط با تغيير طرح تفصيلي مصوب منطقه

آقاي دكتر اشاره به جلسه بررسي طرح تفصيلي منطقه 22 كه متأسفانه مشاور هم در آن جلسه حضور نيافت،اشاره كردند. نتيجه اي كه من، آقاي دكتر شريف بيگي و آقاي كاظم زاده خدمت شهردار تهران اعلام كرديم، صحه گذاردن به مصوبه اي بود كه در حضور كارشناسان محترم و شهردار منطقه داشتيم و آن جلوگيري از اعمال نظر مشاور در ارتباط با تغيير طرح تفصيلي مصوب منطقه 22 بوده است. ما همين ساز وكار را در مورد اين طرح هم دنبال خواهيم كرد. ساز وكار بررسي علمي و ارائه يك نظريه علمي به آقاي شهردار، و انشاء الله ايشان تصميم خواهند گرفت.


گزارش هاي آقاي حبييب اللهيان و  شركت مشاور مادر طرح جامع تهران، در شوراي شهر و شوراي عالي شهرسازي، از منظر ما يك گزارش مقدماتي است
اين گزارش، در حضور شهردار هم ابتدائا آورده شد
شهردار در آن جلسه تصميم گرفت تا بررسي لازم صورت گيرد
معتقدم تا اين بررسي ها صورت نگيرد، طرح وجاهت قانوني براي سير مراحل تصويب نخواهد داشت

مي‌دانيد كه طرح براي ورود به صحن شوراي اسلامي شهر و شوراي عالي شهرسازي، بايد تأييد شهردار و وزارت مسكن را به عنوان كارفرما داشته باشد.
براين اساس گزار ش هاي آقاي حبييب اللهيان و دوستانمان در شركت مشاور مادر طرح جامع تهران، از منظر ما يك گزارش مقدماتي است. همان معرفي‌اي كه در كارگاه ها ارائه مي شد، خدمت عزيزان شوراي شهر و شوراي عالي شهرسازي هم ارائه مي‌شود. اين گزارش، در حضور شهردار هم ابتدائا آورده شد و شهردار در آن جلسه تصميم گرفت تا بررسي لازم صورت گيرد. من معتقدم تا اين بررسي ها صورت گيرد، طرح وجاهت قانوني براي سير مراحل تصويب نخواهد داشت.

جمع بندي اين جلسه را خدمت آقاي شهردار عرض خواهم كرد
 از اعضاي شوراي راهبري خواهيم خواست كه گزارش‌شان را درباره طرح جامع
از منظر اهداف و طرح مسئله اعلام كنند
شهردار معتقد به ارائه اين طرح در يك سايت براي عموم مردم هست
خلاصه طرح را در اختيار اساتيد محترم قرار خواهم داد

منفعت اين جلسه براي شهرداري و نفع عام آن براي شهروندان عزيز اين خواهد بود كه به هر حال موشكافانه بحث دنبال خواهد شد. من خوشحالم كه اين بحث در اين جلسه دنبال مي شود و مي خواهم تأكيد كنم بر برخورد منطقي و عالمانه با محتواي طرح و اين كه مردم كه ذي‌نفعان اصلي و صاحبان حق هستند، بايد از همه فعاليت ها من جمله بحث طرح جامع آگاهي پيدا كنند و در روند تصويب آن مشاركت كنند. ما انتظار داريم كه گروه هاي بيشتري از آگاهان و نخبگان نسبت به طرح جامع اظهار نظر كنند. من فكر مي كنم كه بخش هاي مختلف بايستي در اين جريان ورود پيدا كنند و نظراتشان را مطرح كنند و هر اندازه كه رسانه هاي ما به بررسي و نقد بيشتري بپردازند، اين فضا شفاف‌تر و نظارت عمومي سهل‌تر خواهدشد.
شهردار تهران مدافع اين فرآيند بحث معقول و منطقي خواهد بود. من جمع بندي اين جلسه را خدمت آقاي شهردار عرض خواهم كرد و از اعضاي شوراي راهبري خواهيم خواست كه گزارش‌شان را درباره طرح جامع از اين منظر يعني از موضع بحث اهداف و طرح مسئله اعلام كنند.

ايسنا:
 اگر نسخه اي از اين طرح موجود داريد، آن را در اختيار اعضاي جلسه بگذاريد، تا در جلسات بعدي...
دكتر پور موسوي:
اين اولين نسخه‌اي است كه به شهرداري تحويل داده شده‌است، درون شهرداري همين يك نسخه موجود است. من تعجب كردم كه چطور خدمت آقاي دكتر دولت آبادي است...
دكتر دولت آبادي:
 من هم از استانداري گرفتم...
ايسنا:
اگر شما اين طرح را در اختيار ما قرار دهيد، ما آمادگي داريم كه آن را براي ارزيابي مردم، روي سايت قرار دهيم.
دكتر پورموسوي: 
شهردار هم همان طور كه در جلسه پيشين گفتم، معتقد به ارائه اين طرح در يك سايت براي عموم مردم است.
من خلاصه طرح را در اختيار اساتيد محترم قرار خواهم داد.

 حاصل اين جلسات براي دانشجويان ما هم بسيار مفيد خواهد بود
در كارگاه برنامه ريزي شهري مي توانيم از اين گفت‌وگو ها استفاده كنيم
اگر ايسنا اين كار خير را انجام دهد كه اين مجموعه را به عنوان يك كتاب منتشر شود
خدمت بزرگي به جامعه دانشگاهي خواهد كرد

هنگامي كه ماحصل جلسه گذشته را خدمت شهردار عرض كردم، ايشان خيلي خوشحال شد. خدمت استادان عزيز سلام رساندند و معتقد بودند بحث هاي همكاران محترم در اين جلسات بسيار مفيد خواهد بود. فكر مي كنم، حاصل اين جلسات براي دانشجويان ما هم بسيار مفيد خواهد بود؛ يعني ما در كارگاه برنامه ريزي شهري مي توانيم از اين گفت‌وگو ها  استفاده كنيم و اگر ايسنا اين كار خير را انجام دهد كه مجموعه كارگاه‌هاي نقد وبررسي طرح جامع تهران به عنوان يك كتاب منتشر شود، خدمت بزرگي به جامعه دانشگاهي خواهد كرد.
انتهاي پيام.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha