روز جمعه 30 بهمن سال گذشته در يك شب سرد زمستاني وقتي راننده، خودرو را در يكي از خيابانهاي تهران پارك كرده است، به ناگاه دودي از لاي درز كاپوت خودرو بلند ميشود. ابتدا راننده به آن توجهي نميكند، اما سپس براي يافتن كپسول آتشنشاني به مغازه آن سوي خيابان ميرود؛ اما در عرض مدتي كوتاه خودرو به شدت آتش ميگيرد؛ ولي اين خودرو آتش گرفته پژو 405 نبود بلكه چندين ماه پس از فراخوان خودروهاي پژو 405، خودرو آتش گرفته پژو پارس بود كه از پلاتفرم پژو 405 استفاده ميكرد.
به گزارش خبرنگار صنعت خودرو ايسنا، حال پس از گذشت يك سال از آن تاريخ هنوز هم اخباري از آتش سوزي خودروهاي پژو 405 و حتي سمند و پژو پارس به گوش ميرسد؛ اما تاكنون به روشني دليل اين آتش سوزيها مشخص نشدهاند. به راستي چرا اين خودرو آتش ميگيرد و آيا امكان آتش سوزي خودروهايي كه از پلاتفرم پژو 405 مانند سمند و پارس استفاده ميكنند، وجود دارد؟
منطقي ـ مديرعامل ايران خودرو ـ بعد از مطرح شدن آمار آتش سوزي شديد چند خودرو در تصادفات جادهيي از سوي پليس راه و پيگيري دادستاني كل كشور در يك برنامه زنده تلويزيوني اعلام كرد كه هنوز خطر آتش سوزي براي 25 هزار دستگاه پژو 405 كه براي فراخوان مراجعه نكردهاند، وجود دارد.
اين مصاحبه بعد از مدتها و پس از آن كه تلاش خبرنگاران براي دريافت پاسخ مديران اين شركت در مورد دليل آتش سوزيهاي پژو 405 ناموفق مانده بود، گوشهاي از حقايق را نشان داد؛ منطقي در اين برنامه ايراد آتش گرفتن بيشتر خودروهاي پژو405 را مربوط به شلنگ سوخت رساني و از بين رفتن حالت ارتجاعي آن و بالاخره نشت بنزين عنوان كرد.
او اعلام كرد كه بنزين نشت كرده در نزديكي موتور به دليل حرارت بالاي موتور سبب آتش سوزي ميشود.
براساس گزارشها نيز بيشتر آتش سوزيهاي پژو 405 از قسمت جلوي آن بوده است؛ اما يكي از مديران ارشد صنعت خودرو اطلاعات ديگري به خبرنگار ايسنا ميدهد كه تا حدودي با سخنان يادشده متفاوت است.
وي ميگويد: اشكال اصلي از قطعه و ريل سوخت است. اين قطعه مستقيما از شركت ولئو فرانسه تامين ميشد، ولي به دليل آن كه مدت زيادي از توليد پژو 405 در كشور فرانسه (1988) ميگذرد، قالب آن فرسوده شده و قطعه به صورت درست توليد نميشد. اين قطعه در محل اتصال با شلنگ سوخت به دليل از بين رفتن حالت آببندي سبب نشت بنزين و ريختن بر روي موتور گرم شده و آتش سوزي را پديد ميآورد.
او در پاسخ به اين سوال كه پس چرا قطعه معيوب را شلنگ سوخت اعلام كرده و گفتهاند كه ايراد به دليل مواد به كار رفته در شلنگ بوده كه پس از مدتي حالت ارتجاعي خود را از دست داده و سبب آتش سوزي ميشود؟ گفت: جنس شيلنگ استفاده شده در خودرو آردي با پژو 405 يكسان است؛ اما چرا اين آتش سوزي در آردي رخ نميدهد؟! جواب مشخص است؛ زيرا قطعه ريل سوخت آردي مشابه با پژو 405 و مجموعه خودروهاي پلات فرم 405 مانند سمند و پارس نيست.
وي در پاسخ با اين سوال كه آيا علت آتش گرفتن خودروهاي پژو پارس و سمند نيز به همين دليل است؟ جواب مثبت داده و گفت: اين مشكل از پيش از سال 83 نيز وجود داشت كه در سال 83 به اوج خود رسيد و مشكل در نيمه سال گذشته مشخص شد. البته پس از چند ماه مشكل از طرف شركت ولئو فرانسه با سفارش قالبهاي جديد برطرف شد و خودروهاي ساخته شده براساس پلاتفرم پژو 405 توليدي امسال اين مشكل را ندارند. ضمن اين كه هنوز خودروهاي 83 و 84 كه در فراخوان حضور نيافتهاند، با خطر آتشسوزي مواجهند.
نخستين فراخوان صنعت خودرو ايران
در مرداد سال گذشته پس از آن كه رسانههاي ايران گزارشهاي زيادي از آتشسوزي پژو 405 منتشر كردند، ايران خودرو براي اولين بار در صنعت خودرو ايران فراخوان بيش از 68 هزار پژو 405 را كه در فاصله آذر ماه تا اسفند 83 توليد شده بودند، صادر كرد. در آن زمان اين شركت خودروساز، ايراد را مربوط به يك توليدكننده قطعات سوخترساني موتور در خارج از ايران دانسته بود. اين اتفاق كه در تعطيلات تابستاني شركت رخ داد، سبب كندي فعاليتهاي پيشگيرانه شده بود و چندي بعد معاون فروش ايرانخودرو بركنار شد.
بعد از گذشت ماهها كمكم اخبار ناشي از آتشسوزي پژو 405 تا حدودي عادي شد و به مرور زمان نيز ايران خودرو اعلام كرد كه مشكل را برطرف كرده است.
گزارش سرپرست پليس راه آغاز دوباره ماجرا
اواخر شهريور ماه امسال نيز سرپرست پليس راه بدون اشاره به نام خودرو از آتش سوزي تعداد زيادي خودرو از يك كارخانه در تصادفهاي جادهيي خبر داد. پس از اعلام اين خبر، دادستان كل كشور در نامهاي خطاب به وزير صنايع با اشاره به آمارهاي ارائه شده از سوي سرپرست نيروي انتظامي از وزير صنايع خواست اقدام پيشگيرانه انجام دهد.
در ادامه ماجرا طهماسبي - وزير صنايع و معادن - چندي پيش از توقف توليد پژو 405 در صورت اثبات نقص فني خبر داد. البته وي مدعي بود كه موج رسانهيي عليه پژو 405 به راه افتاده است كه براي ادامه كار چندان مناسب نيست؛ ولي به هر حال هياتي مشترك از پليس راه، شركت گسترش و نوسازي و ايرانخودرو براي بررسي موضوع تشكيل شده و چندي بعد ايرانخودرو اعلام كرد كه هنوز 30 درصد مالكان اين خودروهاي معيوب براي بازبيني مراجعه نكردهاند.
در حالي كه در سال گذشته ايراد تنها به مدلهاي توليدي سال83 مرتبط دانسته شده بود، به تازگي اعلام شده كه ايراد فني تا مرداد 84 در خودروهاي پژو 405 وجود داشته است؛ اما حتي با توجه به اعلاميه شركت توليدكننده، موج رسانهيي به سرعت گسترده شد؛ به گونهاي كه اين شركت در اعلاميهاي اعلام كرد كه در صورت اظهارات غير واقعي در خصوص پژو 405 اين مورد را به دادگاه خواهد كشاند.
لازم به يادآوري است كه سرپرست پليس راه نيروي انتظامي از بيش از 100 حادثه منجر به مرگ در تصادفات جادهيي بر اثر آتش سوزي يكي از خودروهاي ساخت داخل خبر داده بود و پس از آن دادستاني كل كشور در نامهاي خطاب به وزير صنايع، نام خودرو را پژو 405 اعلام كرد.
منطقي در مواجهه با اين اتهام اينگونه پاسخ ميدهد كه در تصادف زير سرعت 48 كيلومتر از جلو و 38 كيلومتر از عقب، خودرو نبايد دچار آتش سوزي شود كه در اين مورد پژو 405 استاندارد را رعايت ميكند.
اين سخن تا حدودي اثبات شده است؛ چراكه در يك آزمايش واقعي توسط گروه بدل كاران خودرو پژو 405 با سرعت بيش از 45 كيلومتر از زمين برخاست و با سرعتي بيش از آن به زمين خورد و حتي پس از چند بار انجام آزمايش، خودرو آتش نگرفت؛ اما اين خودرو پژو 405 مدل 85 است، نه 84!
سوالهاي بي جواب و اعتبار از دست رفته
در حال حاضر بسياري از خريداران از خريد خريد پژو 405 در هراسند؛ اما در ميان چند سوال بي پاسخ مانده است: آيا پژو پارس و سمند كه از پلات فرم مشابه 405 استفاده ميكنند داراي اين مشكل هستند؟ به واقع قطعه معيوب كدام قطعه بوده است؟ در حالي كه يك شركت داخلي تامينكننده قطعه بيش از هزار ميليارد تومان بابت توليد قطعه معيوب جريمه شده، چرا شركت ولئو فرانسه هيچ گاه به دليل اشتباه خود بازخواست نشده و ايران خودرو نيز نام اين شركت را عنوان نميكند؟ حال آن كه در فراخوان علت آتش سوزي يك قطعه وارداتي بوده نه يك قطعه داخلي و از طرفي هنوز بهطور دقيق مشخص نيست علت كشته شدن مردم در آتش سوزي پژو 405 مشكل فني خودرو بوده يا تصادفات جادهيي.
اين سوالاتي است كه در پيگيريهاي خبرنگار ايسنا براي مصاحبه با مديران ايران خودرو ازجمله مدير كيفيت اين شركت پس از يك ماه پيگيري بي نتيجه مانده و حتي مديرعامل ساپكو كه مسوول تامين قطعات ايران خودرو است نيز در مواجهه با اين سوال كه قطعه معيوب كدام بوده؟ گفت كه اين موضوع را از من نپرسيد!
با وجود آن كه برخي شواهد نشان ميدهد شركت پژو نيز در اين ماجرا مقصر بوده است؛ ولي نماينده پژو در تهران در پيگيري خبرنگار ايسنا حاظر به هيچ گونه همكاري و اظهارنظري نشد.
اين در حالي است كه بهنظر ميرسد با وجود ديدگاهي مبني بر اينكه رسانهيي شدن موضوع به صنعت خودروسازي كشور لطمه وارد آورده است، جلوگيري از بهوجود آمدن چنين معظلي و اعمال مديريت شايسته در برخورد با آن، به صنعت خودروسازي ما بيشتر كمك خواهد كرد.
گزارش از: خبرنگار ايسنا، امين آزاد
انتهاي پيام
نظرات